Vem är det som stökar till?

Magiana

Trådstartare
Det undrar jag ibland. Jag bor själv, kan nämnas :cautious: .

Jag försöker hela tiden hålla efter men jag stökar ner snabbare än jag hinner städa undan så jag tycker det ser ut som ett bombnedslag här för det mesta. Det är nog egentligen bara fläckvis städat i taget.

Jag har ju olika kläder beroende på om jag jobbar, är hemma, löptränar eller rider. Förvisso är jag duktig på att hänga undan ridkläder och träningskläder men de andra hängs oftast bara över en stol, lätt åtkomliga. Disken är det lite sådär med. Jag försöker hålla efter men ibland blir det disk stående i flera dagar. Jag var ännu slarvigare förut men då jag blev med sambo skulle det diskas efter varje måltid. Han var pedant på det och jag höll med om att det skulle diskas. Det var f.ö. oftast jag som diskade, han lagade maten. Sen jag blev singel släppte hämningarna igen.

Just nu har jag köksbordet belamrat med fröpåsar. Jag vill ha översikt över vad jag sått och vad jag ska så nu. Sen är det lite tidningar som jag håller på att läsa. De flyter omkring lite varstans plus en del andra saker som också flyter omkring. Vissa grejer från flytten hit för ett halvår sedan har fortfarande inte hittat sin plats.

Kruxet är också att jag bor väldigt litet. Bottenplan är 24 kvadratmeter (1 rum med kokvrå), med sovloftet har jag totalt 38 kvm golvyta. Tanken är att jag ska bygga skåp under snedtaket på loftet för att slippa se grejerna som står där. Det är ju en fråga om organisation för att få ett så litet hem att funka, men hur organiserar jag mig själv? Jag har hela tiden något på gång och drar fram grejer. Ibland lägger jag tillbaka grejerna när jag är klar, ibland inte.

Så vad är era bästa knep för att hålla ordning?
 
Jag är själv rätt hopplös, så jag kanske inte ens ska svara... ;) Men det här med att lägga undan en sak så fort man använt den färdigt tror jag är jätteviktigt. Tyvärr är jag lite periodare på det, men det hjälper verkligen för att hålla ordning. Så slipper man alla de där tråkiga dagarna när man sedan får hålla på i TIMMAR med att plocka för att allt ligger framme.

Något som också underlättar enormt, tycker jag, är en diskmaskin. Vi får bara plats med en bänkdiskmaskin, men vi är bara två stycken så den räcker till oss. Då slipper man att det står disk framme hela tiden, och så slipper man diska för hand. Något av det tråkigaste jag vet! Vår bänkdiskmaskin hittade vi begagnad för en tusenlapp, så det behöver inte vara någon jätteinvestering heller.

Och så försöker jag damma en snabbis en gång/vecka i stället för att vänta tills allt är jättedammigt. Då tar det SÅ mycket längre tid, tycker jag. Det började jag med vid nyår ungefär, och den vanan har jag faktiskt lyckats hålla sedan dess.... :)

Hoppas mina tips hjälpte något!
 
Ja, jag får bli ännu hårdare på att plocka undan. När jag skrivit inlägget lyfte jag på baken och plockade undan en del saker.

Tyvärr har jag absolut inte plats med en diskmaskin så det är det som är problemet för mig, inte kostnaden. Jag får knappt plats med mina matvaror och köksutrustning i kokvrån. Funderar på att sätta upp krokar över bänkspisen så jag kan hänga upp kastrullerna och stekpannorna där.

Så det är väl en kombo med organisation och disciplin som behövs.
 
Vem som stökar till? Fråga mina barn :meh:
Men jag är väl inte oskyldig, och inte min man heller.

Jag är duktig på att lägga mina kläder vid kanten av min säng hela tiden så det bildas en liten hög. Vi renoverar och har inga garderober. Tanken är att börja skissa på den nu och bygga den. Den blir platsbyggd.
Ungarnas rum ser ut som jag vet inte vad men jag orkar bara städa där en gång i månaden typ. Det syns inte att jag städat efter en halvtimma...
Mannen är duktig på klädhögar han med, men jag hoppas olaten försvinner när vi fått våran garderob.

I vardagsrummet är det ungarna som stökar till och det är jag/mannen som är dålig på att plocka i köket. På något vis blir köksbordet alltid fullt av saker?

Försöker rensa ut prylar med jämna mellanrum. Har märkt att det hjälper ordningen betydligt.
Har precis kört iväg ett fullt bagage prylar till Myrorna och det är mer som ska ut.
Vi har nog lite oordning pga renoveringen. Vi har inte fått upp någon som helst förvaring i något rum än. Men det kommer förhoppningsvis nu innan sommaren är slut!

Så tipset är väl att rensa hemma så du får ut en massa du inte använder. Var sak har sin plats - lägg tillbaka prylen där du tog den. Diska så fort du använt klart porslinet (jag är väldigt glad över min diskmaskin), lägg tvätten i tvättkorgen och försök hålla den tom. Plocka undan vinterkläder/skor i förrådet när det blir sommar och tvärtom. Sparar plats och ser mer städat ut.
 
Du lever i ditt hem. :) Om du hade velat ha det pedantiskt städat, så hade det väl varit det. Du kanske inte har behovet?

Haha, ja det är nog huvudet på spiken där. :D Men lite mer ordning vore fint att ha så man slipper skämmas ifall det kommer någon oanmäld. Hm, kanske ska köpa en fyrkantig plåtburk till fröpåsarna så jag kan ha dem i ordning och lätt kan se vad jag har, i stället för nerknölade i glasburkar när jag inte har dem framme. Då skulle jag få rent på köksbordet i alla fall.

Jag rensade ut en hel del grejer inför flytten så i stort sett är det endast sådant jag ska ha kvar som finns i huset. En kasse kläder har jag som ska väck, men den har jag glömt att ta med mig då jag åkt åt det hållet där man lämnar sådant. Flera veckor på rad. :meh:

Men lite skönt att det inte bara är jag som har det rörigt. Det är ju lite som ska snickras här också och som förhoppningsvis ska bringa lite ordning. Ett litet trädgårdskjul, modell garderob, står rätt högt på önskelistan. Då behöver jag inte ha jordsäckar utanför dörren eller innanför dörren, jag får undan sekatörer, spadar, fiberduk, krukor och annat jox som finns lite varstans och som egentligen inte har en egen plats.
 
finns lite varstans och som egentligen inte har en egen plats.
Sånt är bra att fixa; däremot behöver de ju inte ligga där jämt. Det måste ju få vara lite work in progress om man har flera projekt på g parallellt, som får prioriteras för olika dagar.
 
Sånt är bra att fixa; däremot behöver de ju inte ligga där jämt. Det måste ju få vara lite work in progress om man har flera projekt på g parallellt, som får prioriteras för olika dagar.

Jo, så är det ju till viss del också. Bara det inte går till överdrift. Yxan lät jag faktiskt bli att plocka undan idag. Tänkte göra det först med tanke på ambitionen att hålla ordning, men jag behöver den i morgon också, helst lättåtkomligt.

Jaja, får väl se om det blir någon ordning här.
 
Det undrar jag ibland. Jag bor själv, kan nämnas :cautious: .

Jag försöker hela tiden hålla efter men jag stökar ner snabbare än jag hinner städa undan så jag tycker det ser ut som ett bombnedslag här för det mesta. Det är nog egentligen bara fläckvis städat i taget.

Jag har ju olika kläder beroende på om jag jobbar, är hemma, löptränar eller rider. Förvisso är jag duktig på att hänga undan ridkläder och träningskläder men de andra hängs oftast bara över en stol, lätt åtkomliga. Disken är det lite sådär med. Jag försöker hålla efter men ibland blir det disk stående i flera dagar. Jag var ännu slarvigare förut men då jag blev med sambo skulle det diskas efter varje måltid. Han var pedant på det och jag höll med om att det skulle diskas. Det var f.ö. oftast jag som diskade, han lagade maten. Sen jag blev singel släppte hämningarna igen.

Just nu har jag köksbordet belamrat med fröpåsar. Jag vill ha översikt över vad jag sått och vad jag ska så nu. Sen är det lite tidningar som jag håller på att läsa. De flyter omkring lite varstans plus en del andra saker som också flyter omkring. Vissa grejer från flytten hit för ett halvår sedan har fortfarande inte hittat sin plats.

Kruxet är också att jag bor väldigt litet. Bottenplan är 24 kvadratmeter (1 rum med kokvrå), med sovloftet har jag totalt 38 kvm golvyta. Tanken är att jag ska bygga skåp under snedtaket på loftet för att slippa se grejerna som står där. Det är ju en fråga om organisation för att få ett så litet hem att funka, men hur organiserar jag mig själv? Jag har hela tiden något på gång och drar fram grejer. Ibland lägger jag tillbaka grejerna när jag är klar, ibland inte.

Så vad är era bästa knep för att hålla ordning?

Att det verkligen finns en plats för alla ens saker är en nödvändighet. Annars snurrar bara grejerna omkring på olika ställen där de inte hör hemma.
Jag mår bättre när vi har städat än när vi har stökigt, ett problemområde för oss är hallen men det har blivit lättare när jag köpt "skokorgar" där man kan lägga sina skor istället för att det ska stå långa rader (vi har 3 barn och en abnorm mängd skor...). Nästa projekt är att bygga en räkning/viktiga papper-mojäng som ska sitta på väggen, ha flera fack och dessutom vara vacker att se på.
Att stöka bort efter sig när man ätit, börja redan vid tillagningen med att stoppa tillbaka de matvaror som du använt, gör att det genast känns trevligare att gå in i köket igen. Kök, hall och badrum är de viktigaste områdena för att få ett gott första intryck.
 
Jag har oftast träningskläder/hemmakläder/gåutkläder, ofta i olika värmegrad såhär om våren, och förut har de varit typ överallt. Men så köpte jag en sån här man hänger över en dörr med sex krokar på, som jag hängt på insidan av en dörr som går till ett litet rum med kläder/saker/frys, där hänger jag kläderna och stänger - borta! Går det att lösa något sånt till kläderna som annars ligger över en stol? Om du har något sånt rum dårå.

I annat fall vet jag inte, lyckas aldrig få det sådär fint och städat, iaf inte för någon längre tidsperiod.
 
Går det att lösa något sånt till kläderna som annars ligger över en stol? Om du har något sånt rum dårå.

Ehm, jag har inga dörrar i huset, bara ytterdörren. Inte ens toadörr har jag, men det ska byggas väggar runt toan och då blir det en dörr där. (Ja, det är lite primitivt här. Det är bara ett rum där allt finns: hall, toa, kokvrå och vardagsrum. Det är bara "sovrummet" som är en trappa upp.) I hallen har jag däremot fyra krokar på ena väggen och på den andra en hatthylla med krokar under. På väggen har jag tre tygkassar i ställning för diverse småplock. Det är "fullt" där men skulle kunna organiseras bättre med galgar till alla jackorna t.ex. Garderoben är däremot väldigt full och det finns grejer där som egentligen inte hör hemma i en garderob, strykjärnet och 2,5-tons domkraften. De behöver ju en egen plats.

Att det verkligen finns en plats för alla ens saker är en nödvändighet. Annars snurrar bara grejerna omkring på olika ställen där de inte hör hemma.
Jag mår bättre när vi har städat än när vi har stökigt, ett problemområde för oss är hallen men det har blivit lättare när jag köpt "skokorgar" där man kan lägga sina skor istället för att det ska stå långa rader (vi har 3 barn och en abnorm mängd skor...). Nästa projekt är att bygga en räkning/viktiga papper-mojäng som ska sitta på väggen, ha flera fack och dessutom vara vacker att se på.
Att stöka bort efter sig när man ätit, börja redan vid tillagningen med att stoppa tillbaka de matvaror som du använt, gör att det genast känns trevligare att gå in i köket igen. Kök, hall och badrum är de viktigaste områdena för att få ett gott första intryck.

En grej att ha på väggen för papper är nog en väldigt bra idé. Matvarorna plockar jag dock undan väldigt kvickt för jag får inte plats själv annars då.

Ja, man behöver ju en plats för allting. Men det känns bara som ett evighetsprojekt att få allt på plats. T.ex. så skulle jag behöva en städskrubb där jag kan ställa in dammsugaren tillsammans med de andra grejerna. Nu står dammsugaren på golvet jämt för den har ingen plats.

Jag har bott här sedan 1 oktober förra året och de första månaderna försökte jag fixa och dona, men tappade sugen någonstans på vägen.
 
Att ha en plats för alla grejer är bra, tycker jag. Sen tillåter jag mig att ha en "stökplats" - mitt skrivbord. Här är det nu en blandning av fröpåsar, kokböcker, tidningar, pluggpapper, matlistor, osvosv. Att stöka på ett ställe gör det enklare att städa sen med. De andra platserna försöker jag städa undan direkt, men skrivbordet får vara min fristad. Jag har också tusen projekt på g hela tiden, och de får plats på mitt stora skrivbord. Skönt.
 
Jag kan hålla ordning när tiden räcker till. För tillfället ser huset ut som ett bombnedslag då jag inte städat på 3 veckor. Grävde fram köksbordet igår... *harkel*. Inte blir det bättre av att jag har ett gäng katter som ligger högt och lågt och hårar ner :p. Just nu så har jag fullt upp med att gjuta betong, grejja i trädgården, utföra stallsysslor och åka iväg och gosa med min nyfödda fölunge :love:

Och jag bor själv i ett hus på 110 kvm med gott om förvaringsutrymme = massor av utrymme att stöka ner...

När jag var yngre hade jag städnoja och var pedant - numera orkar jag inte bry mig på samma sätt - vill hellre lägga min få timmar utanför arbetstid på sådant som är kul. I bemärkelsen "kul" ingår inte städning :D

/Lizzie
 
skönt att det finns fler :) Fröpåsarna har jag i en kartong, ganska platt och stor, sen är de ihopbuntade efter typ och när de ska sås. Men framme står den jämt så här års. Skrivbordet behöver rensas från pappershögar och jag bara orkar inte just nu så datorn står på matsalsbordet. Köksbordet är rätt ok, ett par travar böcker men annars funkar det att äta vid, även fler personer ;)
Grejer som används får stå framme, men försöker lassa undan när jag är klar med dem. Eftersom min ork är väldigt, väldigt begränsad blir det bara gjort småsaker i taget, så allt drar ut på tiden. Egentligen är jag betydligt mer pedantisk, men maken är det inte och jag väljer att lägga orken på roligare saker än plocka prylar. Städar gör vi tillsammans och då blir lite plock, men klart överkomligt. Att saker har platser de hör hemma gör mycket! Dammsugaren borde bo i ena klädkammaren, men står oftast framme. Den behövs så ofta med två papegojor, en hund, två katter och en matte som tappar saker i tid och otid.. Sopskyffeln står alltid redo i köket ;)

Planer finns att göra livet mer lättorganiserat, men ingen fast tidplan.. Klädkamrarna behöver rensas och organiseras med ny inredning, skulle göra mycket. Bra förvaring för posten likaså..
Men man är inte mer än människa! Kommer någon oannonserat får de leva med att det kan stå disk på diskbänken, dammtussar och lite stök.
 
Klädkamrarna behöver rensas och organiseras med ny inredning, skulle göra mycket.
Men man är inte mer än människa! Kommer någon oannonserat får de leva med att det kan stå disk på diskbänken, dammtussar och lite stök.

Mina klädkamrar och vindsgardrober rensades i februari, plus att jag renoverade och organiserade med ny inredning i två av dem. Numera älskar jag att gå in i min klädkammare som ligger i anslutning till sovrummet och som jag använder mest. Där har jag fortfarande ordning och reda, och jag är SÅ nöjd med hur jag fick till det. Luktar dessutom fortfarande nytapetserat :D

Kommer någon oannonserat så brukar jag bara säga att de inte behöver städa. Jag brukar inte heller hetsa upp mig ifall jag kommer bort till någon annan som har det stökigt.

De flesta jag känner har häst, hund och/eller katter - så vi är alla i samma sits ;)

/Lizzie
 
Det undrar jag ibland. Jag bor själv, kan nämnas :cautious: .

Jag försöker hela tiden hålla efter men jag stökar ner snabbare än jag hinner städa undan så jag tycker det ser ut som ett bombnedslag här för det mesta. Det är nog egentligen bara fläckvis städat i taget.

Jag har ju olika kläder beroende på om jag jobbar, är hemma, löptränar eller rider. Förvisso är jag duktig på att hänga undan ridkläder och träningskläder men de andra hängs oftast bara över en stol, lätt åtkomliga. Disken är det lite sådär med. Jag försöker hålla efter men ibland blir det disk stående i flera dagar. Jag var ännu slarvigare förut men då jag blev med sambo skulle det diskas efter varje måltid. Han var pedant på det och jag höll med om att det skulle diskas. Det var f.ö. oftast jag som diskade, han lagade maten. Sen jag blev singel släppte hämningarna igen.

Just nu har jag köksbordet belamrat med fröpåsar. Jag vill ha översikt över vad jag sått och vad jag ska så nu. Sen är det lite tidningar som jag håller på att läsa. De flyter omkring lite varstans plus en del andra saker som också flyter omkring. Vissa grejer från flytten hit för ett halvår sedan har fortfarande inte hittat sin plats.

Kruxet är också att jag bor väldigt litet. Bottenplan är 24 kvadratmeter (1 rum med kokvrå), med sovloftet har jag totalt 38 kvm golvyta. Tanken är att jag ska bygga skåp under snedtaket på loftet för att slippa se grejerna som står där. Det är ju en fråga om organisation för att få ett så litet hem att funka, men hur organiserar jag mig själv? Jag har hela tiden något på gång och drar fram grejer. Ibland lägger jag tillbaka grejerna när jag är klar, ibland inte.

Så vad är era bästa knep för att hålla ordning?

Bor oxå litet och själv. Och ja städar lite för sällan. Höst/vår måste jag sopa farstun flera ggr per vecka. Enorma mängder som dras in den vägen :crazy:. Men jag är inte pedant. Bara det att när jag städar så blir det lätt överdrivet. Börjar gå igenom skåp och ska göra allt samtidigt. Vilket gör att städrycken inte blir av för ofta. Men diska är något jag tvingar mig att göra minst två ggr/vecka. Frukost och lunch äts ju på jobbet så blir inga mängder men det tar ändå emot att börja.

Sen grejer har jag märkt att vissa ställen är ganska lätta att hålla ordning på medan andra drar åt sig grejer på en gång! Jag undrar varför. Går att läsa om det i feng shui böcker och husets energier så det kan ju vara en anledning bakom. Eller så är det helt enkelt så att det är för mycket grejer på för liten yta. Och man vill ha allt lättåtkomligt vilket gör att de sakerna läggs fram men då blir det bara en massa saker och inte ett dugg lättåtkomligt.

Plocka undan och att alla saker ska sitt bo i hemmet.
 
Jag vet vem det är som stökar ner här hemma.

Det är ett litet troll. Ett litet fläckigt troll som älskar att flytta på grejer. Trollet heter Hollie och är världens jobbigaste varelse.
IMG_0773_zps671bfe49.jpg


Hennes husse är inte så dålig han heller.
 
En sådan krok som @Mammas beskriver köpte jag också, fast det såg jag ju sen att du inte kunde ha. Synd för de är klockrena och jag skulle gärna ha ännu fler då jag har en förmåga att ta upp alla krokarna och inte lämna några till sambon :D

Jag har perioder när jag är jätteduktig på att sortera undan saker, men när jag pysslar med något är jag som en orkanvind i huset och det ligger saker överallt. Är nästan bara jag som städar eftersom sambon är totalt blind för hur det ser ut (och eventuellt för att det är mest jag som stökar, med hjälp av barnen)

Mitt enda tips är nog att göra lite varje dag, även när jag har fullt upp med annat ser jag till att iaf göra någonting även om det är aldrig så litet (som att diska undan all disk eller sortera någonstans)

Jag tycker att det viktigaste är att det inte är skitigt, sen gör det inget om det är lite stökigt :)
 
Det undrar jag ibland. Jag bor själv, kan nämnas :cautious: .

Jag försöker hela tiden hålla efter men jag stökar ner snabbare än jag hinner städa undan så jag tycker det ser ut som ett bombnedslag här för det mesta. Det är nog egentligen bara fläckvis städat i taget.

Jag har ju olika kläder beroende på om jag jobbar, är hemma, löptränar eller rider. Förvisso är jag duktig på att hänga undan ridkläder och träningskläder men de andra hängs oftast bara över en stol, lätt åtkomliga. Disken är det lite sådär med. Jag försöker hålla efter men ibland blir det disk stående i flera dagar. Jag var ännu slarvigare förut men då jag blev med sambo skulle det diskas efter varje måltid. Han var pedant på det och jag höll med om att det skulle diskas. Det var f.ö. oftast jag som diskade, han lagade maten. Sen jag blev singel släppte hämningarna igen.

Just nu har jag köksbordet belamrat med fröpåsar. Jag vill ha översikt över vad jag sått och vad jag ska så nu. Sen är det lite tidningar som jag håller på att läsa. De flyter omkring lite varstans plus en del andra saker som också flyter omkring. Vissa grejer från flytten hit för ett halvår sedan har fortfarande inte hittat sin plats.

Kruxet är också att jag bor väldigt litet. Bottenplan är 24 kvadratmeter (1 rum med kokvrå), med sovloftet har jag totalt 38 kvm golvyta. Tanken är att jag ska bygga skåp under snedtaket på loftet för att slippa se grejerna som står där. Det är ju en fråga om organisation för att få ett så litet hem att funka, men hur organiserar jag mig själv? Jag har hela tiden något på gång och drar fram grejer. Ibland lägger jag tillbaka grejerna när jag är klar, ibland inte.

Så vad är era bästa knep för att hålla ordning?

Haha, det hade kunnat vara jag som skrev det där. Jag brukar säga att, om jag inte vore så lat, så hade jag varit pedant ;) Jag är egentligen ordningsam, men när man åker hemifrån 06:40 varje morgon, kommer hem runt 17 för att bara byta om till stallkläder och ta en macka och sen komma hem vid 20-21. Så finns inte orken och tiden att hålla det rent hela tiden. Sen är ju en stor fråga, hur kan det bli så stökigt när jag i princip aldrig är hemma?
Badrummet är katastrof. Förstår inte att jag har något hår kvar på huvudet över huvud taget, för det ser ut som att allt ligger på golvet, i handfatet, i hårborsten, på silen i duschen. Jag försöker dammsuga badrummet varje vecka, och jag försöker verkligen underhålla den från damm och smuts. Men en rejäl städning hinner jag inte mer än en gång varannan vecka typ.

Mitt MOTTO är:
VAR SAK HAR SIN PLATS

Lyckas man ha det, så är det så mkt lättare att plocka undan sakerna. Har man inte en plats till allt, flyttas det bara runt och är stökigt.
Själv så jobbar jag på det där, har inte orkat ta tag i allt ännu. Men där är målet iaf, att var sak har sin plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp