Vem ska betala?

movgli

Trådstartare
Är nästan helt ny på det här med trav, men sen en vän till mig har tagit monté & amatörtränarlicens så har jag glidit in mer och mer i travvärlden som hästskötare :) ...

Så till frågan:
När min vän höll på med provloppen och red sitt 4:e lopp så blev hon instängd och kunde inte ta sig därifrån. Kusken som låg framför fick punktering på ena däcket och nu säger han att det var för att "våran" häst sparkade på det. Kusken vill att vi ska betala vad det kostade att laga däcket. Brukar man göra så?
Om någon rider på oss under ett montélopp, så att stiglädret brister ska den personen ersätta det då? Nu betalar vi självklart det de kostar om det är så man brukar göra, men det känns ändå lite konstigt...
Tacksam för svar.
/movgli

Sv: Vem ska betala?

Jag tycker nog att man får stå för det själv. Skulle aldrig falla mig in att kräva någon på kostnaden för ett däck. De kan ju heller inte bevisa att det var eran häst som trampade i vagnen.

Håller med Giffan.
Har själv blivit påkörd med punktering som följd men skulle aldrig kräva den som orsakade det på någon ersättning. Det är sånt som kan hända.

Men eftersom det var ett provlopp så filmades ju hela loppet, så det syns ju iaf att vi hamnade himla nära under nästan ett helt varv...
Nu har det även kommit en räkning på nästan 500:- och då har dom även tagit med reseersättning med 15:-/milen fram o tillbaka (10 mil)till den som lagade däcket.

Jag har aldrig varit med om att någon krävt ersättning för sådana saker. Jag tycker det låter som en oseriös människa som försöker flå er på lite pengar. Det är tätt i travlopp och är man rädd att saker ska gå sönder ska man inte ge sig ut. Hur kan de veta att däcket gick sönder just för att er häst sparkade på det?

Är det inte så att om någon döms som skyldig till en olycka inne på travbanan så kan man bli ersättningsskyldig för skadad utrustning?

Så om ingen anmäler att fel har begåtts och skador inträffat, och ingen därför blir dömd för något, så bör väl inte heller någon behöva betala annan deltagares trasiga utrustning?

Men hur bedömer att någon äroch i så fall vem som är skyldig som "vållande" till en punktering i ett lopp?

movgli skrev:
Nu har det även kommit en räkning på nästan 500:- och då har dom även tagit med reseersättning med 15:-/milen fram o tillbaka (10 mil)till den som lagade däcket.

Verkar inte riktigt klokt. Låter som om de försöker lura av er pengar. Punka kan man få i loppet, men det kan lika gärna vara så att däcket var dåligt från början och gick sönder när det fick sig en smäll. Även om loppet blev filmat är det ju svårt att säga när/om hästen orsakade punkan. 10 mil verkar också lite överdrivet. Jag hade inte betalat.

Blev för ett par år sedan överkörd i starten varav vårt hjul blev helt demolerat, solklart fall då men proffstränaren som orsakade det hela erbjöd oss ett helt nytt hjul:bow: . Sånt som händer i lopp kanske det är annorlunda med, för det första borde det ju bevisas och för det andra kan man ju oxå se det som att det är sånt som kan hända, såvida det inte är en riktig tabbe av den som orsakat det hela.:confused: Lät det flummigt?:D

Tycker att det låter knäppt jag skulle aldrig skicka en räkning på ett punkterat hjul.
Prata med dem och gå på din höjd med att betala hälften bara som en snygg gest.

Bestrid den fakturan... Kommer den ni körde på att skicka faktura till Björn Goop om han gör samma sak :smirk: ? Då lär nog personen i fråga bli idiotförklarad inom branschen snart...

500 spänn för en punka????:( aldrig i livet! snacka med aktuellt sekretariat! M

Tack för alla svar :) Jag tyckte väll att det var lite väl häftigt att vi skulle behöva betala. I ett provlopp så får man väll desutom räkna med att det kan hända lite saker när det finns både ovana ryttare/kuskar och hästar med...

Hänvisa dem till försäkringen.
Sen skulle jag se till att hålla mig långt borta från dem i lopp framöver :angel:
Låter ju inte riktigt klokt ju. 500kr.. köpte de ett helt nytt hjul då eller??

Klart man inte kan komma med sådana här krav.Och som någon sa,hänvisa till försäkringen!
Själv hade jag ju aldrig kommit med liknande krav,men hade jag vetat att min häst orsakat en skada så hade jag nog hört med den drabbade om de ville ha ersättning. Ja,om det är provlopp alltså.Inte i vanliga lopp.

Liknande trådar

C
Hästmänniskan Hej. Just nu är jag medryttare på en maxad D-ponny. Jag har nu varit medryttare på henne i ungefär ett halvår. Nu strax innan jul så...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 464
Senast: lil-sis
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025