Jag ska se om jag kan svälja mina punkter varför jag inte kan vara med i SKK
Upprepar varför
Man tillåter fortsatt avel på osund ras, ffa när det är utseendet och inte enstaka gener
Osund avel är inget man slipper utanför SKK. Det finns flera uppfödare som uteslutits ur SKK pga regelöverträdelser som fortsätter avla utanför SKK, och tar många kullar per år eller struntar i att hälsoundersöka osv. Utseendedriven avel är heller inte alls ovanligt i blandraser, exempelvis cockerpoo.
Man håller hög svansföring och säger på köpa hund att här hittar du seriösa
På hund- och avelsdata kan du själv kolla upp kennlars resultat och på så sätt hitta seriösa uppfödare. Man kan bli utesluten om man missköter sig, och det finns regler att förhålla sig till. Givetvis finns det mindre seriösa uppfödare även inom SKK men jag kan aldrig tänka mig att slumpmässig blandisavlare är lika seriös som slumpmässig skk-uppfödare. Att alla inte är perfekta inom organisationen är väl inget argument för att ställa sig utanför där det är ännu slappare tillsyn?
Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo?
Det här är mer en politisk fråga, och som redan nämnts ligger det inte på skks bord att godkänna raser.
Sedan går jag i spinn på alla som polariserar. Läs tex kommentarerna på kungahusets Facebook. Nu hoppas jag iofs stt lilla Rio inte har hjärtfel, men det har ju skett inom skk
Här vet jag inte riktigt vad som avses.
Märker att jag låst mig, men mycket faktiskt på grund av omsorgen till djuren. Att vara med i en förening är att stötta den. Betalar jag till SKK stöttar jag sådant jag inte står för. Föredra då naiv okunnighet, det är mindre ondskefullt än att vara kunnig och se mellan fingrarna.
Men nu är ju inte du helt okunnig om fördelarna med skk-avel och nackdelarna med blandrasavel. Att välja att inte göra ordentlig research på sina avelsdjur för att det känns bättre om man inte vet vilka dåligheter man avlar på är ju också ondskefullt i såna fall.
Men visst jag vill nog mest avla hundar hemma på gården utan att någon lägger sig i. Tur att maken ser till att det inte blir 100 stycken. J
Att lägga sig i folks uppfödning är ju just en av de positiva aspekter som SKK bidrar med, bland annat med kontrollanter.
Får det att avla cocker, kooiker eller papillon inom SKK utan att ställa u?
Du har säkert fått svar på det här men det är en väldigt konstigt myt som vissa tror på att hundar med stamtavla mer eller mindre måste ställas ut. Ett vanligt argument bland cockerpoouppfödare och -ägare är just att utställning är fånigt. Det är liksom bara att låta bli om man inte har det intresset.