Växelbete med får - avmaskning....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare High Noon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 124
H

High Noon

Vad har ni för erfarenheter, ni som växelbetar med får?
Om man växelbetar med får, är det lika viktigt med sommar- och vinterhage till hästarna då ?
Hur påverkar detta masken?
(Ska göra en "Kolla-masken-test".) Men vad har ni för erfarenheter?

Sv: Växelbete med får - avmaskning....

Jag har både får (c. 10 - 12 vuxna djur o. 15-20 lamm sommartid) och 3 hästar omväxlande men det tar hårt på betet. På vintern går fåren i egen mindre fålla (tas in på natten). Hästarna går överallt men omväxlande beroende på årstid, väder och bete. Hästarna får sällan mask av ngt. slag, avmaskas när frosten kommit. Fåren däremot är känsligare och får avmaskas 2 g per år.

Våra hästar har väldigt lite mask, om någon alls. Vi har får som betar av hagen cirka 3-4 veckor sommartid. Jag tycker att det är suveränt för betena att ha får- de tar sly och annat som hästarna inte gillar.

Låter lovande ur masksynpunkt!
Men vad är det som gör att betena med växelbete ofta har mindre mask? Tar de olika djurens mask ut varandra, eller beror det på att man ofta har större och fler olika beten att växla med när man har t ex får?

Vi har får och hästar under betesperioden (maj-november) och endast hästarna resten av året. På vintern går hästarna i en mindre vinterhage (med gräs) som är avstängd sommartid. Vet inte hur det är med masken på fåren då det sköts av fårägaren, men hästarna har jag gjort träckprov på. I våras hade båda lilla blodmasken, och vi har också styngfluga. Jag avmaskar normalt sista gången i november. Vårens/sommarens maskprogram beror av träckprovet.

Vi har stora ytor och mycket gräs, och de delar som går att komma åt med traktor putsas en eller två gånger. Ändå har vi mask.

Parasiterna trivs i långt gräs, så det kan vara en anledning till att vi inte blir av med dem. För lite djur och för mycket gräs, helt enkelt. Får och hästar betar av varandras rator, därför blir parasittrycket lägre med fler djurslag. När man har så mycket mark som vi blir det tyvärr till stor del samma rator, de behöver ju inte beta nära varandras "högar".

Senast ändrad:

Jag har en flock får som sambetar med hästarna genom att flytta runt mellan de olika hagarna under året.
Har väldigt lite parasiter på hästarna, träckprovet nu har visat på gränsen till om jag alls behöver avmaska. Tyvärr har jag styngflugor, så jag måste ge dem en dos ändå...

Jag använder vinterhagarna året runt och har en hage som bara används på sommaren.

Ok! Då blir det till att köra "Kolla-maksen" på dem!
Tack alla!

Den viktigaste faktorn till miskat parasittryck på hästarna är nog att fåren äter en stor andel av infektiva larver som sedan inte kan fullfölja sin livscykel hos får (samt givetvis tvärtom för fårens parasiter). Maskarna för färre tillfällen att infektera hästarna helt enkelt.

Kan lägga till att vi även växel/sambetar. Har liksom ingen brist på får... Jag inriktar det framförallt på de beten där märrarna kommer att föla nästa säsong. Enda problemet vi haft är att min hopphäst är livrädd för flasklammen lol

Senast ändrad:

de e många som har olika åsikter om får och hästar ihop.. Mina hästar har gått väldigt mkt med får å aldrig haft några problem så jag tycker det är kanon om mna kan ha de så men so sagt de finns nog andra som säger tvärtimot.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025