M
mago
Sv: Vem är ägare?
Tack för alla svar och om det blir någon nästa gång jag ska sälja häst så här så ska jag skriva som Boccia föreslog... Nu håller jag tummarna och hoppas att inget händer.
Glömde ju svara TS....
Skriv in i kontraktet att hästen är säljarens egendom tills dess att full betalning erlagts, så är hela frågan löst. Hästen är din, alltså står du för försäkringen. Viktigt är att även reglera vem som ska stå för veterinärkostnader o liknanade tills hästen är fullt betald (lämpligast är att skriva in i kontraktet att köparen står för den villkorsenliga självrisken)
Skriv även i kontraktet ett sistadatum som hästen ska vara betald, och att säljaren (dvs du) har rätt att utan anmodan hämta hästen ifall hästen ej är betald senast det datumet (alternativt att dröjsmålsränta på x antal % utgår från det datumet). Handpenninng vid undertecknande av kontraktet är att föredra, och då även en notering att handpenningen i sin helhet är förbrukad i det fall köpet ej skulle fullföljas
Tack för alla svar och om det blir någon nästa gång jag ska sälja häst så här så ska jag skriva som Boccia föreslog... Nu håller jag tummarna och hoppas att inget händer.