Sv: Vem bryr sig om en slaktare?
Måste säga att jag varit med om slakt av får många ggra där bultpistolen klickat. Det händer ingenting med djuret då mer än att man få hålla det längre tills man får pistolen att fungera. Ibland kan det var fel på skotten också och de går knappast att testa innan för då är de förbrukade!
Jag tycker inte man kan jämföra en respirator som är till för att rädda liv eller en hiss som absolut måste klara påfrestningarna om det inte skall ske allvariga olyckor med dödig utgång, med en slaktmask! Funkar slaktmasken så dör djuret men funkar den inte så händer ingenting med djuret! En icke fungerande respirator eller hiss kan leda till att liv släcks. Att sedan hästen ryckte till i det ögonblick skottet gick, kan tyvärr ingen stoppa. En häst är många ggr starkare än en människa och att ett djur inte står stilla är inget ovanligt. När det gäller ett får så orkar man hålla det stilla, men så stora djur som hästar har inte människan en chans mot.
Det är tragiskt det som inträffat för alla inblandade. Att döda ett djur är inte roligt utan alltid något man våndas inför och när sådant här sker så djuret skadas innan så vet jag att den som slaktar mår urdåligt av det. Det är då starkt att kunna samla sig och lyckas fälla det uppstressade djuret, som knappast står stilla, med ett vanligt gevär på första skottet. Kan tänka mig att slaktaren darrade en lång stund efteråt och tyckte det var mycket obehagligt.
Om man absolut inte vill riskera sådant här så kan man välja att ta ut veterinär och avliva med avlivningsvätska via injektion och sedan destruktion av djuret. Så har vi gjort med en häst. En annan sköt min make med ett välriktat skott då hästen stod lugnt och åt i sin hage. Hästen sjönk ihop omedelbart utan minsta muskelryckning. Anledning till att vi gjorde så här var att den var aggressiv och vi ville varken riskera oss själva eller veterinären och det var inte tal om att ens försöka transportera hästen. Den hade nära nog dödat mig 10 dagar innan och jag har rejäla ärr och känselbortfall i vänster arm efter händelsen. På det här sättet blev hästen aldrig uppskrämd men om den ryckt med huvudet i skottögonblicket så kunde den blivit skadskjuten, precis som vilda djur kan bli vid all jakt!
Hästar är stora och starka djur och när de väljer att inte samarbeta så har vi människor inte så mycket att säga till om trots allt. Ingen har felat eller gjort något med ont uppsåt. Det är beklagligt men det går inte att backa tiden och göra det annorlunda. Alla inblandade lär sig förhoppningsvis av det som hänt. Kanske kan vi få fram säkrare slaktmasker framöver som ett resultat så att även om hästen inte står stilla så tar skottet som det skall.
personligen har jag aldrig skickat en häst till slakt och kommer inte att göra heller. De får avlivas hemma. Jag vill inte utsätta dem för att komma till ett så opersonligt slut som ett slakeri innebär. Att somna in av avlivningsvätska verkar vara det humanaste i dagsläget, naturligtvis förutsatt att man har en kunnig och pålitlig veterinär. Man kan också söka tillstånd att begrava djuren hemma. Så gjorde vi med våra.
Anette