Vem har flyttat in under altanen?

Är det sant?
Jag har "skitgropar" en bit från huset. Betyder det att grytet är i närheten? :nailbiting:

Jag har ju haft bekymmer med en grävling som roade sig med att böka upp hela gräsmattan på jakt efter pingborrar. Det såg ut som jag kört med jordfräsen. Larverna försvann visserligen men det gjorde större delen av gräset också.....

Jag hade en Grålle Grävling som kom punktligt varje kväll halv åtta och sket intill mitt växthus...Han bodde under grannens ruckelhus ca 200 m bort.
 
Här bor grävlingen under en stor gran 75 m från husknuten. Hundarna gillar det inte men jag tycker det är trevligt. Dom äter dock jordgubbar så vi får ha el runt landet. Men det är bara en extra ögla från hästhagen så det är inte krångligt.
 
När vi var små gick vi på grävlingsjakt i skogen med morfar, med knäckebröd i gummistövlarna 😅 :p han sa det var för att om dom får tag i oss så biter dom till det knakar. Nu när jag e vuxen så misstänker jag han skojade med oss ^^
 
När vi var små gick vi på grävlingsjakt i skogen med morfar, med knäckebröd i gummistövlarna 😅 :p han sa det var för att om dom får tag i oss så biter dom till det knakar. Nu när jag e vuxen så misstänker jag han skojade med oss ^^
Min farfar och farmor så också att grävlingar biter tills det knakar så gick man i skogen på natten så skulle stövlarna ha något som låter som ben som går sönder.

Han skojade nog inte likt mina inte gjorde men idag vet vi att grävlingar inte är ute efter att bita och om det skulle hända så har det inget med att dom släpper när det låter som ben går sönder.
 
Grävlingar kan förstöra enormt mycket så att ha dem nära eller under hus är verkligen ingen hit. Vi hade en förrförra året som bosatte sig under ett uthus. Den gav sig inte av av vare sig parfymerade trasor, ättika, urin eller något annat. Vi fick ringa en jägare som kom och sköt den. Kommunjägare åker ofta ut på sådant och även om jag alla dagar i veckan hade föredragit att fånga i fälla och släppa ut på bättre plats så gick det tyvärr inte här.
 
Skojade gjorde han nog inte, men det är en gammal skröna och kanske också en gammal sanning att grävlingar biter till det krasar.
Min farfar och farmor så också att grävlingar biter tills det knakar så gick man i skogen på natten så skulle stövlarna ha något som låter som ben som går sönder.

Han skojade nog inte likt mina inte gjorde men idag vet vi att grävlingar inte är ute efter att bita och om det skulle hända så har det inget med att dom släpper när det låter som ben går sönder.

Visste inte det var en allmän "sanning", där ser man :) Annars hade det nog varit typiskt min morfar att skoja på det sättet, han var en liten luring han ;)

Min farfar var likadan, han sa att belsebub bodde i tvättmaskinen, men jag hörde belseblubb och tyckte det lät som en jättesöt bubblig liten varelse 🤗 (Och ja, vi är lite speciella i min familj :angel:)

För att knyta tillbaka till tråden iaf lite, Till min stora besvikelse såg vi aldrig någon grävling, hade väldigt gärna sett en 😍 dom få jag sett irl har varit överkörda :/
 
Och hos mig var det kottar som gällde! (dock kan jag inte minnas att vi någonsin gick så långt som att faktiskt ha kottar i stövlarna, det känns sådär bekvämt :D)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 091
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: seahawk
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
614
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp