Vem får ge hästar sprutor....

A

allessa

ex mot botulism, stelkramp osv. Måste det vara en vet. eller kan ex hovslagare ge den, eller hästmassorer eller en helt vanlig hästägare??
Tacksam för svar.

Sv: Vem får ge hästar sprutor....

veterinär eller djursjukvårdare med utbildning i att ge sprutor. Vaccin är receptbelagda och det är väldigt få veterinärer (men de finns - jag vet för vi fick stelkarampsvacc utskrivet av vet en gång och sprutade själv, men hon som sprutade hade sprutat en hel del förut, men när jag tänker efter så är det rätt dumt att göra så!!) som skriver ut det och låter hästägaren vaccinera själv. De som gör det bryter säkerligen mot bestämmelser och så får man ju inget vaccintyg ifyllt.
I vissa fall kan man som hästägare få ge hästen sprutor om hästen ska ha spruta varje dag så inte veterinären behöver komma bara för det. Det fick iallafall min kompis göra när hennes häst skulle ha b-vitamin i sprutform ett par dagar, och hon har ingen utbildning i det.

Senast ändrad:

Hm, är lite märkligt det där. Varje gång jag fått penicillin till min häst så har jag fått spruta själv. Vet. har inte frågat om jag kan eller ej utan bara förutsatte det. (Nu har jag vana sen tidigare men det visste inte vet.)

Men det är väl skillnad på om det ska sprutas direkt i blodet eller i musklerna.
Mvh T

ja, jag skulle gissa att det har med om det ska i blod eller muskler. Att pricka ett blodkärl är svårt för en lekman medans det är lättare att sätta sprutan i en muskel.

Normalt sett är det endast veterinär som får ge injektioner, men vid receptbelagda medicineringar från vet till hästägaren kan denne få spruta sin egen häst.

Man får utföra "uppföljande behandling" själv. Då måste veterinären varit ute och ställt diagnos och bestämt läkemedel, samt bedömt att man klarar av att spruta djuret själv. Gäller ofta penicillin behandlingar som varar i flera dagar.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 976
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama