Vem bryr sig om en slaktare?

(Östgöta Correspondenten)
Det är naturligtvis väldigt synd om hästen. Det måste också ha varit extremt tufft för hästägaren att vara med om detta. Men är det någon som har tänkt på slaktaren och hur han mår? frågar TOBIAS BORELL, ordförande i Livsklubben Swedish meats, med anledning av artiklar i Corren om en händelse på slakteriet.

http://www.corren.se/archive/2005/3/5/i2pmfq1ncc85e2m.xml?category1=1097835189-26&

Sv: Vem bryr sig om en slaktare?

Vår ponny fick benet avsparkat i hagen fick ta bort honom på plats. Sprutan tog omedelbart han var död när han slog i backen. Hade aldrig vetat göra på något annat sätt.

Jag har varit med om bägge delarna, en häst som fick spruta och en som avlivades med bultpistol. Vi är alla olika och tycker olika ang vilket som känns mest humant, men jag tycker att bultpistol hemma i havrehinken är det absolut mest humana. Hästen som avlivades med spruta kämpade emot så länge den kunde, det var riktigt hemskt att se.

//Karin

Nuförtiden finns det en bra avlivningsvätska för hästar. Kommer såklart inte ihåg namnet, men jag har själv sett det: hästen kämpade inte emot ett dugg, den var död innan den kom till marken.

Jag har själv än sålänge inte behövt ta bort en egen häst, men jag hjälpte nyligen till med en bekants häst. Denna hästen var sjuk av ålder (dåliga tänder, blåsljud på hjärtat) så ägaren ville göra slut på hennes lidande. Då beslutet var fattat och även hur det skulle ske var bestämt, ville hon inte åka till slakteriet med hästen själv.

Hon bad mig hjälpe till så jag och min sambo åkte till närmsta slakteri (som har ypperligt bra rykte för sina hästkunskaper och duktiga anställda) med hästen. Lastningen gick jättebra, hon var inte ett dugg rädd för att åka transport. När vi kom till slakteriet kom det ut en anställd för att ta emot oss. Han höll hästen medans jag tog av täcke och transportskydden, sen ledde han iväg henne. Vi såg att hästen blev rädd för att gå in genom dörrarna till slakteriet, men mannen pratade lugnt och uppmuntrande med henne, så hon gick in iallafall med öronen framåt. Innanför dörrarna svängde de av åt höger omedelbart, och så fort hon var utom synhåll för oss så kom dunsen... Det gick så otroligt fort och hästen anade så vitt vi vet ingenting innan det var över, öronen framåt in i det sista. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av sådant här alls, men om eller när det är dags för min pålle hoppas jag det går lika bra och lugnt till som för denna hästen. Har bara gott att säga om den här resan till det här slakteriet.

Jag tycker att han gjorde ett bra jobb. Han tog sig samman och slutförde det så snabbt som möjligt. Dock bör man kontrollera utrustningen innan, men hur gör man det? Dessutom bör man väl kunna hålla en häst? Om inte annat trodde jag att man använde liknade boxar som vid semin, där hästen inte kan "slita sig".

Fy f*n, vad slaktaren måste mått dåligt! Jag tänkte på det redan när jag läste artickeln, och påpekade det på ett annat forum.
I en perfekt drömvärld fungerar alla saker perfekt vid första försöket. Som det är nu skall vi skatta oss lyckliga att det finns människor som kan fullfölja en obehaglig uppgift så bra som slaktaren i detta läge!
All heder och hoppas h*n mår bra!

jag kan tala om att slaktaren har tagit mycket illa vid sig om det som har hänt. Slaktaren är en van slaktare och är även en van jägare, han har nu som först börjat att kunna jobba som vanligt. :cool:

Onnie skrev:
Jag har varit med om bägge delarna, en häst som fick spruta och en som avlivades med bultpistol. Vi är alla olika och tycker olika ang vilket som känns mest humant, men jag tycker att bultpistol hemma i havrehinken är det absolut mest humana. Hästen som avlivades med spruta kämpade emot så länge den kunde, det var riktigt hemskt att se.

//Karin

Givetvis kan en veterinär misslyckas precis som en slaktare. Min häst fick lugnande först, stod och halvsov när han fick avlivningsvätska och föll ihop död mycket snabbt. Det såg mycket lugnt ut och hästen liksom somnade in. Men den humanaste avlivningen gjorde min man när han sköt vår aggressiva häst när han åt sitt kraftfoder med ett välriktat skott i pannan. Dock, bultpistoler och gevärskulor ger möjligheten att om djuret rör sig vid fel sekund så kan man missa, precis vad som hände med hästen som artikeln gäller. Man missar inte med avlivningsvätska om veterinären satt en kanyl i halsen innan och då somnar man mycket snabbt. Precis som när man söver en människa vid operation. Och jag har blivit sövd många ggr. Det har varit ett behagligt sätt att bara somna bort på och man vet plötsligt ingenting. Hade jag varit häst så vete i katten om jag inte valt det istället för bultpistolen.

Anette

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) CHRISTINA EDLUND från Rimforsa har erfarenheter från hästbranschen under de senaste 20 åren. Hon anser att...
Svar
13
· Visningar
2 999
Senast: Nerium
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Det är inte bara i Hjulsbro som problemet med hästspillning vid ridning förekommer. Detta är även vanligt i...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) På grund av en ny EU-förordning måste alla svenska bönder registrera sig som foderföretagare. Reglerna kom...
Svar
0
· Visningar
1 328
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Mantorptravet förlorar uppemot 100 000 kronor på gårdagens inställda tävlingar. -- Djurskyddet fick avgöra...
Svar
0
· Visningar
682
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama