Växlar ni bett på era 05:or / 04:or?

cela

Trådstartare
Ni med hästar som är i början av grundutbildningen, växlar ni bett på era hästar?
Jag började med ett tredelat men upplevde att hästen blev lite orolig i munnen, bytte till ett rakt och med det fungerar han jättebra. Finns det då någon anledning att variera sig så här i början?

Sv: Växlar ni bett på era 05:or / 04:or?

Min tandtekniker säger att man ska byta bett varannan dag, för att fördela trycket på laner etc. Jag varvar tredelat och rakt på min treåring, funkar bra.

Aha, tack för info! Kanske jag skulle testa hur min är på det tredelade igen nu då...
Fler tankar /åsikter?

När min häst var 4 växlade jag mellan tvådelat och tredelat med 3 dagars intervall. Fungerade bra, när jag däremot provade att lägga in ett annat bett( oldedat) och kortade ner dagarna från 3 till 2, upplevde jag att han blev stressad och förvirrad, och det tog ett pass innan han accepterade det "nya" bettet.

Jag växlar mellan 2 delat med fasta ringar (D rings bett) och sidepull träns på min 05:a. rider även i grimma när vi bara mys rider.

Jag har en 04.
Växlar mellan, tredelat, rakt, rakt gummi o rakt pelham.
Funkar kals på henne. rider med 1 bett 2 dagar, sen byter jag.

En del säger att man ska växla bett ibland men jag tycker att det känns som att man växlar mellan olika signaler och att det blir rörigt.

Ett rakt bett ger ju andra signaler än ett tvådelat och det förstnämnda kan vara svårt för en ung häst att förstå. Säger de som tror att de vet.

Jag rider enbart på tvådelat med lösa ringar på min 04:a. Provade ett tredelat och det gick inte att rida med. Hon bara knäppte av. Och när hon har varit svår att få stopp på i skogen så testade jag med ett pelham. I tre dagar. Jag gillade det inget vidare så jag kör på mitt tvådelade. Och tränat upp bromsen har jag visst lyckats med ändå.

Jag byter inte bett så ofta som jag kanske borde.

Betslingsproblem eller gymnastikproblem?
Tillsammans med Torbjörn Lundström, klinikchef på Djurtandvårdskliniken i Söderköping, tittar Anders mycket på betsling och han förespråkar att man växlar sin betsling med jämna mellanrum för att minska risken för skador i hästens mun. Dessutom är det viktigt att bettet passar hästens anatomi.

- På 1800-talet hade man speciella munmätare, det kanske inte vore så dumt att ta upp det igen, säger han.

Samtidigt är det så att många betslingsproblem egentligen är gymnastikproblem, att hästen inte använder sina bakben och sin rygg. När den sedan blir lösgjord försvinner problemen i munnen. I sådana fall spelar det ingen roll hur många olika bett man prövar. Ofta kan det bli lite bättre i två veckor, sedan återkommer problemen eftersom hästen fortfarande inte är genomarbetat och lösgjord.

- Hästen bestämmer om bettet funkar och instruktören måste kunna läsa hästens reaktioner, säger Anders.

Alla hästar får skador i munnen
I princip alla hästar får någon gång skador i sina munnar av bettet. Det finns studier på hästar som visar att 80 procent har sårskador i munnen. Och det är ingen skillnad på om hästen rids av en duktig professionell ryttare eller en skogsmulleryttare, de får skador ändå.

- Det viktiga är att vi är medvetna om att vi inte kan stoppa metall i munnen och dra åt nosgrimman utan att det händer något, säger Torbjörn Lundström.

Både han och Anders rekommenderar att man växlar mellan ett ledat bett, ett oledat bett och ett bettlöst alternativ på sin häst. Att bara rida bettlöst är inte optimalt, även de hästarna uppvisar nämligen skador i sina munnar.

- Om man har tre alternativ som man varvar minskar skaderisken med 50 procent, säger Torbjörn.

Hästar ska inte heller tugga på bettet, utan mjukt suga på det.

- Inget däggdjur mår bra av att tugga på metall, säger Torbjörn.

Parerstänger
För några år sedan var de så kallade Myler-betten väldigt populära, men både Anders och Torbjörn anser att de oftast har för stora portar och att bettet viker sig runt lanerna. Bettet trycker mot tungan och hästen försvarar sig då genom att lägga tungan på fel sida och vips så trycker bettet direkt på lanerna. Det blir tryckskador och i förlängningen vävnadsdöd i hästens mun, vilket ger sår.

På hopphästar och jakthästar kan man ibland behöva bett med parerstänger, helt enkelt för att få bettet att ligga stilla i munnen. Bett med stor tungfrihet ger ofta tryck på lanerna. När det gäller nosgrimmor så föredrar Anders den gamla hederliga remontgrimman. Om hästen kryper bakom bettet så kan man hissa upp grimman och fästa tömmen i ringarna, tipsar han.

Nej , jag byter inte bett på min. Rider på 3-delat med lösa ringar, det fungerar bra. Har alltid ridit med vanligt 2-delat på min gamling och provade det på lillfisan med- hon gapade och tjorvade med huvudet hela tiden så fort hon fick in det i munnen. Nu var det lite tjockare än det tredelade så det kan ju varit att det var lite för tjockt. ( det var ändå inte det där tjockatjocka bettet utan "normaltjockt" men har man en liten mun så har man)

Åtminstone en 4-åring kanske inte rids så ofta att det blir något tryck att tala om, och en känslig häst kanske funkar bäst om den får ha samma bett under en längre period. Annars är det nog bara bra att variera sig.

Jag använder två- och tredelade bett på min 04:a för närvarande.
När hon var helt grön skulle hon absolut ha tvådelat, så då fick hon ha det, sedan smög jag in ett oledat mellan varven för att hon skulle få känna på något nytt. Först efter ett bra tag accepterade hon det tredelade.

Jag har en 4åring som jag växlar mellan nova, rakt gummi och tredelat på. Han trivs bäst med novabettet helt klart.

Jag rider bara med hackamore på min treåring. Funkar jättebra och jag behöver inte vara rädd för att han har ont i munnen när han tappar sina mjölktänder (han har precis tappat två) .När jag skulle vänja honom vid träns så blev han jättearg varje gång man satte in ett bett (testade olika sorter) i munnen och bet rejält på alla som kom i närheten. Han har aldrig ens visat tendenser till att bitas förutom då.
När han blir äldre och tappat alla mjöktänder och ska börja med mer avancerade övningar så ska jag testa hur de funkar med bett igen. annars får hackamoret vara kvar i och med att han funkar jättebra med det! :)

Hmm det här är ett lite knepigt ämne tycker jag, har en 04a som kommer hem nästan vecka men även att jag kan se logiken i att byta som Torbjärn rekommenderar, så tror jag att på många hästar att det kan bli lite för mycket förvirring, plus, en del hästar trivs ju bara på ett bett och då gör det ju mer skada att byta nästan.

knepigt.

Jag rider bara med hackamore på min treåring. Funkar jättebra och jag behöver inte vara rädd för att han har ont i munnen när han tappar sina mjölktänder (han har precis tappat två) .När jag skulle vänja honom vid träns så blev han jättearg varje gång man satte in ett bett (testade olika sorter) i munnen och bet rejält på alla som kom i närheten. Han har aldrig ens visat tendenser till att bitas förutom då.
När han blir äldre och tappat alla mjöktänder och ska börja med mer avancerade övningar så ska jag testa hur de funkar med bett igen. annars får hackamoret vara kvar i och med att han funkar jättebra med det! :)

Det är rätt vanligt att "icke-bitska" unghästar blir bitiga med bett första gångerna, de vet helt enkelt inte hur de ska göra och endel blir irriterade.

Du är väl medveten om att hackamoret dras åt runt munnen precis över de områdena där hästen tappar tänder som så ung? Dvs sitter en tand löst eller på snedden kan hästen väldigt lätt skada sig i kinderna om du rider på hackamore när hästen tappar tänder. Rid hellre på ett bettlöst som inte snörs åt runt hästen käke.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar