Vem skulle ni välja till mitt sto?

A

AWAKE

Jag har tidigare skrivit i trådar och frågat om de hingstar jag tänkt mig till mitt sto varit okej att avla på men mest bara fått negativ respons.

Det vore därför väldigt intressant att se vad ni avelsexperter har att komma med för tips på lämplig hingst till mitt sto.

För er som inte vet något om mitt sto, så ska jag här skriva en liten presentation om henne och sedan lite om vad jag söker för typ utav häst.

Wilma är ett 9 årigt halvblodssto e.D-Day 935 ue.Martini 744. Hon är 165 cm hög. Utbildad La dressyr och Lb hoppning. Hon är väldigt lugn och trevlig att hålla på med från marken. Väldigt kelig och sammarbetsvillig! Vid ridning är hon ganska så känslig och då talar vi inte direkt om hjälperna utan om att hon kan bli väldigt stoig ibland, stanna och vägra gå, samt tjaffsa en hel del. Hon rör sig annars väldigt mjukt och har hög ridbarhet. Mjuk i munnen och bär i stort sett upp sig själv. Vid hoppning är hon kvick och framåt och försiktig!

Jag vill ha en avkomma som liknar Wilma i det stora hela, då jag tycker att hon är min kompletta häst. Hingsten behöver inte ha gått OS eller ha några större meriter. De höga målen har jag inte själv. Hingsten bör inte heller vara över 170 cm hög, då jag inte är speciellt lång/stor själv.

Japp, nu är det upp till er experter att luska reda på lite hingstar till mig! Jag önskar enbart hingstar som verkar genom semin, alltså ej för naturlig betäckning.

Har ni några frågor så är det ju bara att fråga!

Här kommer ett par bilder på Wilma också..

Sv: Vem skulle ni välja till mitt sto?

Men du har ju ändå fått förslag på hingstar i den andra trådarna? Varför göra en ny?

Jag tycker inte du har fått negativ respons på att betäcka ditt sto, utan negativ respons på hur du resonerar i vissa lägen!

Men du har ju ändå fått förslag på hingstar i den andra trådarna? Varför göra en ny?

Jag tycker inte du har fått negativ respons på att betäcka ditt sto, utan negativ respons på hur du resonerar i vissa lägen!

Nej, jag fick inga hingsttips i min förra tråd. De sa bara hur hingsten borde vara i psyket osv.

Jo då, du fick visst tips i förra tråden, men du hade redan bestämt dig för Figaro R skrev du. Jag vet att jag föreslog Sandakan eftersom vi har en fin Sandakan-D-Day åring i stallet, jag lade även ut en film på honom.

Framförallt ska du väl titta på en hingst med väldigt bra ridbarhet, då det verkar vara en brist hos stoet. (Det du kallar stoig).

Jag skulle rekomendera Qalle. Han ger både hopp och gångarter, för du ville väl ha en som har både och? Jag har sett avkommor till honom som rör sig fantastiskt. Betyg 9, 10, 10 gångarter på fölvisning.

Han verkar nedärva ett gott temperament och samarbetsvilja. Har en underbar treåring efter honom. Hon är oerhört positiv och inte speciellt stoig.

Dessutom så är han inte jättestor. 164 cm?

Jag vill inte ha tjaffs i denna tråden om vad som sagts tidigare! Tack!
Mitt sto har väldigt hög ridbarhet. Du kanske vill se en film med henne?

Jag vill ha tips på hingstar! Inte tips på hur hingsten ska/bör vara, utan på vilken hingst det bör vara.

Tusen tack till er som TIPSAR!

jag tipsade dig i förra tråden om Aerline H och Goodtimes. men du kommenterade aldrig det. Annars kanske Manhattan?

Jag föreslår Cortus. Verkar ge trevliga allround och marknasdsförs väl bla för sitt fantastiska temperament. Står också nära dig väl? Enda varningstecknet är kanske storleken?

Jag föreslår Cortus. Verkar ge trevliga allround och marknasdsförs väl bla för sitt fantastiska temperament. Står också nära dig väl? Enda varningstecknet är kanske storleken?

Hur hög är han? Får iofs. träffa han på praktiken snart, då jag ska praktisera där v.9-11.

jag tipsade dig i förra tråden om Aerline H och Goodtimes. men du kommenterade aldrig det. Annars kanske Manhattan?

Nej, då var jag helt inställd på Figaro, så då spelade ingen roll. Nu när jag beslutat mig för att vänta med föl så ser jag över fler hingstar. Vart hittar man information om dessa hingstar?

Så bra!
Han är själv 170 (tror jag), och lämnar nog därikring, men det där kan ju H****k svara dig på också när du är där.

Han är hoppstammad ja, men du vill ju ha allround och han rör sig även bra om jag inte är helt ute o reser.

Aerline lämnar väl ganska allround? hopp med bra gång? en kompis har en jätte trevlig aerline avkomma som både rör sig å hoppar bra. sen är väl aerline en väldigt behändig å lättsam häst med bra ridbarhet så det kanske är en bra hingst till ditt sto?

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 692
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto f. 2011 e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är SWB. Hon har en kort rygg och inte så grov i typen,hon är ca 165 cm hög. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: KickiH
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 759
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama