Vegetarianer- motsvarighet till skinksås?

Amha

Trådstartare
Skämt åsido, snabbmat på hemmaplan.

Jag känner att mina förråd brukar ha för lite mat att skicka ihop på en pissekvart och jag behöver lite inspiration till vad jag "behöver" ha hemma. Brukar ha quorn till såna dagar men hur kul är det? Fabrikat är inte sådär himla roligt, jag gör hellre "snabbmat" från grunden och jag ser gärna att det är nyttigt och smakar gott.

Vad finns alltid hemma hos er för att kunna ordna till en snabb, god vardagsmåltid? Plus är om det är sånt man kan hitta och stoppa i frysen/skafferiet eller att det bara håller länge.

Jag bor så nära vettiga affärer att det där med "finns hemma" är rätt underordnat, men typiska vegetariska snabbmåltider för mig är pasta med tomatsås, broccolisås, spenatsås eller pesto. Det mesta som behövs till det kan man förvara hemma, om man inte som jag föredrar att låta affären förvara det tills jag behöver det.

Scrambled tofu äter jag ofta när jag inte orkar laga nåt som tar tid eller tankeverksamhet. Tofu håller ju hyfsat länge, mitt paket jag har i kylen går ut 15/7 men det finns ju sådana som inte ens behöver vara i kylen som håller längre.

Har bönor och kikärtor i frysen (och oftast några sådana där färdigkokta i skafferiet, håller ju länge) och frysta grönsaker. Så en pastasås på bönor, grönsaker och lite grädde (har typ alltid någon växtgrädde hemma eftersom den håller jättelänge) och pasta (jag äter mest bönpasta). Frysta grönsaker är lite trist men helt ok som snabbmat tycker jag. Eller en pastasås på linser. Har också alltid ett gäng nötter och frön hemma att strö över, valnötter, solroskärnor osv.

Eller en gratäng, den tar ju lite tid i ugnen men minimal arbetsinsats. Nu försöker jag undvika mjölkprodukter men innan hade jag alltid halloumi hemma så jag kunde fixa en halloumigratäng snabbt. Och så har jag förätit mig på soltorkade tomater, innan fanns det också alltid hemma och passar fint med halloumin.

Jag har blivit en mästare på snabb och enkelt lagad mat efter år av sjukdom. Länge har jag inte kunnat laga mat själv alls och då är det enkel och snabb mat som gäller när sambon ska laga för han har varken ork eller tålamod att stå i köket länge. Just till pasta föredrar jag helt klart Blå bands vegetariska bolognese faktiskt. Bra med proteiner, god smak och är klart på 5-6 minuter även om jag tycker att såsen blir godare om den får koka längre. Vispar bara ner pulvret i vatten och låter det småputtra en stund. Vill man så kan man ha i lite ost eller rivna morötter också i slutet.

Annars tycker jag allt med spenat är supergott. Det är enkelt och smidigt att ha spenat i frysen och tar inte många minuter att slänga ihop en sås.

Jag som har långt till affären och bara kan handla en gång i veckan har alltid grönsaker i frysen och förr, innan jag blev sjuk gjorde jag alltid storkok på diverse bönor och frös in i lagom portionspåsar så att det gick snabbt att fixa något. Färdigkokta bönor går snabbt att tina i vattenbad om man fryser in i platta paket och sedan mixa ihop det med vad man nu är sugen på för dagen. Linser går ju relativt snabbt att koka och även om jag inte är så förtjust i röda linser så funkar det ju som panikmat.

Jag har också alltid färdigköpt mat i frysen som vegebollar, vegeschnitzel och lite annat som bara är att steka upp.

Jag har också alltid några paket färdigkokta bönor i skafferiet numera eftersom jag inte fixar att göra långkok själv.

Min snabbmatsfavorit är soppa.
I med grönsaker och blad och lite annat i en buljong och koka klart.

Blir allt från enkelt till delikat beroende på hur man kryddar och hur mycket man orkar skära.
Klart på en kvart.

- lite lustigt, för skinksås skulle i min värld aldrig definieras som snabbmat

Skinksås går ju hyfsat fort innan den är klar, därav ordet. Har inte ätit det på hur länge som helst så jag minns inte riktigt tiden dock men det brukar ju räcka att koka upp den. En soppa funkar ju. Spenatsoppa är ju inte fyskam :)

Spenat, broccoli och linser finns alltid här. Och krossade tomater men det behöver kompletteras med något roligare känner jag. Färdigkokta bönor är ju i och för sig bra. Trodde man var hänvisad till tetrapacken då men om man kan frysa in dem är det ju suveränt! Då får man ju koka själv vilket gillas.

Färdigmat försöker jag undvika att ha hemma, jag blir lat av vetskapen att det finns hemma och då lär jag sitta i en färdigmatsfälla som inte känns helt nyttig.

Affärer finns det ju såklart inom rimligt avstånd men om.man först ska handla innan man lagar mat kan man ju lika gärna laga något mer avancerat för då har man ju redan spillt tiden man ville spara.

Jag brukar också koka bönor. Lägger i blöt över natten. Byter vatten (och sköljer) och kokar på morgonen. Fryser in i en enda stor påse. Plattar man ut påsen och ser till att de väl avrunna bönorna blir lite omruskade under infrysningen så kan man sedan skaka ur det man vill ha. Alternativt fryser in på plåt och sedan packar i påse. Fast det är jag för lat för.

Måste slå ett slag för linssoppor. Linssoppor har varit en ständig föjeslagare i livet. Att servera en vällagad linssoppa är en kärleksfull handling och det är så gott, värmande och nyttigt. Ofta har man alla ingredienser hemma och det går snabbt att hacka till. Kokningen tar 30-45 minuter men den sköter sig själv. Prova pronotis linssoppa (googla)! En favorit från Anna Bergenström.

Om man använder färdigkokta bönor eller röda linser går det lätt att göra någon enkel grönsaksgryta på 20 minuter. Bas på krossade tomater, kokosmjölk eller buljong, de grönsaker man har hemma och så bönorna. Jag brukar ofta hoppa över att koka ris/pasta/potatis till utan tar bara en bit bröd till i stället.

Soppor är också vanliga här på vardagar, en favorit är potatis i tunna skivor, ordentligt med tunt skivad lök eller purjo och en handfull röda linser kokta i buljong med örtkryddor. Har ofta lite röda linser i soppor och grytor eftersom de kokar sönder och fungerar lite som redning.

Har man matberedare är ju hummus och andra bönröror också väldigt snabbt ordnat. Jag har gärna de stora tunna libabröden i frysen, tinas på sekunder i mikron och kan fyllas med grönsaker, hummus och någon stark sås. Om man vill går det ju också snabbt att steka biffar av den mixade bönröran.

Jag brukar göra storkok lite då och då så det alltid finns något i frysen såna dagar jag inte orkar laga mat. Bolognese, soppor m.m.

Annars brukar jag göra någon wok vilket går snabbt, det som tar längst tid är att röra ihop en sås. Har alltid kylen fylld med grönsaker och tofu så slänger ihop lite av det som finns (tofu, zucchini, böngroddar, kål, paprika, lök, vitlök.. ) i en panna och kokar nudlar (helst udon-nudlar). Sen slänger jag ihop nudlarna med grönsakerna och häller på såsen. Har i lite cashew.
Såsen brukar oftast bestå av gochujang, sesamolja, soja, risvinäger, lime, vitlök, sesamfrön och kanske lite agavesirap eller jordnötssmör.

Såsen kan man göra i batch och den håller nån vecka i kylen, då kan man göra bibimbap med grönsaker och tofu tex, eller färska vårrullar (oväntat lätt och snabblagat!) och ha såsen som dippsås. Skulle säga att samtliga rätter tar ca 20 min att göra.

Snabbmakaroner alt potatis med vegebollar, gräddsås (Knorrs pulver är god och vego), ärtor och rårörda lingon/lingonsylt. Snabbt, gott och enkelt!

Pasta med pesto (finns ju måååånga olika varianter att variera med) är annars en klassiker.

Gnocchi med tomatsås och mozzarella eller ostsås (hemgjord eller färdig)

Beställde lite nytt i matväg idag. Hade ingen aning om att växtgrädde står sig länge så jag tog hem en liter och hoppas att det blir bra. Har tidigare inte använt växtgrädde i lagad mat, däremot kallt, så det blir roligt att pröva. När jag hinner vid sidan av alla andra projekt ska det kokas bönor och läggas i frysen :)

Olika slags lax, vit fisk, kassler, bacon och olika grönsaker finns alltid i frysen. Det finns även sådant som man lagar många portioner åt gången t ex paj, pizza, köttfärssås och grytor.
I kylskåpet finns alltid ägg, olika inlagda sillar, gräddfil o grädde med lång hållbarhet, ketchup, krossade tomater och lök.
I skafferiet finns alltid pasta, ris och bulgur.

Det kan bli många olika rätter av detta. Och inte behöver det ta mer än den tid det tar för pasta att koka.

Olika slags lax, vit fisk, kassler, bacon och olika grönsaker finns alltid i frysen. Det finns även sådant som man lagar många portioner åt gången t ex paj, pizza, köttfärssås och grytor.
I kylskåpet finns alltid ägg, olika inlagda sillar, gräddfil o grädde med lång hållbarhet, ketchup, krossade tomater och lök.
I skafferiet finns alltid pasta, ris och bulgur.

Det kan bli många olika rätter av detta. Och inte behöver det ta mer än den tid det tar för pasta att koka.
Det var mycket animaliskt för att vara en fråga riktad mot det vegetariska hållet.

Morötter, krossade tomater, lök och röda linser. Kan användas antingen för att göra en linssoppa eller en pastasås.

Alltså, är det bara jag som uppfattar rubriken som en fråga om att vegetarianer är en motsvarighet till skinksås?

:confused: :cautious:

Skämt åsido, snabbmat på hemmaplan.

Jag känner att mina förråd brukar ha för lite mat att skicka ihop på en pissekvart och jag behöver lite inspiration till vad jag "behöver" ha hemma. Brukar ha quorn till såna dagar men hur kul är det? Fabrikat är inte sådär himla roligt, jag gör hellre "snabbmat" från grunden och jag ser gärna att det är nyttigt och smakar gott.

Vad finns alltid hemma hos er för att kunna ordna till en snabb, god vardagsmåltid? Plus är om det är sånt man kan hitta och stoppa i frysen/skafferiet eller att det bara håller länge.

När jag bodde själv och var lat så bestod min middag ofta av "spaghetti och köttfärssås", fast utan spaghetti och köttfärs. :D

Jag tog helt enkelt en hackad lök och fräste på. Hällde på en burk krossade tomater och en förpackning bönmix. Till detta så åt jag en påse blandsallad eller spenat, och ibland med riven ost eller fetaost. Smaskens tyckte jag, trots att det låter förskräckligt tråkigt. :d

Sååå...

gull%C3%B6k.png
+
krossade-tomater-370g-mutti.jpg
+
7318690050940.jpg
+
Salladsmix.jpg
= :d

Jag måste få tipsa om en himla bra kokbok. Mera vego: mat för hela familjen av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Många bra goda recept med få ingredienser och som går fort att göra. Den är indelad i tre kapitel: panik, vardag och helg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38