Vem går man till först?

iNHALE

Trådstartare
Pryda varnas.

Sedan en månad tillbaka har jag haft "problem" med oregelbundna blödningar. Det började en vecka innan jag skulle ha mens i början på oktober med brunaktiga flytningar, sen började det komma mensliknande blödningar veckan efter som sedan övergick i "riktig" mens så som jag brukar ha den. Efter en vecka var det över och tog slut som den brukar. Nu två veckor senare har jag börjat få små blödningar igen. Inte så pass att jag behöver använda tampong men det blir lite rött på pappret när jag torkar. Känner inget annat konstigt, har inte ont eller något utan bortsett från blödningarna är allt som det brukar. Har inte ätit p-piller sen i våras och har fram till nu haft normal mens. Inget sex sedan slutet på augusti och har haft normal mens efter det tills nu.

Frågan är, kolla upp eller avvakta? Vart vänder man sig i första hand? VC eller gyn? Tankar om vad det kan vara?

1. Har du kollat om du är gravid?
2. Ring vårdcentralen och få en tid hos en BM. Det kan ju tex vara hormoner som fått knas.
Har inte kollat om jag är gravid. Funderar på att göra det även om sannolikheten är väldigt liten. Tror nog isf mer på hormoner eller typ järnbrist, vilket jag hade under min sena tonår, då med resultatet att jag hade 2 veckors ihållande kraftig mens.

Man kan hamna i klimakteriet som 25-åring, tyvärr. Det är inte vanligt, men det händer.

Helt klart, en som jag gick med på Komvux var klar med klimakteriet vid 32-34. I hennes fall ärftligt, flera av hennes släktingar inkl hennes mor var också tidiga. Kursaren hade tom blivit rekommenderad att skaffa barn tidigt om hon ville ha några.

I min familj har klimakteriet kommit i "normal" ålder så vitt jag vet så jag tror inte att den risken är så stor :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
572
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
937
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Hundhälsa Idag på morgon promenaden bajsade Zelda först två gånger normal mängd och konsistens! Hon bajsar alltid just två gånger på morgon...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 961
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar