lulski
Trådstartare
För en eller ett par månader sedan fångades en förmodad vildkatt i en kattfälla som ställts ut på logen i stallet där jag hyr boxplats. Egentligen var det en annan katt som rymt hemifrån som skulle fångas in, det var därför fällan placerats där. Den infångade katten skjutsades till det lokala katthemmet som togs sig an den. Sedan infångandet har katthemmet haft den i förvar utan att lyckas hitta ägare eller liknande. Idag fick jag reda på att de varit och släppt ut katten vid stallet igen. Katten, som var en okastrerad hankatt, har kastrerats under sin vistelse på katthemmet men nu är han alltså utsläppt och lämnad vind för våg vid stallet. Får man ens göra så? Rent juridiskt alltså? Får man, om man tagit sig an ett djur, bara avsäga sig allt ansvar och släppa ut den vind för våg? Personligen tycker jag det är helt förkastligt! Vildkatter lever inte något glamouröst liv utan är oftast kort, tufft och kantat av elände. I mina ögon hade det varit bättre att avliva katten än att bara lämpa av den vid stallet igen.