Växtvärk på 5-åring?!?

Raggartass

Trådstartare
Har en gosse som blir fem om någon vecka. I vintras upptäckte vi att han hade ont i sidorna (alltså båda sidor), särskilt runt virveln men även i lår och bogar. Tom framme vid halsen reagerade han ibland. Vi tog ut vet som skrev ut metacam i 7dagar, men detta gjorde ingen skillnad. Åkte till Skara där hästen inte alls reagerade när vet tog på honom - vilket han gjort precis innan vi lastat honom hemma på gården. Vet tyckte att han nog larvade sig med matte, och försökte testa lite. Till saken hör att det är världens snällaste häst som helt plötsligt ville bitas och sparkas när man tog på honom - men kunde hoppa och busa som värsta Wild Bill i hagen :crazy:
Iaf så stod han på vila från nov - mars (symtomen började i dec, alltså mitt under vilperioden), och när jag började rida lite smått så var han pigg och glad och sprang som en tok - alltså inga tecken på smärta.
Nu de sista veckorna har vi börjat ställa lite mer krav på honom, och han har nu börjat protestera vilt genom att stå på två ben - antigen fram eller bak, går lika bra med vilket som enligt honom :eek:

Igår var vi och tävlade och till en början gick det bra, men lite senare fick han ett litet miniutbrott på framridningen - men gick 30sekunder senare in och vann klassen :love:. Min tränare började tycka att han betedde sig underligt senare under sista klassen och frågade då om han kunde ha ont någonstans - och jag gjorde då kopplingen till vinterns bravader.

Någon som vet något om detta? Han har inte vuxit mycket på höjden de sista två åren, däremot säger flera stycken som inte sett honom sedan hösten att han ser helt annorlunda ut i kroppen nu. Och vi kan ha en sadel på honom som var tokstor för bara 6-7 månader sedan. Det är solidpaint med mycket quarter i sig ska jag tillägga. Ska ta ut någon som går igenom kroppen på honom, men vet inte om det skulle hjälpa om det nu är någon form av växtvärk han lider av. Vila har ju uppenbarligen inte heller hjälpt!

Tacksam för alla tankar.

Sv: Växtvärk på 5-åring?!?

bara en liten gissning och tips...

Varan 5 aring (breddar sig fortfarande med f.o.) har rort sig konstigt till och fran ett bra tag nu, visar noll smarta nar man klammer igenom honom iofs.. och inte rent halt mer stel och oharmonisk en dag for att nasta dag leka skallen av sig, sta ratt upp pa bakbenen och klonka en annan hast i skallen, springa som en gris.. vi funderade pa vaxtverk, pa om killen som red in honom som tvaaring (han fick vila ett ar nar han kom hit sen reds han in igen) hade sabbat hans leder, vissa dagar fick man kanslan av att det satt i hoften.. andra dagar ryggen, eller kanske bogbladen... haft ett jakla huvudbry. Tog honom till kiron harom dagen, han lat som en rice crispie reklam!! Sa ar din 5 aring lika talig och "tapper" som var kan han ha lasningar och jox, testa equiterapeut, hastfysioterapeut eller kiro? Laser sager de ar bra med...

Hans hogra hoft hade jattelasningar, vissa ryggkotor satt inte helt dar de skulle (kan man uttrycka sig sa? o0) och hans revben var inte dar de skulle vara heller... Han rorde inte en min nar hon klamde igenom honom, det har han iofs inte gjort nar vi gjort det heller, och nar han fick sin kropp "tillbaka pa ratt plats" var det bara revbenen han indikerade att det var lite otackt.

Vissa hastar ar helt enkelt inte sanna som visar om det gor ont, kanske i synnerhet inte for framlingar. (Medan vissa hastar ar halta for ett yyyyyyttepytte sar och inte kan ga.. lol)

Min gris är en inte någon gnällis i vanliga fall. Han gick med en tandfraktur och spräckt käkben i 5mån som två-åring utan att gnälla nämnvärt. Om någon undrar var vet inkopplad från dag 1, men fel diagnostiserad samt ett tappert försök (som misslyckades) att rädda honom från operation gjorde att läkningen tog lång tid.
Därför blev jag orolig när han blev så sur och tvär helt plötsligt, men när två veterinärer inte tyckte det var något att hetsa upp sig över, samt att han var värsta busen i hagen, gjorde att jag släppte det efter ett tag.

Har nu fått tag i ett telnr till någon som använder en värmekamera och behandlar med laser, och ska ta och slå en pling. Tills dess får han nog gå i hagen alt någon lite lätt skogstur.
Vad tror ni om valet mellan denna person alt kiropraktor eller Eq? Någon som har erfarenhet av dessa behandlingssätt får gärna skriva en rad.

Har bara erfarenhet av kiro och eq.... bada mkt bra! De jobbar ju lite olika, verkar som om eq hemma i sverige har storre "omrade" de ar kunniga inom (nu blir jag val skjuten) an kiro, mer "allmanbehandlade", men ta ut nagon du kanner att du gillar.. de lar hitta problemen och kan kanske skuffa dig at ratt hall, lasermanniskan du fatt kontakt med kan sakert hjalpa dig med sant med om hon tycker det behovs :D

Har har vi bara kiro att ga till utover vetten, vill nog inte veta hur langt vi skulle behova kora for en laserbehandling.. och tror inte det finns en enda eq i hela provincen. Ingen jag hittat iaf...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.