Vem bryr sig om en slaktare?

(Östgöta Correspondenten)
Det är naturligtvis väldigt synd om hästen. Det måste också ha varit extremt tufft för hästägaren att vara med om detta. Men är det någon som har tänkt på slaktaren och hur han mår? frågar TOBIAS BORELL, ordförande i Livsklubben Swedish meats, med anledning av artiklar i Corren om en händelse på slakteriet.

http://www.corren.se/archive/2005/3/5/i2pmfq1ncc85e2m.xml?category1=1097835189-26&

Sv: Vem bryr sig om en slaktare?

Intressant och tänkvärt!
Precis som i alla andra situationer så finns det ju mänskliga människor och sådana utan känslor.
Detta verkade ju helt klart vara en av de sistnämnda...

jag tycker helt klart att det inte var slaktarens fel det som skedde utan att han var duktig som ändå kunde slutföra det han påbörjat..
Bra att den här artikeln skrevs.

Ja vad skall man säga??

Självklart är det väldigt synd om slaktaren, men återigen så arbetar man inom det så skall man vara inföstådd med vad det innebär.

Känns som om det inte skulle behövts hända, dvs all utrustning borde vara noga testad innan.

Tragiskt för alla

jag hade då aldrig åkt in med min häst heller och jag hade gett mina hästar lugnande innan även om det skulle betyda att jag inte fick "betalt" för köttet.

olgaklara skrev:
Känns som om det inte skulle behövts hända, dvs all utrustning borde vara noga testad innan.

Och hur ska man testa utrustnuingen innan? Det kan ju ändock fela precis i "fel ögonblick"?
Tror du verkligen att de inte har koll på sin utrustning?

Så du tror på fullt allvar att en sådan utrustning skulle vara svårare att serva än annan mkt mer livsnödvändig utrustning?? Tex respirator, dialys etc

Jobbar innom service yrke och vet att all utrustning som är väl servad brukar fungera. Inget mot honom själv men det är dåligt att den inte fungerade

Fast du skrev testa.. ;)
Skillnad på testa och serva...
Jag jobbar också med maskiner som årligen/halvårsvis/månadsvi servas.men det innebär inte alltid att de för fullt dfungerar till nästa gång.nått kan hända på vägen.
t tex en hiss,de har årlig besiktning och service.Men hur många ggr i ett t ex hyreshus stannar inte den där hissen och blir ståendes?

Men att jämföra ett instrument som man använder för att släcka ett liv med en hiss går ju knappast :crazy:

Alla maskiner eller verktyg som används där liv eller död finns skall vara fullt servade och skall fungera vid det aktuella tillfället.

Och testa gör man för att just se om den fungerar. Självklart borde man ju testskjuta med slaktmasker som man gör med andra vapen!

Altså ärligt talat ! Visst, detta var hemkt, men det var en engångshändelse och självklart händer inte detta ofta! Och om ni lästa ordentligt stod det att hästen ryckte till med huvudet. Vad gör man ? Klart att man skäms när utrustningen inte fungerar, men vem testar den egentligen ? Är det slakaren eller är det nån annan ? Jag vet inte men detta måste varit en fruktansvärd historia för slaktaren men, samtidigt, så är jag faktiskt en människa med känslor ! Hade min ponny råkat ut för någonting sånt här hade jag nog hatat människan högt. Men nu ser jag det ur ett annat perspektiv. Och alla gör misstag, även om detta var hemskt. Men det händer hemskare grejer.

självklart är det synd om alla inblandade...
men om läkare gör fel så anmäls/prickas de...
som läkare "får man inte" göra fel...
å som slaktare får sånna saker inte heller hända...

håller med personen som skriver att utrustningen måste servas...
så fort något liv är inblandat så FÅR DET INTE GÅ FEL!!

Jag är tacksam att det finns slaktare (och veterinärer), utan dem hade man ju behövt ta bort sin häst själv (eller den skulle få självdö, ännu värre!!!!), vilket jag aldrig skulle klara!!!!!

Säger du det, men en hiss har väl iallafall inte för avsikt att ta livet av dom som går in i den hoppas jag.

Bultpistoler på slakterier servas normalt sett varje dag.
Det här låter som en gammaldags slaktmask f 9mm kula o det är en enklare konstrution o använd mer sällan så den kanske inte servas riktigt lika ofta.
Har själv varit med om att en bultpistol klickade på första skottet men fungerade på andra. Bytte slagfjäder o ammunition o testade OK. Nästa gång det var allvar hände ändå samma sak, då köpte jag en ny!
Tekniska prylar kan alltid sluta fungera i fel ögonblick o levande djur kan alltid strula till det i fel ögonblick. Den här typen av händelser skall inte hända men kommer alltid att göra det.
Angående pricka någon. Hade det varit en vet o det hade varit ett ansvarsärende hade han knappast fällts.
PL

Senast ändrad:

Självklart det är allt vi åker i idag, men en hiss behöver inte samma underhåll som tex bultpistol eller en respirator etc.

Nej precis. Om en hiss INTE är OK servad kan människor dö.
Om en bultpistol klickar så försenas djurets död vilket kan vara besvärligt men det är inte lika illa som om ett antal människor dödsstörtar med en hiss.
PL

Måste säga att jag varit med om slakt av får många ggra där bultpistolen klickat. Det händer ingenting med djuret då mer än att man få hålla det längre tills man får pistolen att fungera. Ibland kan det var fel på skotten också och de går knappast att testa innan för då är de förbrukade!

Jag tycker inte man kan jämföra en respirator som är till för att rädda liv eller en hiss som absolut måste klara påfrestningarna om det inte skall ske allvariga olyckor med dödig utgång, med en slaktmask! Funkar slaktmasken så dör djuret men funkar den inte så händer ingenting med djuret! En icke fungerande respirator eller hiss kan leda till att liv släcks. Att sedan hästen ryckte till i det ögonblick skottet gick, kan tyvärr ingen stoppa. En häst är många ggr starkare än en människa och att ett djur inte står stilla är inget ovanligt. När det gäller ett får så orkar man hålla det stilla, men så stora djur som hästar har inte människan en chans mot.

Det är tragiskt det som inträffat för alla inblandade. Att döda ett djur är inte roligt utan alltid något man våndas inför och när sådant här sker så djuret skadas innan så vet jag att den som slaktar mår urdåligt av det. Det är då starkt att kunna samla sig och lyckas fälla det uppstressade djuret, som knappast står stilla, med ett vanligt gevär på första skottet. Kan tänka mig att slaktaren darrade en lång stund efteråt och tyckte det var mycket obehagligt.

Om man absolut inte vill riskera sådant här så kan man välja att ta ut veterinär och avliva med avlivningsvätska via injektion och sedan destruktion av djuret. Så har vi gjort med en häst. En annan sköt min make med ett välriktat skott då hästen stod lugnt och åt i sin hage. Hästen sjönk ihop omedelbart utan minsta muskelryckning. Anledning till att vi gjorde så här var att den var aggressiv och vi ville varken riskera oss själva eller veterinären och det var inte tal om att ens försöka transportera hästen. Den hade nära nog dödat mig 10 dagar innan och jag har rejäla ärr och känselbortfall i vänster arm efter händelsen. På det här sättet blev hästen aldrig uppskrämd men om den ryckt med huvudet i skottögonblicket så kunde den blivit skadskjuten, precis som vilda djur kan bli vid all jakt!

Hästar är stora och starka djur och när de väljer att inte samarbeta så har vi människor inte så mycket att säga till om trots allt. Ingen har felat eller gjort något med ont uppsåt. Det är beklagligt men det går inte att backa tiden och göra det annorlunda. Alla inblandade lär sig förhoppningsvis av det som hänt. Kanske kan vi få fram säkrare slaktmasker framöver som ett resultat så att även om hästen inte står stilla så tar skottet som det skall.

personligen har jag aldrig skickat en häst till slakt och kommer inte att göra heller. De får avlivas hemma. Jag vill inte utsätta dem för att komma till ett så opersonligt slut som ett slakeri innebär. Att somna in av avlivningsvätska verkar vara det humanaste i dagsläget, naturligtvis förutsatt att man har en kunnig och pålitlig veterinär. Man kan också söka tillstånd att begrava djuren hemma. Så gjorde vi med våra.

Anette

kopparberg skrev:
Intressant och tänkvärt!
Precis som i alla andra situationer så finns det ju mänskliga människor och sådana utan känslor.
Detta verkade ju helt klart vara en av de sistnämnda...

Jag förstår inte vad du menar med att det var en av de sistnämnda, menar du alltså att slaktaren inte har några känslor eller?
Jag tycker vi ska vara lite försiktigare med att döma så snabbt, innan man vet hur det egentligen gick till, det finns säkert många andra faktorer som gjorde att resultatet blev såhär som artikelskrivaren lämnat ute, tänk själv vad nervös hästen måste ha varit, det kanske var mer än bara ett litet "rycka till", den kanske var på väg upp i taket, antagligen eftersom den sprang iväg efter det.
Dock kan jag tycka att man kanske skulle ha skjutit upp avlivningen tills utrustningen fungerade ordentligt och för att minska stressen för hästen så mycket som möjligt.
Men tänk på det han skrevom slaktaren, han gjorde ett misstag, han mår dåligt och vem skulle göra detta smutsjobb åt oss om inte veterinärer och slaktare.

Jag vet bara att jag inget vet
-Sokrates

Senast ändrad av en moderator:
Hur i hela helv :devil: kan man tycka att avlivningsvätska är en mer human metod? Human för dig kanske ja men icke för hästen! Av hästens naturliga beteende att döma så försöker hästen kämpa emot och hålla sig uppe på benen så länge det bara är möjligt, då måste väl ändå ett bultpistolskott vara att föredra!? Det går fort, och hästen märker ingenting (om det inte är så att den får stå på en slaktbil i x-antal timmar för att sedan stressas upp ytterligare och sedan kommer skottet)!

När jag avlivade min livskamrat så tog jag hästen till ett slakteri som är välkänt för sina humana och vänliga "metoder". Jag var med hästen ända in i slutet och det gick jättebra, hon tittade med sina vackra bruna ögon på mig och så sa det bara "klick" o så var hon borta. Hellre det än att se sin häst stå o hänga för att sedan drasa ihop i en hög av ren utmattning.

Att avliva sin häst är inget roligt och inget man helst gör om, de som jobbar med det här måste vara professionella!

///Karin

peter_lundin skrev:
Nej precis. Om en hiss INTE är OK servad kan människor dö.
Om en bultpistol klickar så försenas djurets död vilket kan vara besvärligt men det är inte lika illa som om ett antal människor dödsstörtar med en hiss.
PL

Det får vara bra många våningar hissen störtar om man skall dö, dessutom händer det väl nästan bara på film.

Bilar kan väl oxå vara dödsfällor liksom tåg och flygplan men det är väl bra korkat att jämföra det här + en hiss med en bultpistol som är avsedd för att ta livet av djur.
Det är jämförelsen jag tycker är dum, självklart är det viktigt att serva hissar flygplan mm

Men man kan för att göra det ännu mer humant för sin vän, ta bort den hemma på exakt samma sätt. fast då föredrar jag iof en lite lätt spruta med plegg innan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) CHRISTINA EDLUND från Rimforsa har erfarenheter från hästbranschen under de senaste 20 åren. Hon anser att...
Svar
13
· Visningar
2 999
Senast: Nerium
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Det är inte bara i Hjulsbro som problemet med hästspillning vid ridning förekommer. Detta är även vanligt i...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) På grund av en ny EU-förordning måste alla svenska bönder registrera sig som foderföretagare. Reglerna kom...
Svar
0
· Visningar
1 328
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Mantorptravet förlorar uppemot 100 000 kronor på gårdagens inställda tävlingar. -- Djurskyddet fick avgöra...
Svar
0
· Visningar
682
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama