Växt-fråga/efterlysning

psychogrrl

Trådstartare
Hade för några år sedan en växt som var rätt häftig och skulle vilja läsa lite om den och kanske skaffa den igen. Jag har dock ingen aning om vad den heter.

Det är som en liten "stam", som hela tiden blir högre. Första decimetern är ungefär 0.5 cm i diameter och grå-brun, medan resten (kan nog bli väldigt hög) är ca 3 cm i diameter, vätskefylld och grön med några smala lodräta "rader" med små bruna "hår". Mellan dessa rader kommer bladen som är "skedformade" och 1-1.5 dm långa och ganska tydlig ådring. Inte jättetjocka, men inte heller så tunna som löv. De var inte "glatta" eller sträva, utan mer "gummi-aktiga"/vaxiga i känslan när man tog på dom. Den var självbefruktande och hade frön sittandes under bladen. Dessa frön sprätte den ibland iväg och hamnade det i någon annan kruka kom det snart upp ett skott. Den växte ganska fort och glömde man vattna sloknade bladen, men så fort man vattnade återhämtade den sig.

Skithäftig var den!

Sv: Växt-fråga/efterlysning

det är en skvätt iväg (Euphorbia leuconeura).. :) har haft sådana hela mitt liv faktiskt. rätt kul blomma om man lyckas få dem fina med stor krona.

finns inte att köpa (normalt sett då den ses som ogräs :D ) så du måste stjäla en babyplanta av nån.

*KL*

Jag har också haft sådana där i hur många år som helst.
Den första fick jag när jag precis hade flyttat till Uppsala, den blev 23 år gammal (!). Dess avkomma står i fönstret nu, men tyvärr har jag inte fått några fler barn från den än - trots att det är en stor och ståtlig växt.

Jag såg hur som haver att någon sålde en sån där på Tradera för typ 15 kronor häromsistens ...
Googla på Euphorbia leuconeura eller kameuforbia (som är det svenska namnet tydligen) så kanske du hittar fler som säljer "Sprätt-iväg"! :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kameuforbia

ja tradera kan vara ett bra ställe att hitta den om man inte känner nån som har den. men affärer är lönlöst att kika i.

Så kallad "skvätt iväg" :) Har en hel drös hemma o en burk med frön, som man hittat lite överallt i lägenheten. :D Har frön över om du är intresserad, skicka ett pm i så fall :)

Min kom från min brors växt och har jag tur har han kanske kvar den. Min kunde jag fått massor med avkomlingar ifrån, men jag slängde de flesta skotten då den jag hade var ganska så fin. Kan förstå att de räknas som ogräs!

Tack för hjälpen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka