VDL Pessoa eller Carême?

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena

Trådstartare
Mitt ena Cortez-sto seminerades med Baltimore men löper nu om. Han är i Falsterbo och trots löften om "inga problem" så kan ingen sperma skickas (ägare/ryttare vill inte tappa vilket jag förvisso förstår).

För att jag ska kunna utnyttja lite av språnget som jag betalat så vore Pessoa eller Carême bra val. Jag gillar båda och ser inte att nån av dem passar dåligt till stoet. Men lite input är kul och kanske kan hjälpa mig till beslut!

Stoet är Elit-premierat, 163 cm, lite lång men inte så det stör, god resning. Mycket framåtanda och en känslig häst.

Hon är född -89 så det är klart att Carême är bra på så sätt att han är yngre, men å andra sidan så är ju Pessoa mer beprövad.

Sv: VDL Pessoa eller Carême?

Carême tycker jag. Stoet har genom sin elit-prem visat sin kvalitet så om jag hade varit i dina kläder så hade jag vågat mig på något nytt. Tror även att Carême kommer att förärva sig väldigt bra! :)

Mitt ena Cortez-sto seminerades med Baltimore men löper nu om. Han är i Falsterbo och trots löften om "inga problem" så kan ingen sperma skickas (ägare/ryttare vill inte tappa vilket jag förvisso förstår).

För att jag ska kunna utnyttja lite av språnget som jag betalat så vore Pessoa eller Carême bra val. Jag gillar båda och ser inte att nån av dem passar dåligt till stoet. Men lite input är kul och kanske kan hjälpa mig till beslut!

Stoet är Elit-premierat, 163 cm, lite lång men inte så det stör, god resning. Mycket framåtanda och en känslig häst.

Hon är född -89 så det är klart att Carême är bra på så sätt att han är yngre, men å andra sidan så är ju Pessoa mer beprövad.

Carême, hans egna resultat + blodet.

Och jag säger Pessoa :)

Jag med! :D Prestationer, stam (fantastiskt möderne och VC pappa + trevliga meriterade hingstar rent generrelt), egna avkommor som visar resultat (flertalet gdk hingstar och lovande tävlingshästar i Tyskland)

Fast du tripplar Ramiro och får 2 ggr Cdb på Careme.

Svårt val faktiskt! Hoppas hon väntar så du hinner få Baltimore!

Svårt val! Som Neve säger sticker Pessoas avkommor ut i Tyskland nu med mycket bra resultat och flera avkommor utvalda till auktioner, med andra ord så vet man att han är förärvningssäker.

Careme har intressant blod på mödernet men en far som inte direkt tilltalar mig. Som individ tycker jag dock att han är riktigt fin och hans egna resultat i Tyskland är mkt bra. Dessutom ser hans föl ut att bli snygga.

Inte mycket hjälp där va? :D Men om jag personligen hade valt mellan dessa så hade det blivit Pessoa...

och jag säger Carême :D har en åring efter honom ue Cortus. Och jag är supernöjd med den :love: kanontrevlig i temperamentet, ädel i modellen, klok, förståndig, lätthanterlig, rör sig bra med plus för galoppen. Det lutar åt att jag gör ett helsyskon nästa år och hoppas isf på ett sto att avla vidare på. För den här är jättefin. Väldigt lik Carême i utseendet/modellen.

kl

Det bidde inget alls ;). Nu hade hon en konstig blodfylld (eller på väg att bli) follikel och ingen brunst (vilket hon inte haft innan heller). Så vi sprutar troligen igång på söndag och hoppas på Baltimore!

Jag misstänker att hon ändå tog sig på första men resorberade tidigt, och att det är därför det blir så här konstigt. Men det är bara mina egna spekulationer. Hon kanske inte vill ha fler barn helt enkelt?

*KL*
Gammal tråd, men jag ä nyfiken på hingstarna. Vilken av hingstarna hade ni valt att lägga på vilken typ av ston? Ni som träffat avkommor, och kan jämföra med moderstoet och resultatet, vad har blivit bättre/sämre? Temperament, gångarter etc?
Lite ojämn jämförelse när den ene har äldre avkommor..
/U

Hur vet du att Careme är bäst?
Grundat på vad?

Båda har få och unga avkommor i Sverige.
Pessoa var i avel första året 2008 så avkommorna är födda 2009 alltså 2 år

Finns någon lite äldre avkomma importerad efter honom

Careme godkändes som treåring men fick inte förnyat tillstånd som fyraåring sen skickades han utomlands och gjorde ett bra prov och kunde då godkännas igen. Hans första årgång är också 2 i år.

Pessoa har själv tävlat på allra högsta nivå. Kommer från ett bra möderne har en godkänd bror.

Tror att bägge är bra men det får framtiden visa. Careme har lite att bevisa tävlingsmässigt.

Jag vet inte så mycket om Pessoas tävlande avkommor i Tyskland, någon som vill fylla i?

Tyvärr är både C´s förärvning på mödernet liksom fädernet inte så välkänt här hemma.Mödernet kan du följa ganska väl via www.paardenfokken.nl,där finner du även en fantastisk förärvning inom dressyren,framförallt med F-blod.
Radiator har enligt officiell statistik i tyska FN-20 avkommor i S-klass och hans avkommor har per sept 2010 tjänat €645,000 i prispengar,baserat på 183tävlade avkommor.Tyckande är en sak Cyllene-fakta en annan.

Flertalet vinster och placeringar i 1,30-hoppning som 5 åring i Tyskland-är väl inte så illa:)Att som SWB född häst bedömas med 8,5p-8,6p ett flertal ggr för sin hoppning i Westfalen under BC kval,tycker jag är helt ok;)

Jag känner till Carême ganska väl och har betäckt med honom, men frågan i tråden var en helt annan. Nu blev det aldrig aktuellt eftersom stoet inte kom i brunst förrän Falsterbo var över, och hon är därför dräktig med Baltimore som planerat från början.

Jag känner till Carême ganska väl och har betäckt med honom, men frågan i tråden var en helt annan. Nu blev det aldrig aktuellt eftersom stoet inte kom i brunst förrän Falsterbo var över, och hon är därför dräktig med Baltimore som planerat från början.

Länken är ju av äldre slag så lite uppdatering är ju alltid användbart;)
Känns alltid bäst med 1.a alternativet-lättare att acceptera resultatet oavsett vad blir,känner i alla fall jag.

Tråden är gammal och TS valde en annan hingst, därför stänger jag tråden.

/moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka