Växer mer efter kastrering

S

Seaholm

Fick höra idag när jag var i stallet att kastrerar man sin hingst tidigt så växer den mer och blir högre än om man behåller den som hingst lite längre.
Stämmer detta? Jag trodde det var tvärtom.
Hur gammal var er hingst vid kastration?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Växer mer efter kastrering

Fick höra idag när jag var i stallet att kastrerar man sin hingst tidigt så växer den mer och blir högre än om man behåller den som hingst lite längre.

Det stämmer. Precis som stutar. Hingsten breddar och bygger mer muskler, medan valacken växer på höjden. Jag kasterar gärna på höst vid ett års ålder.

Hälsning Maja

Det finns olika åsikter.

1/3 anser att de växer på höjden
1/3 anser att de växer på bredden
1/3 anser att de inte växer alls

i såna fall är jag glad min kastrerades som 4 åring och inte tidigare, han blev ändå 178...^^

jag tror det kan ha att göra med hur psyket på hästen är faktisk, gör den av med massa energi och näring på att springa omkring och hingsta sig blir det mindre bränsle att växa av. men om hästen är lugn som hingst så stör det inte växten på samma sätt. på samma sätt som en lugn häst är mer lättfödd än en nervös och orolig. det är min teori. ;)

sen är det ju olika när hästen växer också, några växer snabbt och andra växer sakta men länge.

men iaf, jag tycker man ska kastrera utifrån vad hästen mår bra av, inte hur stor man vill den ska bli.

Stämmer detta?

Det finns ingen forskning som styrker detta. Däremot så finns det forkning där man på ex. antal 1:åringar har gjort mätningar på dom som ganska exakt ger en indikation av hur stora och breda dom kommer bli som sena femåringar vilket även i normala fall klassas som en färdigvuxen häst. Läs nu att detta är gjort på halvblod så inga andra raser kan tas med i resultatet.

15% kastrerades som sena 1 åringar

15% kastrerades som sena 2 åringar

15% kastrerades som sena 3 åringar

15% kastrerades som sena 4 åringar

40 % bibehölls som hingstar som sena 5 åringar.

Resultatet,, till 90% så stödde mätningarna som va gjorda på denna forsknings grupp som 1 åringar slutresultatet som sena 5 åringar.

Jag tror inte ett dugg hörsägen.

Men vad var resultatet då som mätningarna stödde? Hände ngt alls?

Det påstår min hästs uppfödare oxå, men det har inte funkat på min häst... Han kastrerades på våren när han var två, då vet jag inte hur stor han var. Jag köpte honom ett år senare, då var han 153. Idag när han är 5 år, är han 157 cm.

Hans halvbror kastrerades oxå som tvååring, fast någon månad senare och han är nog närmare 170 cm nu...

Min häst är ranghög och ganska hingstig ibland, ska jämt ha koll på allt och alla, såväl i stallet och i hagen som vid ridning (det sistnämnda jobbar vi självklart på). Han har förmodligen inte haft tid att växa...

Jag kastrerade på våren som treåring och jag är sjukt nöjd med hans muskulatur (han har sin fina hingstnacke i behåll) och hans höjd. Han mäter just nu 165 cm i mankhöjd så jag tror han kommer växa ett par centimeter till då bakdelen är betydligt högre än framdelen. Det passar mig utmärkt då han ska bli hopp- och fälttävlansstjärna! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
753
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 385
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka