Vem får rosetten?

Magnum

Trådstartare
Har funderat så länge på det här ;) Nu får ni hjälpa mej!
Om jag tävlar en annans häst, och råkar bli placerad, vem får rosetten isf? Hederspriset?
Plaketten vet jag ju tillhör hästen men resten då?
Har hört att ryttaren får rosetten och ägaren hederspriset?

Sv: Vem får rosetten?

Jag tror man får göra upp om det, men tycker att den som rider ska få rosetten iaf, så den får nått för att den vart placerad, annars är det ju tråkigt ju! :p

Det är väll upp till var och en, hur man vill göra med den saken. Plakettet tillhör ju hästen, tycker jag iaf, o ä kul o kanske sätta upp i stallet/på boxdörren. Men rosetten/hederspriset vore väll kul om ryttaren får....? Det tycker jag iaf. O själv tycker ja det är superkul, me en ny rosett på väggen:p
När våran lilla hästskötare tävlar klubbtävlingar osv, så får hon självklart ta rosetten. Det är ju hon som ridit sej till en rosett!
Sen vet jag inte om det är annorlunda/finns ngn regel i de riktigt riktigt höga klasserna, att ägaren ska ha hederspriset osv, men det tror jag knappast inte. Har alldrig hört talas om ngt dyligt.

Får du rosett, så hoppas jag verkligen du får den. Är ju du , o inte ägaren som gjort sig "förkänt" av en rosett....just då iaf, när det är du som ridit hästen!

LYCKA TILL på tävlingsbanan:banana:

När jag har tävlat andra personers hästar så har hästen fått rosetten, det är ägaren som betalat så varför ska jag ta rosetten, men det där är något som är väldigt individuellt och man nog ska göra upp före. Handlar det om barn som tävlar så kanske dom ska få priserna, det betyder ju rätt mycket för dom att få en rosett...

Premier:
"Premien tillfaller alltid hästens ägare, om inte annan överenskommelse finns"

Hederspriser:
"Med pris vid tävling menas hederspris och/eller plakett. Hederspris tillfaller ryttaren"

Rosetter:
"Rosetter ges till hästens ägare"
"I de fall då en speciell rosett utdelas för viss cup eller poängtävling tillfaller denna rosett ryttaren/kusken"

Allt detta enligt TR I mom 140, 141, 142

När jag hade en medryttartjej som tävlade min ponny, fick hon rosetten och hederspriset och jag plaketten. Jag brukade köpa en extra rosett i sekretariatet (hästägarrosett). Funkade bra för oss.

det är som PrinceFair skriver, men det går ju självklart bra att komma överrens om något annat också mellan parterna men när inget är överrenskommet så är det TR som gäller.

PrinceFair skrev:
Premier:

Hederspriser:
"Med pris vid tävling menas hederspris och/eller plakett. Hederspris tillfaller ryttaren"

Rosetter:
"I de fall då en speciell rosett utdelas för viss cup eller poängtävling tillfaller denna rosett ryttaren/kusken"

Hmmm..konstigt tycker jag egentligen att hederspriser tillfaller ryttaren. Om ex min medryttare tävlar min häst och vinner ett fleecetäcke...då logiskt borde ju det vara hästens täcke. Vad ska medryttaren med ett täcke till när hon inte ens äger en häst?!
Men visst, vinner hon ett schampo så är det helt okej att det är ryttarens.

PrinceFair skrev:
Premier:

Hederspriser:

Rosetter:

Så är det ju regelmässigt. Men man gör ju som man vill. När jag tävlat andras hästar har vi gjort lite hur som. Ibland tar jag rosetten, ibland gäaren, hederspriset beror på vad det är pch ev. premie delas ibland.

När jag tävlade min medryttarhäst så tog ägaren rosetten, hon tyckte det var självklart, frågade inte ens mig :smirk:

samma sak när jag tävlar min medryttarhäst, rosetterna har ägaren fått, så jag har fått fota dem istället. Tycker det är mer logiskt att ägaren ska få plaketten och ryttaren rosetten, vad ska jag med en plakett till? men regler är regler.

whalan skrev:
Hmmm..konstigt tycker jag egentligen att hederspriser tillfaller ryttaren. Om ex min medryttare tävlar min häst och vinner ett fleecetäcke...då logiskt borde ju det vara hästens täcke. Vad ska medryttaren med ett täcke till när hon inte ens äger en häst?!
Men visst, vinner hon ett schampo så är det helt okej att det är ryttarens.

Hederspris får ryttaren/kusken, men täcket tillfaller hästen, rosetten hästens ägare, pengarna får väl ägaren?? eller är det tränaren? vi får iaf bara kvittera up pengarna om man är ägare, tränare el. kusk.

Jag tycker plakett och rosett är hästens. Sedan får man ju förhandla med den som äger hästen.

Eftersom jag får betalt av ägaren så tillfaller alla priser ägaren. Om det skulle röra sig om en större summa pengar så förhandlar vi om det.

Jag tycker absolut att ryttaren borde få rosetten! Om min medryttare startade och blev placerad så skulle hon få behålla den iaf.
Plaketten däremot tycker jag ska tillfalla hästen.

/Mi

Husmusen skrev:
Jag tycker absolut att ryttaren borde få rosetten! Om min medryttare startade och blev placerad så skulle hon få behålla den iaf.
Plaketten däremot tycker jag ska tillfalla hästen.

/Mi

Nu är det ju så enligt tr att ägaren får rosetten, sen att du/ni bestämmer att medryttaren får den är ju upp till er. När jag tävlat andras hästar har jag fått alla priser, men då har jag också betalat allt själv, hade ägaren betalat startavgifter så hade ju givetvis dom fått priserna, tycker jag.

Alltid när jag har tävlat andras hästar så har jag fått rosetten och alla priser. Plaketterna ska jag sätta upp ovanför hennes spilta när vi har fått tillräckligt många har bara 7 st så det skulle se så tomt ut så dom hänger på min vägg tillsvidare. När jag har tävlat fjordingarna har jag fått rosetterna fast ägaren betalade allt. :)

*lånar*
Tävlar då en ridskoleponny och vi får då både rosett plakett hederspris och ev.vinsttäcke själva.
Men plaketterna sätter jag alltid upp på hästens boxdörr och rosetterna mm tar jag hem och hänger upp.

men herregud, en rosett hit eller dit?! big deal...

aamelie skrev:
men herregud, en rosett hit eller dit?! big deal...
Det kanske finns dom som tycker det är lite roligt att sätta upp sina rosetter på väggen hemma:smirk:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka