Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är inte vad jag hört av uppgivna Fd schäfer uppfödare som gott över till andra raser. Men visst kan rytet ha flera orsaker. Har dock hört rygg förklaringen, och sett ryggarna på schäfrar och visst var det skillnad mellan 80 och 00 tal. Nu ser ju svhäfrarma bättre ut igen.

Vi kanske bor i olika delar av landet? Några seriösa måste ju ha funnits, Västsverige har jag förstått har stark schäfer avel.

Jag har nätverkat med kennlar över hela landet. Det är inte bundet till någon viss region.
Ryggen har aldrig varit det stora problemet med Schäfern. Väl HD, men det har inte med ryggen att göra.
Ryggens utseende har i sin tur med hasens vinkling att göra.
HD (och ED) har förbättrats tack vare index som SKK införde för Schäfer och en rad andra raser.
På oreggade hundar är Index omöjligt att nyttja.

Och i en så stor ras som schäfer behöver inte det ha ett dyft med rasen att göra. Jag kan gissa vilken typ av uppfödare som lagt ut dessa annonser, skulle t o m kunna komma med en rätt kvalificerad gissning på ett kennelnamn.
En viss typ av schäfrar är det stor efterfrågan på, 1-2-åringar såväl som valpar. En annan finns det så det räcker och blir över.

Sista om schäfer
Det är väl ostridigt att denna stora ras haft problem med både exteriör och rygg. Därför nämnde jag räkryggar 1 gång som framavlat problem. Detta har jag hört så många gånger från helt olika håll att det åtminstone känns som allmäntvedertaget fakta. Huruvida det är överdrivet eller inte spelar mindre roll. Schäfern goda rykte har blivit lite kantstött

Det är som sagt en stor ras och många superseriösa. De fina hundar som finns och den utveckling som iaf jag ser är ett bevis om något att det går att göra bra saker i en sämre miljö.

Det är en ras som kan motivera mig till att det går att bidra till bra en
Rasvel

A

Smuggel är värre än SKK så långt är jag med. Men jag känner som jag känner. Jag har sett andningsproblem och ögonskador och jobbat med försäkring.

Sedan kanske j a g måste ta det goda med det onda, men jag känner så.

Hugger sista inlägget.

Tycker du att SKK ska lämna FCI?

Vilka kriterier har du för att en hundras ska vara frisk?

Du pratar om att du vill avla fram din drömhund, men de enda kriterier jag sett är en hund som är frisk och snäll och väger runt 10 kg. Det behöver du inte avla för, det kan du hitta på Blocket. Så varför avla?

Sista om schäfer
Det är väl ostridigt att denna stora ras haft problem med både exteriör och rygg. Därför nämnde jag räkryggar 1 gång som framavlat problem. Detta har jag hört så många gånger från helt olika håll att det åtminstone känns som allmäntvedertaget fakta. Huruvida det är överdrivet eller inte spelar mindre roll. Schäfern goda rykte har blivit lite kantstött

Det är som sagt en stor ras och många superseriösa. De fina hundar som finns och den utveckling som iaf jag ser är ett bevis om något att det går att göra bra saker i en sämre miljö.

Det är en ras som kan motivera mig till att det går att bidra till bra en
Rasvel

A

Nej, RASEN har inte haft dessa problem. Utan det är LINJER som dras med dessa. Ska du ge dig in i avel så får du börja med att lära dig grundläggande begrepp.
Du kan studera RAS för Schäfern samt statistiken som finns där och på avelsdata så får du se fakta svart på vitt. På Schäferhundklubbens hemsida hittar du ännu mer fakta och statistik.
Om "folk" sagt annat är ointressant. Folk snackar så mycket och har åsikter om sånt de inte har kunskap om.

Sen vet jag inte vad du menar med att rasen är stor. Är det i storlek eller population?

Hugger sista inlägget.

Tycker du att SKK ska lämna FCI?

Vilka kriterier har du för att en hundras ska vara frisk?

Du pratar om att du vill avla fram din drömhund, men de enda kriterier jag sett är en hund som är frisk och snäll och väger runt 10 kg. Det behöver du inte avla för, det kan du hitta på Blocket. Så varför avla?

SKK kan sluta hyckla först och främst.

Minimikravet är att den är friskare än en blandras hund, dvs borde ha billigare försäkring än en sådan. Annars faller alla argument enligt mig. Ja, det finns sådana raser men alla borde vara det.

Nej, jag tycker inte att jag hittar en sån hund jag vill ha på blocket som är avlad i generationer för sundet och temperament

Nej, RASEN har inte haft dessa problem. Utan det är LINJER som dras med dessa. Ska du ge dig in i avel så får du börja med att lära dig grundläggande begrepp.
Du kan studera RAS för Schäfern samt statistiken som finns där och på avelsdata så får du se fakta svart på vitt. På Schäferhundklubbens hemsida hittar du ännu mer fakta och statistik.
Om "folk" sagt annat är ointressant. Folk snackar så mycket och har åsikter om sånt de inte har kunskap om.

Sen vet jag inte vad du menar med att rasen är stor. Är det i storlek eller population?

Detta håller jag inte alls med om. Det blir jättesvårt för halvinsatta att köpa hund så och det blir precis som i blandras fråga om personkemi. Du kan inte kräva att alla familjer förstår sådan statistik. En ras är en grupp man Representerar. De sämre åker snålskjuts och de bättre drabbas.

Sedan har du rätt i att många är seriösa men du stöder skiften genom att ha fina schäfrar.

Nog

Om du nu tycker att cockerpoo aveln är det du känner är seriös hur ställer du dig till att deras mål är att få den erkänd som ras?
Erkänd som ras brukar i regel innebära att man vill ingå i FCI tillika SKK och dessa organisationer är ju emot allt du står för men du ska börja avla inom en grupp som har som mål att komma med där?
Det viktigaste är att cockerpoon får fortsätta vara frisk, hur säkerställer man det genom att bara ögonlysa och kolla patella?
Hur registreras andra sjukdomar som dyker upp?
Inom skk kan man välja att avelsspärra hundar ej lämpliga för avel tex. och då är det fritt för alla att se att där finns en avelsspärr på en släkting till hanen jag funderar på och kolla upp varför eller kika på annan hane.
Hur hittar jag en far eller morföräldrar till valpen? Hur räknas inavel ut?

Fast jag stöttar ju inte andra blandrasuppfödare om jag konkurrerar med dem.

Köper jag knark stöder jag kriminella gäng, är jag med i SKK stöder jag mopsavel

Men, du....du ser inte likheterna här? Alla uppfödare i SKK ”konkurrerar” ju med varandra. Det är ingen skillnad i dina argument.

Avlar du i SKK så stöder du Mopsar, utövar du blandrasavel stöder du blandrasavel. Du väljer ju bara hela tiden det som passar dig för tillfället Med dina argument som du kastar omkring dig.

Att köpa en blandrasvalpen t.ex är att stöda blandrasaveln, inte konkurrera ut alla andra blandrasavlare. Du kan bara inte mena det.

Kommentarer i citatet
Jag ska se om jag kan svälja mina punkter varför jag inte kan vara med i SKK

Upprepar varför
Man tillåter fortsatt avel på osund ras, ffa när det är utseendet och inte enstaka gener
Osund avel är inget man slipper utanför SKK. Det finns flera uppfödare som uteslutits ur SKK pga regelöverträdelser som fortsätter avla utanför SKK, och tar många kullar per år eller struntar i att hälsoundersöka osv. Utseendedriven avel är heller inte alls ovanligt i blandraser, exempelvis cockerpoo.

Man håller hög svansföring och säger på köpa hund att här hittar du seriösa
På hund- och avelsdata kan du själv kolla upp kennlars resultat och på så sätt hitta seriösa uppfödare. Man kan bli utesluten om man missköter sig, och det finns regler att förhålla sig till. Givetvis finns det mindre seriösa uppfödare även inom SKK men jag kan aldrig tänka mig att slumpmässig blandisavlare är lika seriös som slumpmässig skk-uppfödare. Att alla inte är perfekta inom organisationen är väl inget argument för att ställa sig utanför där det är ännu slappare tillsyn?

Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo? Det här är mer en politisk fråga, och som redan nämnts ligger det inte på skks bord att godkänna raser.

Sedan går jag i spinn på alla som polariserar. Läs tex kommentarerna på kungahusets Facebook. Nu hoppas jag iofs stt lilla Rio inte har hjärtfel, men det har ju skett inom skk
Här vet jag inte riktigt vad som avses.

Märker att jag låst mig, men mycket faktiskt på grund av omsorgen till djuren. Att vara med i en förening är att stötta den. Betalar jag till SKK stöttar jag sådant jag inte står för. Föredra då naiv okunnighet, det är mindre ondskefullt än att vara kunnig och se mellan fingrarna.
Men nu är ju inte du helt okunnig om fördelarna med skk-avel och nackdelarna med blandrasavel. Att välja att inte göra ordentlig research på sina avelsdjur för att det känns bättre om man inte vet vilka dåligheter man avlar på är ju också ondskefullt i såna fall.

Men visst jag vill nog mest avla hundar hemma på gården utan att någon lägger sig i. Tur att maken ser till att det inte blir 100 stycken. J😁
Att lägga sig i folks uppfödning är ju just en av de positiva aspekter som SKK bidrar med, bland annat med kontrollanter.

Får det att avla cocker, kooiker eller papillon inom SKK utan att ställa u?
Du har säkert fått svar på det här men det är en väldigt konstigt myt som vissa tror på att hundar med stamtavla mer eller mindre måste ställas ut. Ett vanligt argument bland cockerpoouppfödare och -ägare är just att utställning är fånigt. Det är liksom bara att låta bli om man inte har det intresset.

Kommentarer i citatet
[/QUOTE
Rio är kronprinsessparets cavapoo. De har blivit helt terrorisera.

An ovtjarka raserna kan SKK på sin sida uttrycka sig lite tydligare och inte jämställa den med en setter.

Problemet är att det jag gör bra i en förening eller ras legitimerar 💩 producerar jag sescas söta cockis blandisar står jag bara för in egen skit. Om någåt skulle bli bra där legitimerar jag inte skit.

Jag vill gärna att länsstyrelsen lägger sig i. Kan nog lagstiftning utantill.

Trodde faktiskt på det. Pratade med en labradoruppfödare som tyckte det var så skönt att man inte var tvungen att ställa ut labrador, hon får ångest i miljön. Jag har förstått det nu

Då är det bara representationen kvar att svälja

Men, du....du ser inte likheterna här? Alla uppfödare i SKK ”konkurrerar” ju med varandra. Det är ingen skillnad i dina argument.

Avlar du i SKK så stöder du Mopsar, utövar du blandrasavel stöder du blandrasavel. Du väljer ju bara hela tiden det som passar dig för tillfället Med dina argument som du kastar omkring dig.

Att köpa en blandrasvalpen t.ex är att stöda blandrasaveln, inte konkurrera ut alla andra blandrasavlare. Du kan bara inte mena det.

Jag betalar till SKK, inte till blandraskonkurenter

Detta glöms ofta bort, det ekonomiska intresset inom SKK. Är det 600 per valp?

Detta håller jag inte alls med om. Det blir jättesvårt för halvinsatta att köpa hund så och det blir precis som i blandras fråga om personkemi. Du kan inte kräva att alla familjer förstår sådan statistik. En ras är en grupp man Representerar. De sämre åker snålskjuts och de bättre drabbas.

Sedan har du rätt i att många är seriösa men du stöder skiften genom att ha fina schäfrar.

Nog

Avelsdata är väl inte så himla svårt? Det är ju utformat för att gemene man ska kunna hämta information. Statistiken där presenteras ju på samma sätt som man fick lära sig läsa diagram och procent i grundskolan.
Dessutom finns en tydlig teckenförklaring.

Rio är kronprinsessparets cavapoo. De har blivit helt terrorisera.

An ovtjarka raserna kan SKK på sin sida uttrycka sig lite tydligare och inte jämställa den med en setter.

Problemet är att det jag gör bra i en förening eller ras legitimerar 💩 producerar jag sescas söta cockis blandisar står jag bara för in egen skit. Om någåt skulle bli bra där legitimerar jag inte skit.

Jag vill gärna att länsstyrelsen lägger sig i. Kan nog lagstiftning utantill.

Trodde faktiskt på det. Pratade med en labradoruppfödare som tyckte det var så skönt att man inte var tvungen att ställa ut labrador, hon får ångest i miljön. Jag har förstått det nu

Då är det bara representationen kvar att svälja
Det är förmodligen ovtjarkans rasklubb som tagit fram texten på köpahund. Dessutom lär seriösa uppfödare fråga ut valpspekulanter så att de inte hamnar hos någon som kanske hellre skulle haft en setter. Och som sagt - tvivelaktig marknadsföring är kanske ännu vanligare i blandrasavel. Hur många annonser på ex husky/bc/amstaff-korsningar har inte också texten "trevlig familjehund" och "blir vad man gör den till"?

Det går faktiskt utmärkt att öppet motsätta sig andras avelsarbete inom SKK även som skk-ansluten uppfödare. Man blir inte utesluten eller straffad om man kritiserar eller ifrågasätter andras val av avelsdjur. Du får till och med anmäla uppfödare som du anser bryter mot reglerna. Även inom SKK så står du för din egen avel, och du får vara tydlig med dina mål och vad du strävar efter och vill undvika.

Pudel har dessutom en falang som motsätter sig rasstandardens strikta färgbegränsning, och föder upp så kallade harlekinpudlar utanför SKK. Högt eftertraktade inom cockerpooaveln.

Just harlekin tror jag inte är så vanligt (än) i Sverige, men BT finns det en del som föder upp. Valparna går åt som smör i solsken och är -i mitt tycke då- rätt dyra. Felfärgade pudlar får dessutom registreras i SKK, precis som alla andra felfärgade valpar av diverse raser.

Det är förmodligen ovtjarkans rasklubb som tagit fram texten på köpahund. Dessutom lär seriösa uppfödare fråga ut valpspekulanter så att de inte hamnar hos någon som kanske hellre skulle haft en setter. Och som sagt - tvivelaktig marknadsföring är kanske ännu vanligare i blandrasavel. Hur många annonser på ex husky/bc/amstaff-korsningar har inte också texten "trevlig familjehund" och "blir vad man gör den till"?

Det går faktiskt utmärkt att öppet motsätta sig andras avelsarbete inom SKK även som skk-ansluten uppfödare. Man blir inte utesluten eller straffad om man kritiserar eller ifrågasätter andras val av avelsdjur. Du får till och med anmäla uppfödare som du anser bryter mot reglerna. Även inom SKK så står du för din egen avel, och du får vara tydlig med dina mål och vad du strävar efter och vill undvika.
Man kan visst bli utesluten för det googla kritik skk

Just harlekin tror jag inte är så vanligt (än) i Sverige, men BT finns det en del som föder upp. Valparna går åt som smör i solsken och är -i mitt tycke då- rätt dyra. Felfärgade pudlar får dessutom registreras i SKK, precis som alla andra felfärgade valpar av diverse raser.
Så är det. Jag har inte jättebra koll på dessa uppfödare men har sett några stycken som väljer att inte registrera sina hundar i SKK för att de inte håller med om att t.ex. black and tan borde vara ett fel i rasstandarden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka