Växer islandshästarna?

Trådstartare
Har kikat runt på ett stort antal annonser bara för mitt eget nöjes skull, och nu är jag nyfiken. Förvånas över hur många som måste upplysa, gärna redan i rubriken, om att det är en stor islänning det handlar om.

Går aveln av islandshästar i sverige mot att vi kommer att få allt större islänningar? Eller är dom större hästarna redan på island mer populära?
Ser inte alls lika många annonser om "Stor ridhäst (insert valfri ras) säljes".

Är det skillnad på gångartskvalitén på en större/midre islänning eller är det köparmarknaden som kräver allt större små hästar?

Sv: Växer islandshästarna?

Förmodligen skrivs det så i annonsen, då mankhöjden varierar mellan ca 125 till över 145.

Jag har själv skrivit ”stor och viktbärande” i en annons för en större islandshäst, därför att det är säljande information som är intressant för lite större och tyngre ryttare som inte vill ha en allt för klen islandshäst.

Det är ju ganska stor skillnad mellan en häst på 125-145 cm där spännvidden ligger ungefär. Islandshästar har över lag blivit lite större pga bättre utfodring, men skillnaden jämfört med nu och t ex för 20 år sedan är inte speciellt stor.

Idag har vi bättre foder och troligtvis därför de växt endel från förr.
Varför man annonserar i rubriken med att man har en stor islandshäst, är väl för att man tror att det kanske är populärare?
Gångartskvalitén har inget att göra med mankhöjden. :)

Dem blir nog högre vill jag påstå på gott och ont.

Dels som någon sa så har Islandshästarna även på island idag tillgång till bättre foder än för bara 50år sedan men tror också att vår avel går mot större hästar för att dem ska passa fler ryttare.

När jag började rida Islandshästar för snart 20 år sedan så tyckte man att en islänning på 135 var en ganska stor islänning och det var vanligt med islänningar som var runt 125. Idag anses en islänning på 130 som en ganska liten häst och hästar runt 140 är idag vanligt(eller vanligare iaf).

Men det är bara min egen uppfattning det är som svårt att säga hur det egentligen har varit och hur det egentligen är men fakta är att genomsnittet på manköjden idag är 136 cm men att det fins fortfarande en stor variation med hästar som är strax under 120 till strax över 150.

Hade varit kul att veta vad genomsitts manköjden var för 50 år sedan

Jag noterade när jag var på hästjakt att alla sas vara över 140 cm, oavsett hur stora eller små de var. Så ja, jag tror att det är en förhoppning att om att göra hästen mer attraktiv på marknaden.

Lite fakta angående islandshästens höjdutveckling under åren :)
Först och främst (om vi går på hästar mätna vid avelsvisning som är de enda siffror vi har att gå på ;)) så har islandshästen ökat:

1961-80: medel 130, lägsta 120, högsta 142cm.
1981-91: medel 132, lägsta 119, högsta 147cm.
1992-2000: medel 136, lägsta 120, högsta 153cm.
2001-03: medel 138, lägsta 127, högsta 151cm.

2010 var medeltal på höjd av dom som kom till visning 140cm.

Mm.... man lär sig visst den del av att gå hästens historia på högskolenivå....

//Petronella

Den som mäter hästarna på visning, är det en utbildad mätman eller liknande eller vem är det? :)
Och kan man anta att hästar som kommer till avelsvisning ger en rättvis bild av alla hästar som finns, eller kan det till exempel vara så att fler små hästar inte visas för att de "ändå inte kommer vara så efterfrågade"?

Anledningen till att jag undrar är för att jag har träffat på många hästar som sägs vara över 140, när de i själva verket är mindre än min (som är 137). Och att många "hobbyhästar" som man träffar hemma i stallen, på kurser och på småtävlingar, inte alls är över 140 vilket ju isåfall ungefär hälften borde vara.

Lite fakta angående islandshästens höjdutveckling under åren :)
Först och främst (om vi går på hästar mätna vid avelsvisning som är de enda siffror vi har att gå på ;)) så har islandshästen ökat:

1961-80: medel 130, lägsta 120, högsta 142cm.
1981-91: medel 132, lägsta 119, högsta 147cm.
1992-2000: medel 136, lägsta 120, högsta 153cm.
2001-03: medel 138, lägsta 127, högsta 151cm.

2010 var medeltal på höjd av dom som kom till visning 140cm.

Mm.... man lär sig visst den del av att gå hästens historia på högskolenivå....

//Petronella

:bow: gu vad jag satt och googlade för att hitta statistik på detta. Att kolla avelsbedömningar tänkte jag inte ens på.

Men då har jag inte inbillat mig det har ändå hänt ganska mycket på 20 år även om det kan vara som de sägs i inlägget ovan att många mindre hästar inte kommer till bedömming just för att det är små. Men om dem inte kommer till bedömning så kommer det ju oundvikligen avlas på de hästar som faktiskt varit på bedömning och medelhöjden kommer därför ganska naturlig va högre även på avkommorna

Senast ändrad:

Min är inte slutmätt men en i stallet har en ponny som är mätt till 138 och Jorunn är något mindre så typ 134-135cm är hon nog.
De flesta islandshästinbitna som ser henne säger alltid samma mening

Åhh vad liten och söt hon är.

Jag tycker hon är normal men när man kommer ut på tävlingsbanorna ser man hur liten hon är, många ligger ju till å med på hästmått eller strax under idag.

143-145 cm är inge man reagerar på idag att wow vad stor islänning, medans för 20 år sedan var det ju en bjässe=)

Min är inte slutmätt men en i stallet har en ponny som är mätt till 138 och Jorunn är något mindre så typ 134-135cm är hon nog.
De flesta islandshästinbitna som ser henne säger alltid samma mening

Åhh vad liten och söt hon är.

Jag tycker hon är normal men när man kommer ut på tävlingsbanorna ser man hur liten hon är, många ligger ju till å med på hästmått eller strax under idag.

143-145 cm är inge man reagerar på idag att wow vad stor islänning, medans för 20 år sedan var det ju en bjässe=)

Precis så jag känns ha upplevt det.

Haha jag kunde inte googla fram de- har bara sammanställningen i röran av alla papper om islandshästens historia ;)

Och hur vida den är rättvis är svårt och avgöra. De som går att säga är ju att (så vitt jag vet, har läst de mesta forskningen med islandshästar) så finns de ingen undersökning på hästens höjd.

Men jag tycker att medelhöjden är lätt övwe 138cm. Om man bara tar alla hästar som varit på Hólar i vinter (runt 300-400st skulle den gissningsvis ligga på 140cm och det är inte bara stjärnor som kommer till avelsvisnings direkt, utan tex. alla träningshästar som tvåorna har kommer överallt ifrån.

Sen att en av mina träningshästar gissningsvis är 130cm är en helt annan sak och att medeltalet på henne och hennes kompisa på 150cm blir runt 140cm är också lite lätt roligt. Att de dessutom skiljer 109kg mellan dom 301 versus 410kg. Så jag tror på något sätt att avelsvisningsresultaten ger en helt okej bild, det är ett ganska stort urval som visas varje år...

Och det är väldigt få hästar som inte visas på grund av sin stl, visas dom inte - då saknas det något mer.
Det är iallafall lilla Kátina frá Steinnesi ett bevis på, 131cm hög och med den otroligt "fina" exteriörpoängen 7,57 - ingen skönhet. Men röra sig kan hon med hela 8,38 för ridegenskaper. Så nog visas de mindre islandshästarna också ;) Och Kátina är en av de minsta fullvuxna islandshästar jag mött. Visserligen skillnad, är dom av den gamla typen grova och låga då känns dom inte lika små, men både Kátina och mitt träningssto är smäkra, korta och låga typer... Dom är små ;) (alldeles för små...)

//Petronella som gärna vill ha dom runt 140cm - precis lagom!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 346
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve