Växande unghäst

LaMaya

Trådstartare
Vet inte om jag lagt det här riktigt rätt nu.

Är så här att jag har en 3 åring under inridning.
Rider honom ca 3 ggr i veckan, hanteras samanlagt 6 ggr i veckan med promenader och liknande.
Det jag undrar över är att han nu börjat växa ordentligt igen.
Man ser tydligt och klart att han är högre bak än fram samt har lite problem att gå än vad han brukar.
Sen håller han troligtvis på att tappa sina baktänder, han biter i mkt och han har knölar under.
Det jag nu undrar över, tycker ni man ska rida honom som man brukar och strunta i det, eller ska man låta honom få en viloperiod?
Försöker undvika bett men eftersom han är rätt stor och grov för mig brukar det inte funka att hantera honom ute själv utan.
Kan säga det också att han är fortfarande väldigt valpig fortfarande.

Vad tycker ni?
Har stallkamrater som tycker jag ska hantera honom mkt mer än vad jag redan gör.
Men jag själv tycker han är trevlig som han är, har inte haft några som helst problem med ridningen
eller något annat och vill inte göra honom uttråkad över det jag gör..
 
Sv: Växande unghäst

Du skriver att han är stor. En stor häst har ju mycket mer kropp att fylla i än en liten.

Jag skulle hantera honom som vanligt, men slarva med ridningen. Han ska ju hålla ett antal år till så du hinner nog rida.

Sen, läs din häst, kolla om han verkar tjurig eller ha växtvärk, då låter du honom vara.
 
Sv: Växande unghäst

Låt honom få en viloperiod om han växer, det är bara bra. Har du kollat tänderna om han är vass och inte bara fäller? Min unghäst (3 år) blir jätteskarp på sidorna och måste raspas regelbundet (minst var 6e mån) och detta kan också ge problem med att de grejar o har sig med huvudet.
 
Sv: Växande unghäst

Jag hade låtit honom vila en period, samt hållit koll på tänderna,
tagit bort ev.vargtänder.
 
Sv: Växande unghäst

Jag tycker han kan få vila nu om han växer, du kan ju hantera/ut o gå lite men honom så han får göra något men inte jobba honom.
 
Sv: Växande unghäst

Blir viloperiod nu.
Största anledningen är väll den att jag fått lunginflamation och inte orkar.
Men det blir borsta och små prommenader med mamma någon vecka/veckor nu.
Och långa dagar i hagen, så får han växa och ha sig :smirk: ..
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp