Vem är mest sliten och varför??

kingkong

Trådstartare
En travare som är 10 år och gått på trav till den var fem, sedan endast promenadriden ca 4-5 dagar i veckan. Eller. en dressyr häst som är tio som jobbas på ridbana el ridhus 4-5 dagar i veckan och kanske nån uteritt. plus tävlingar under säsongerna. eller en hopphäst åxå 10 år, som hoppas och dressyras å rids ut plus tävlingar??
Vem tar mest"stryk"?????????????????????????????????????

Sv: Vem är mest sliten och varför??

Det är helt beroende på hur träningar och tävlingar har lagts upp.
Dessutom beror det ju också på hästen som individ.

jag skulle säga travaren, men det beror på hur den har tränats och startats.

Det finns travare som är byggda som hbl men de flesta travare är mer olämpligt byggda för ridning än hbl.
Sedan beror det på om varmblodet(nu menar jag travare) gått på trav för då skulle jag vilja säga att de flesta är ganska slitna då det handlar om elit prestationer...
Rider man hästen ändamålsenligt(samlad, i form) så tar den mindre skada då den bär upp sig rätt.
Jag har själv haft ett vbl som gick mkt bättre än alla hbl jag någonsin ridit! :)

Travaren kanske är mera "jämt" sliten? Slitskador i bakbenen efter travet och på frambenen efter ridning på bogarna av ung tjej som inte klarar att omskola den? :angel: Eftersom den slutade tävla trav redan som 5-åring, utan att gå till avel, måste det finnas en stor risk att det finns någon skada på den. Om den bara varit snigelsnabb hade den väl tagits ur träningen tidigare?

Är dressyr- eller hopphästen 1,80 och jobbas i ett 17 x 30 m ridhus med dåligt underlag är den en väldigt stark kandidat... Är det en B-ponny, som inte hanteras helt uppåt väggarna, är den förmodligen kärnfrisk! :)

De här hästarna är bara påhittade, ville bara kolla vad ni tror och tycker :idea:

Går absolut inte att avgöra, finns flera avgörande faktorer

Hur den tränas
Vilka medfödda grundförutsättningar hästen har
Vilken typ av skador den råkat ut för

Att säga att en dressyr häst slits mer än en travare eller vice versa kan man inte svara på utan statistiskt underlag

Den tar mest stryk som haft oturen att hamna hos en kusk/ryttare som inte i tid ser att arbete övergått i slitage.
Och som inte kan läsa hästens signaler och tillika är okunnig i hästens fysiologi.

Ja du, detta var en intressant fråga, men tyvärr väldigt svår att svara på.. Jag håller med dem andra, det beror helt och hållet på kusk/ryttare hur hållbar hästen är.
Och man kan inte jämföra travhästen med dressyrhästen i det avssendet att travhästar oftast får börja "jobba" redan vid 1½-2 års ålder, medans ridhästarna oftast fortfarande går på lösdrift...
Alltså har travhästen redan förlorat 1½-2 år mot ridhästen, förstår ni vad jag menar?
I överlag är det mesta dels travhästar som åtgärdas i tidiga år.. Har ett skräckexempel på en två-åring som kvalat å premat i våras, gjort starter under sommaren å hösten, och är nu åtgärdad i framknän och kotor, Hur många två-åriga ridhästar har blivit det?!!??

självklart beror det på individen och ägaren. om man har en bra grundträning på hästen, vare sig det är en travare eller en hopp/dressyr häst. Man kan förstöra en häst på bara ett kör/ridpass om det är det man är ute efter.

Vi tar det väldigt lungt med våra travare och ser till att dom har en mycket bra grundkondition innan vi jobbar hårdare. vi ser oxå till att skritta dom ordentligt och travar dom lungt innan vi kör snabbare. Vi har inte haft en enda skada på våra travare och då har vi ändå några st.

Men de beror ju på. om du kör/rider in hästen väldigt tidigt och går alldeles för fort fram så är det klart att de sliter, vare sig du jobbar hästen på volter eller på en travbana.

man kan inte bara säga att det är den lr den som slits mest eftersom det beror på individen, jag menar det finns många travare som lätt kunnat arbeta efter att dom är 10-12 år men som inte får det. I frankrike (tror ja de var) har dom lopp för "veteraner" och där "gamla" travare har sprungit precis lika fort och bra som dom ungre.

MEn sunt förnuft och med bra träning så kan alla hästar, vare sig ponny/galopp/trav/hoppning/dressyr m.f, hålla längre än man tror!!!

Carran82 skrev:
Ja du, detta var en intressant fråga, men tyvärr väldigt svår att svara på.. Jag håller med dem andra, det beror helt och hållet på kusk/ryttare hur hållbar hästen är.
Och man kan inte jämföra travhästen med dressyrhästen i det avssendet att travhästar oftast får börja "jobba" redan vid 1½-2 års ålder, medans ridhästarna oftast fortfarande går på lösdrift...
Alltså har travhästen redan förlorat 1½-2 år mot ridhästen, förstår ni vad jag menar?
I överlag är det mesta dels travhästar som åtgärdas i tidiga år.. Har ett skräckexempel på en två-åring som kvalat å premat i våras, gjort starter under sommaren å hösten, och är nu åtgärdad i framknän och kotor, Hur många två-åriga ridhästar har blivit det?!!??

skräckex finns i alla sporter men jag tycker inte man ska nedvärdera vissa sporter för att man håller på med någon annan.
tycker inte man kan jämföra sporterna överhuvudtaget, jag menar man kan ju inte jämföra sporter som simning och längdhopp. En människa som hoppar längdhopp har oftast mer förslitningar på knän mm än vad en simmare har.
alltså travare har brister som inte ridhästen har och tvärtom!

Om en ung tjej köper en travare och rider den på bogarna så förstör hon hästen.

Om samma tjej köper en B-ponny och rider den så är den förmodligen kärnfrisk?

För hur många ungar som rider B-ponny rider hästen korrekt?

Är det bara ungdomar som köper travare som förstör hästar - de som köper ponny är fullblodsproffs? För ponnyer bär väl inte upp sig själv automatiskt? Med orutinerade ryttare går väl även de på bogarna?

Norrland

Jag sällar mig till de som tror att det beror på individer och träningsmetoder.

Det finns ridhästar som måste tas bort pga skada och det finns travare som måste tas bort.

Norrland

De tvååriga ridhästarna blir det kanske inte, det kommer när dom är 3-4 år istället, efter 3- och 4-års testerna och lite tävling (inte alla givetvis, men som exempel). Den jämförelsen är precis lika. Hästarna har varit tränade samma längd. Du kan inte jämföra en tvåårig travare med en tvåårig ridhäst. Du får jämföra en tvååring med en fyraåring i stället. Sen är det ju som någon sa, sporterna sliter ju på olika sätt och är inte jämförbara. Att sedan folk förfasas över att travarna behandlas snabbt, bara för det upptäcks tidigt och dom slipper gå med en dålig led i månader i sträck tills hältan är uppenbar, det får stå för dom.

[/QUOTE]Att sedan folk förfasas över att travarna behandlas snabbt, bara för det upptäcks tidigt och dom slipper gå med en dålig led i månader i sträck tills hältan är uppenbar, det får stå för dom.[/QUOTE]

håller helt med dig! man får ofta höra att travarna har så och så många skador och det är så synd om dom och man tränar för hårt och att dom är sprutade i var o varannan led. MEN tränarna på travet (finns undantag) kan sin sak och ser direkt när en häst bör behandlas och det hinner aldrig leda till någon hälta och dom slipper lida. Så att istället för att gå med en skada/infektion eller vad det nu kan vara så åtgärdas det. Tycker det är fel att man ser ner på dom som sprutar/åtgärdar sina hästar för hästens bästa.

"bara för det upptäcks tidigt och dom slipper gå med en dålig led i månader i sträck tills hältan är uppenbar, det får stå för dom."

mycket bra skrivet :bump: :banana: :bow:

Jag skulle säga travaren då dom inte är avlade för ridning. :angel:

Det hänger väldigt mycket på tränare, ryttare/kusk, och individ, men om jag själv skulle välja att köpa någon av dessa tre skulle jag nog undvika hopphästen i första hand, i synnerhet om den gått rätt högt i klasserna.

Jag har aldrig nedvärderat travsporten, står själv i ett stall med många travhästar.. (stall med ett 30 tal boxar å 6 ridhästar). Visst när jag var liten hade jag en bild om travsporten.. Travsporten var jättehemsk, man tvingar hästarna att springa jättefort, huvudena uppkäkade osv.
Nu har jag fått en helt annan bild av det.. hästarna tycker ju för f-n att det är skitskoj å komma ut på banorna och springa, de tar i för kung och fosterland. Hästarna i de flesta travstall tas om hand på ett riktigt bra sätt.
Men visst, det finns både för- och nackdelar med både trav som ridsport.
Jag tränar min häst på mitt sätt, om jag tycker att det funkar bra, och du tränar din på ditt sätt. Visst kan jag ta emot tips och råd från andra, men jag sållar ganska kraftigt. Tycker jag inte om en metod använder jag inte den på min häst. Får jag ett bra tips, som jag kan acceptera så använder jag det men inte annars.

Jag tycker samtidigt att det är bra att ha så mycket travfolk omkring mig i stallet eftersom de oftast har ganska mycket kunskap (gamla gubbar som hållt på med hästar sen barnsben, nu har jag då inte sagt att alla som håller på med trav är gamla gubbar, utan de som håller till på mitt stall).

Ja visst är det bra hästen blir åtgärdad tidigt, och inte går med hältor alltför länge, men samtidigt vet jag att hon var tvungen att åtgärdas p.g.a att hon pressats för hårt. Och att ägaren i fråga är allmänt känd för att pressa sina hästar för hårt.
Samtidigt blir jag "rädd" när jag ser folk köra sina nyinkörda 1½ åringar, komma travandes längs asfaltväg. Häststackaren har ju inte ens vuxit färdigt. Men det får också stå för dem.
Det jag vill se är en mer långsiktig uppbyggnad av hästen... Och jag har sett flertalet som har bråttom med sina unga ridhästar med.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama