Vems Ansvar?

B

blissare

Har hästen uppstallad i ett privat stall med med ytterligare 10 hästar.
Vi har alla fått ut var sina nycklar mot en "dispositionavgift" eller vad de nu heter...dörrarna till sadelkammare och prylfack är låsta med enl ägaren godkända lås.
Vad jag undrar är...vems ansvar är det om det försvinner saker?
om det slarvas med att låsas,etc..är det lång näsa för mej eller blir stallägaren skyldig att betala om det försvinner saker?
Jag har ju 2 märkessadlar med tillhörande träns och sedan e de ju ytterligare 10 hästars saker i dessa rum.
Eller finns det andra försäkringar som täcker för sånt?
Det har tyvärr börjat att slarvas med att låsa i stallet och ställägaren är lite nonchalant-kanske hon får en tankeställare om hon själv blir ersättningsskyldig-det är inte hon som slarvar! men hon tar det inte på allvar!:mad:

Sv: Vems Ansvar?

har inget riktigt svar på din fråga.. men här får du nåra tips så att du får ha kvar dina saker.. skaffa antingen sadelskåp eller sådant sadellås som finns att köpa på hööks..

sätt hänglås på tränsen... har ni skåp i sadelkammaren? lås in tränsen och andra grejer i det isåfall..

FYFYFY på de som inte låser!!:mad:
vi har lås till sadelkammaren och skåp som vi kan låsa om vi vill..
som tur e så har vi ingen som slarvar med låsen :)

Lycka till

Jag skulle tro att det går på försäkringen. Eller det kanske det bara det gör om det är låst. Annars kan jag inte se annat än att det tyvärr är du själv som får stå för kostnaden. Att stallägaren skulle stå för det förstår jag inte alls om inte det står speifikt att h*n är ansvarig öve prylarna där. Du kan ju själv välja att lämna dem där eller inte. tyvärr.. Men jag skulle nog anama några av de tipps du fick här ovan

Jag kan inte tänka mig att stallägaren skulle bli skyldig. Det är inte hennes problem om hennes inhysningar inte låser efter sig.
en lämplig säkerhetsåtgärd är att ha ett "sadellås" som fästes i sadelhängaren. Tränsen skyddar du bäst genom att låsa in dem i ngt skåp.

Jag skulle tro att det går på försäkringen. Eller det kanske det bara det gör om det är låst.

Stöld ur olåst utrymme eller låst utrymme där förövarna går in med nyckel täcks inte, alt täcks men med en skyhög självrisk på åtskilliga tusenlappar. Varierar lite beroende på bolag.

Bolagen bryr sig tyvärr inte om sadellås heller, det räcker inte. Utan måste vara låst utrymme. Däremot kan ett sadellås minska risken utrustningen blir stulen, men blir den det så.

Det är inte stallägarens ansvar sålänge det inte är hon som skitit i att låsa, då skulle hon rent teoretiskt kunna bli skyldig om ni har reglerat i avtalet att hon ska erbjuda låst utrymme för utrustningen.

Ta upp låsningsproblemet på nästa stallmöte, fundera på VARFÖR det slarvas med att låsas med?
Kanske ett kodlås skulle bli bättre ordning med (men då krävs det är gdk för det ska räcka försäkringsmässigt)

Tills det låses ordentligt skulle jag om jag var du ta sadel med hem eller därifrån till ordentligt låst utrymme. (inte bilen, det är inte okej med f-bolaget)

sadewllås hjälper inteett dugg, det är ingen komst att skruva ner hängaren o tya med rubbet, sen plocka bort låset i lugn o ro.

sadewllås hjälper inteett dugg, det är ingen komst att skruva ner hängaren o tya med rubbet, sen plocka bort låset i lugn o ro.

Det finns skruvar som inte går att skruva ur.

Dock hjälper de med kedja över en vanlig sadelhängare inte mkt, bara klippa det.

Jag har en speciell sort, inte som en vanlig sadelhängare, utan en platta som är skruvad i vägg med sån skruv som inte går att skruva ur, sen är sadeln låst med en bygel från framvalv till bakvalv och under, och den delen fästs i väggplattan. Omöjligt att sno för en 'amatör'. Men de som vet vad de gör kan ganska enkelt kapa det som behövs kapa. Bara ge sig på svagaste länken. I mitt fall borra sönder skruvarna och ta med sig hela rubbet och så kan de ju fila på låset i en vecka sen om de vill.

Men med rätt sadellås och rätt beslag kan man göra att det blir i princip omöjligt att sno sadeln för de som inte specifikt är ute efter det och har specialverktyg med sig.

Bolaget bryr sig dock inte om sadellås oavsett typ, det räcker inte. (Jag använder mitt mest på tävling, det är bärbart)

jo det finns det ju, men i de flesta sadelkammare jag har varit i är det vanliga hängare med vanliga skruvar, så är folk så nöjda med sina lås nä4r det i själva verket är plättlätt att sno sadeln även för en amatör.

Stallägaren är knappast ansvarig, denne har ju gjort det som krävs. Om dina sadlar försvinner går det antingen på din hemförsäkring eller stallägarens gårdsförsäkring (mycket hög självrisk där dock).

Vad jag skulle vara mer nervös för, i ditt fall, är ju att det troligen inte försvinner saker som utomstående norpar utan det är ett inbördes problem. Inte kul när stallkamrater stjäl av varann.
Och DET är ju ett problem för stallägaren att ta tag i:devil:

jaaa!!!
det är tråkigt och jag anser att det är ett problem!!
Tag med sadlar och dyligt hem tycker jag att jag inte skall behöva dels betalar jag dyra pengar för att stå i stallet och sedan e de dottern som rider och vi har ju inte alltid samma tider i stallet och de e inte lätt att transportera sadel på moppe...:smirk:
de e väl tjat och sura komentarer på tavlan som gäller...eller byta lås helt och hållet till ett sånt där "lägenhetsdörrlås" sånt som låser sej själv när man stänger dörren:smirk: sadel lås kan man ju oxå fundera på..men grejen e den oxå att det även finns söta små kissekatter i stallet som tycker att läder e toppen att vässa klorna på....:eek:

Hej
Ring och prata med ditt försäkringbolag därdu har din hemförsäkring för om jag inte missminner mig är det den som gäller dina hästsaker.

Sen hade jag nog låst fast grejerna me rejäla doningar för även om en tjuv kan ta även fastsatta saker så stoppar du i alla fal pundaren som bara tar vad han kan få med sig på enklaste vis.

Jag tycker det är otäckt med olåsta sadelkammare.
Jag vill ha låst sadelkammare.

förstår mig inte på dom som väljer och ha det olåst.

Det är en sak som du måste prata med stallägaren om, vet man med säkerhet vem som är den skyldiga till slarvet vid en ev stöld kan man prova att ställa personen till svars. Men sällan kan man vara tvärsäker på det, så oftast funkar det inte. Ta därför en diskussion om det innan något händer, för du kan vara säker på att den dagen det sker så kommer ingen att ha slarvat.

Jag kan tänka mig att det är personerna som inte direkt påverkas av att sadlarna blir snodda som slarvar med att låsa? Medryttare/folk med billiga sadlar osv. Har man lagt ut 20 papp är man nog lite mer noga med att låsa.

Sen vet antagligen inte alla att sadellås inte gillas av försäkringsbolaget, de kanske tror att så länge de har ett sådant, behövs inte sadekammaren låsas?

Vad sägs om att ta upp detta på stallmötet? Om det inte fungerar, jaa, då måste du frakta sadeln själv fram och tillbaka till stallet. Alt börja rida barbacka. Eller byta stall.

Är utrymmet låst så kan du få ersättning från hemförsäkringen. Men i vårt stall har vi bara en nyckel och den är gömd.så då gäller antagligen inte försäkringen. Efter det sista inbrottet på anläggningen så plockar jag ALLTID med mig sadeln. Bökigt att dra den fram och tillbaka men det är det värt. Men sen är det ju alla saker träns täcken mm. Kan ju inte plocka hem allt....

En fråga då, tar du in sadeln från bilden? För jag antar att du kör den med bil, om inte bör du komma ihåg detta. Du har större chans till ersättning från försäkringsbolaget om sadeln hänger kvar i stallet, än om det stjäls från bilen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka