Sv: Vem bär vad?
Jag gjorde ju en sk viktoperation slutet av april 2004 och gick ner 55 kg på ett år. 3 månader senare vart jag gravid! Oplanerat men absolut inte oönskat. Eftersom jag inte har någon magsäck längre och tunntarmen är förkortad så tar jag upp näring sämre (speciellt protein) och kan inte äta speciellt stora portioner åt gången. Jag har med andra ord svårare än "vanligt folk" att få i mig tillräckligt med mat/näring för min egen del och ännu lite svårare att få i mig ett tillräckligt överskott för att tex kunna träna så mycket som jag skulle vilja.
Å andra sidan vänjer kroppen sig efter hand att ta upp näringen i den avkortade tunntarmen lite bättre och bättre. Fast lika bra som innan blir det aldrig och det är ju liksom meningen. Avsaknaden av magsäck gör att jag får äta lite men ofta, eg så alla ska äta! Och min variant (Gastric Bypass) fungerar dessutom som "antabus" mot socker och fett. Så jag kan inte äta några mängder av kakor och godis längre! Vilket är helt ok, jag har inte heller kvar nåt sug efter det. Nöjer mig med en eller två småkakor eller några skumtomtar numera. Mer än så är ju eg inte gott heller.
Jaja! Lång utläggning blev det! Men summa sumarum så har allt detta gjort mig orolig för att inte fostret/bebisen skulle få allt den behövde. Man drabbas ofta av olika brister som viktopad och även om det heter att bebisen tar vad den behöver så kan den ju inte ta nåt om mamman har brister. Vilket jag uppenbarligen sluppit, för bebben har utvecklats helt normalt! Därav ett antal tillväxtUL. Blir väl ett par, tre till antar jag, innan BF den 5/4.
Hade dessutom "oturen" att moderkakan låg väldigt långt ner, bara någon liten mm från öppningen, men tack och lov hade den flyttat upp sig för ett par veckor sen.