Växande ettåring

Sv: Växande ettåring

Jo, fast om du tittar på en älg så är den ganska rörlig trots sin "udda" stil. Dessutom är en älg knappast överbyggd bak...

Har aldrig tänkt på det men när älgåringar växer kanske dom ser "normala" ut dvs ungefär lika fram och bak :D:angel:

Sara

Jaha, efter samråd med Skara behandlar vi mot epifysit i väntan på E/B svaren. Jag har dock inte fått någon riktig klarhet i prognosen OM det nu skulle vara det som är problemet. Vad har de sagt till dig ang. framtidsprognos? Hur lång tid tog det innan pulsen försvann?

Epifysit är inflammation i tillväxtzonerna (ofta pga för snabb tillväxt men inte alltid det som är det utlösande, överdriven rörelse på hård mark etc kan också ge problem). Tillväxtzonerna är enkelt förklarat broskplattor som ligger mellan den aktiva tillväxtsonen (fysis) och leden, sitter alltså 'slutet' av skelettben så att säga, t ex i ändarna av de långa rörbenen etc

Tillväxtzonerna sluts och förbenas tillslut (syns på röntgen). Olika tillväxtzoner sluts olika snabbt, nerifrån och upp, dvs de övre tillväxtzonerna (has, bakknä, armbåge exvis) sluts vis senare ålder än de låga (kotled t ex). Du kan få en tabell över ungefärligen när de olika tillväxtzonerna sluts om du vill, det finns dock individuell variation.

En inflammation i tillväxtzonerna gör ont, och man försöker dels smärtstilla, och dels minska hästens rörlighet men ffa minska den för snabba tillväxttakten genom att ta bort kraftfoder/se till att sluta överutfodra etc för att zonen ska få hämta sig och få bort retningen.

Epifysit KAN ge permanenta skador, t ex pålagringar i leden osv. Det finns dessutom olika grader av epifysit, naturligtvis är prognosen olika beroende på hur allvarligt det är. Den är oftast god om man sätter in åtgärder i tid dock.

Jaa, jag vet ju inte hur länge det kan ha varit så här eftersom jag slog bort det med att "han växer, de ser inte så roliga ut då..." men förhoppningsvis har jag observerat det i tid. En annan utlösande faktor är tydligen långvarig infektion och småpojkarna fick en släng av zooepidermicus på överfarten till Sverige som vi inte heller behandlade direkt då vi tog det som en vanlig förkylning... JAG BLIR SÅ TRÖTT!! :mad:

Om det är epifysit och man vill ha mer besked är ju röntgen säkraste sättet.

Kände vet någon breddning/uppdrivning av tillväxtzonerna vid palpation?

Tja... eh... min vet. är ju som sagt inte grym på detta med häst och rörelser utan diskuterade detta med Skara på inrådan från mig och tydligen hade de sagt på Skara att på fullbloden är det relativt lätt att känna men inte så lätt på ett hbl. Men som sagt, han har inte varit ute hos mig efter den eventuella diagnosen så nej, han har inte känt efter. Jag tror antagligen att jag skulle ha lättare att känna för den delen, vet du hur det skall kännas?

Pållen mår iaf. helt klart bättre nu på butta, ligger inte alls lika mycket och jag tycker pulsen är en aning mindre tydlig. Håller tummarna att det skall ge med sig. :banana:

Jag har ju inte varit på klinik och röntgat eftersom jag upplever att det blivit bättre, det har dock tagit lång tid. Hon blev behandlad med finadyne i 10 dagar, inget kraft foder och stod inne på nätterna. Nu två månader senare går hon ute på nätterna och rör sig mycket bättre, dock ingen direkt svikt i traven. Hon är öppen och stor i knälederna som för övrigt ser lite timglas formade ut men hon har som sagt växt mycket och snabbt, så jag hoppas att det går tillbaka med tiden. Annars är det nog bäst att åka till klink.

Jahapp, idag fick han sista dosen med butta, pulsen är kvar (om än inte fullt så tydlig) men han ligger inte så mycket och han är pigg, busar "tyvärr" i hagen om någon yttre omständighet inbjuder till det... Jag ser det dock som ett gott tecken att han faktiskt vill busa igen. Han får stå kvar inne på nätterna ett tag till och gå skild från sin bästa kompis så får vi se vad som händer nu när han inte går på smärtstillande längre. Det är bara så synd om dem, främst kompisen då som verkligen behöver få rasa av sig.

Skall kontakta Skara på måndag och ev. best. tid till ordentlig koll. Självrisken är ju iaf. så gott som betald. :crazy:

Nu har lilleman varit på tur till Skara, fick vara där mån- fre för att hinna ta alla prover samt kolla luftvägar mm. Vi har inte fått svar än på bakterie- och virusproverna som är tagna men troligen bär han på något som han haft lääänge.. vi hade ju en släng av zooepidemicus i vintras, denna penicillinbehandlades ju men frågan är om han haft något virus innan denna infektion och som ev. legat kvar eller att penicillinet inte riktigt tagit allt.

Kontentan av det hela är att han just nu står på hippotrim och kortison, ser jättepigg ut samt helt ren i benen, även efter boxvistelse. Bara att hålla tummarna på att det inte kommer tillbaka när kortisonet är slut... ;)

Ja, hoppas verkligen!! Bebisar skall inte vara sjuka, de skall äta, sova och ha skoj!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka