Vem ansvarar för vad?

Piffpuffen

Trådstartare
En liten fundering.
När jag som privatperson säljer en häst är det jag som ansvarar för att uppgifterna som lämnas om hästen är rätt.
Och samma sak när jag som företagare säljer, då dock med mycket mera ansvar.

Men hur är det med en häst som lämnas iväg till ett försäljningstall dvs att de tar en månadskostnad plus provision för att sälja hästen.
Då är det väl fortfarande privatpersonen som äger hästen och är det då denne personen som ansvara för korrekta uppgifter?
Eller är det försäljningsstallet?

Vad händer om köpare ångrar sig och vill lämna tillbaka hästen? Ska försäljningsstallet då betala tillbaka provisionen?

Vart hittar man info om detta?
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Om hästen förmedlas via ett försäljningsstall som är näringsidkare så gäller konsumentköplagen, 1§ 2 st. Är köpet mellan två privatpersoner eller två näringsidkare så gäller köplagen. Det där med att lämna ut korrekta uppgifter står inte klart reglerat i någon av lagarna, däremot så finns undersökningsplikten. Jag rekommenderar att läsa de första ca 10 paragraferna i var lag för att få lite mer förståelse :)
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Ja det där vet jag men hur är det när hästförmedlaren är just en förmedlare. Alltså att h*n inte äger hästen utan bara tar betalt för att sälja den?
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Det har visat sig att parterna då är solidariskt ansvariga vid försäljningen.

Verkligen vanskligt att vara förmedlare alltså, det är bästa sättet för en oärlig hästägare med en trasig häst att bli av med djuret. Till delad risk - ena parten ovetande.
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Det är det som står i 1§ 2st.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare.

Det finns inget som säger att någon ansvarar för korrekta uppgifter utan man får själv läsa paragraferna och tolka det fall man funderar på.

Sen så finns ju inte ångerrätt utan det är isf hävning av köp som gäller. Och för att de ska ske så krävs en hel del. Om nu en hävning går igenom så bör frågan om provisionen ha avtalats mellan säljaren och förmedlaren. Det är säkert olika mellan olika försäljningsstall.
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Du som säljare har ALLTID ett ansvar för att kunna garantera att det är rätt häst du säljer
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Hittade detta på advokat Deckemans hemsida:

"När en näringsidkare såsom mellanhand förmedlar ett köp från en privatperson blir näringsidkaren och privatpersonen gemensamt ansvariga, vilket är viktigt att känna till. Köparen kan då välja om han exempelvis vill kräva återgång av hästköpet gentemot den verkliga säljaren eller förmedlaren. Om mellanhanden, d v s förmedlaren, därigenom tvingas fullgöra sitt ansvar att återta den sålda hästen har denne regressrätt mot den verkliga säljaren. Detta betyder att han kan återkräva vad han i så fall kan ha utlagt."

Var ungefär det jag letade efter. Eftersom förmedlaren måste lita på att säljare uppger sanningsenliga uppgifter.
 
Sv: Vem ansvarar för vad?

Tack, jag tror t o m det var denna jurist som var akutell i artikeln jag skrev om tidigare i tråden.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
465
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp