Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

Sv: Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

Hingstar behöver generellt sett mer mat än hästar i samma storleksklass, men det är givetvis individuellt. Självklart syftar jag på om man har fri tillgång på fodret, betalar ägaren det själv eller det finns en maxmängd så är det uppenbart att kostnaden redan är reglerad.

Det handlar det oftast inte om att hingstar får bära hundhuvudet eller att dra alla över en kam utan om att ha stängsel, hagar, boxar, rutiner och personal som kan klara hingstarna, det är det få som har. I många stall har man exv stallpass där även folk som är rädda för hingstar eller inte har jätte stor erfarenhet roterar, ston (som en del hingstar blir ordentligt tända på när de brunstar), stängsel, stall och boxar avpassade för ston/valackar och ingen beredskap på att hantera en hingstig hingst som kanske inte kan stå brevid ston. Det är helt enkelt risk för komplikationer.

Att sedan många hingstar är guda snälla kan stängslas in med en sytråd och kan stå brevid precis vem som helst i en box av massonit och aldrig ställa till problem hör inte hit, man kan knappast veta på förhand.

Och är det lättare att sänka än att höja finns det väl bara två anledningar för stallägare att hålla hyran låg och det är att de har svårt att få hyresgäster eller vara snäll.

Sv: Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

På våran lilla anläggning står stallägarna för normalt slitage av stall och hagar. Men om någon häst kontinuerligt har sönder staket/box så får hästägarna stå för materialkostnaderna, har man inte kunskapen att reparera det skadade, så hjälper de dock till med det. Fast då har vi ju hela staket och trådar från början (vilket ts inte verkade ha).

Samma sak om man känner att man behöver något extra, för några år sedan var det några tjejer som ville ha sparkskydd i några boxar, då köpte stallägarna in materialet, satte upp mattorna i de boxarna och sen fick tjejerna betala för sin del av mattorna, helt rättvist tycker jag.
Nu har ju ingen av de tjejerna flyttat, men jag förutsätter att de då kan få ta med sig sina sparkmattor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 301
Senast: kopparberg
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst... 2
Svar
31
· Visningar
5 375
Senast: Bonnielove
·
Träning Jag blir lite förbryllad över min häst beteénde när det gäller andra grabbar. När M kom till mig var han hingst och galen, då fanns...
Svar
15
· Visningar
1 425
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025