Vem gjuter mässing..?

moiran

Trådstartare
Jag är lite detaljoman (dagens underdrift). Jag vet precis hur jag vill att mina köksluckehantag ska se ut, men de finns inte på marknaden, bara i mitt huvud och mitt skissblock. Så jag tänkte utröna om det är möjligt att låta någon tillverka dem. Och då behöver jag ju någon som är duktig på att gjuta mässing småskaligt... :idea:


...men vem sjutton gjuter mässing småskaligt efter ritningar (jag skulle också kunna göra en vaxmodell eller så)? Vad är det för typ av yrke/person jag ska leta efter? Jag är helt nollställd! :D Jag vet att jag sett artister/hantverksmässemänniskor som salufört saker som bör varit gjutna i mässing/brons, är det en sån jag ska försöka luska reda på och se om de gjutit sina pryttlar själva?

Ideer mottages tacksamt... :)
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

Mindre smedja / gjuteri. Lite sökning gav till exempel det här. Eller gör själv, verkar roligare ;)
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

Mindre smedja / gjuteri. Lite sökning gav till exempel det här. Eller gör själv, verkar roligare ;)

Jag var faktiskt inne på att göra själv! :D Frågan är bara om man kan få det tillräckligt bra utan bra utrustning och framför allt utan kunskap... :angel:

Mindre smedja/gjuteri är uppskrivet. Jag googlade runt lite på gjuteri tidigare, men hittade nästan uteslutande enorma gjuterier som garanterat inte tar en affär innebärande 25 luckhandtag... Men du hittade ju, så då gäller det att finjustera sökningarna lite!
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

Det finns en gelbgjutare i Visby, mitt i innerstan, som säkert gör saker i mindre serier. Räkna dock med att det lär kosta en bra slant, eftersom det är hantverk av mycket god kvalitet!
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

Oh, termen 'gelbgjuteri' var ju en riktig guldgruva när man ska googla! Tack för det tipset Maran!
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

Jo, att det kommer kosta inser jag ju. Det är ju ganska arbetsintensivt att gjuta småserier. Vill man dessutom ha ett bra resultat måste man ju betala för hantverkarens skicklighet och erfarenhet också...
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

det blir väldigt dyra handtag om du ska göra så små skalor, skulle inte förvåna mig om det landar på tusenlappen per handtag.
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

Jag har en backup-plan (vid sidan av att lära mig gjuta själv) om det skulle bli dyrare än jag kan tänka mig att betala.
 
Sv: Vem gjuter mässing..?

om inte annat brukar det väldigt ofta finnas obskyra konstnärer som håller på med mässing, ring till ditt lokala konstfack och hör efter.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har på senare tid kläckt massor av idéer för designer av träns som jag inte riktigt kan släppa. Jag är väldigt sugen på att...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: Agneswi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp