Växande ettåring

Eastwick

Trådstartare
Har idag funderat lite över min ettåring, han har ett längre tag sett lite trist ut i sitt rörelsemönster, stel och inte så springvillig. Jag inser ju att det beror på att han växer men jag tycker inte han växer särskilt fort, inte så att han skulle vara betingad till att få växtvärk. Han har kanske växt ca 1,5 dm sedan jag köpte honom i december och det känns som om det varit lugnare det sista även om det skiljer mer fram och bak nu än det har gjort förut. Vad har ni för erfarenheter, kan även långsamväxande drabbas av växtvärk och hur länge kan det sitta i? Vi pratar halvblodsras nu btw... :confused:

Sv: Växande ettåring

Ja, han är e. Sancisco, men vad det skulle ha med saken att göra vet jag inte?

Nä, det förstår jag att du tycker, jag var bara nyfiken.. långsamt växande hästar vet jag inte, har nästan bara haft snabbväxande, varav 2 fått osteochondros trots foderstatsberäkningar... det var lite därför jag ville veta stam också, om den var släkt med min...

Men man kan ju alltid ringa en klinik o höra. Tex Helsingborg har ganska bra rådgivning har jag för mig, de borde ju veta.

DU skriver 'det skiljer mer mellan fram och bak nu än förut'. När de är i de där dragsterperioderna och är överbyggda så kan de röra sig rent förskräckligt, i långa perioder. Är inte lätt att vara lätt och luftig och bogfri när baken är ordentligt högre.

Sen, även småttingarna kan skada sig, så är du orolig och det håller i sig så be vet kika på honom när han rör sig.

Herrn här är det iofs inga problem med sringvilligheten, och han har inte växt så mkt (tre cem sen i början av maj, lite mer bak), inte så fasligt överbyggd heller, men traven har han tappat i en buske någonstans, och han pinnar på som en liten symaskin. Således väljer han nu ganska konsekvent galopp också, är väl lättare och behagligare.

De kan ju bli väldigt trött och stela när de dels växer och börjar sova ute med, men som sagt om du oroar dig/det fortsätter och du är bekymrad, be vet kolla.

(min 1½ åring rörde sig ju skit en vinter, utan någon 'anledning' a la växer etc. Vet kikade och hon hade ju vurpat i hagen, fått en muskelskada och var halt BB (var väl därför jag inte såg hältan utan snedhet). Tyvärr var ju det början på en lång resa med snett bäcken etc, som slutade med att hon i förtid fick sluta sina dagar i våras, 4 år gammal. Så är du orolig, kolla upp. De kan se skit ut i långa perioder när de växer och det är helt normalt, men de KAN ju också lyckas med saker de inte borde, även omd et är en ovanligare anledning)

Tja, att ta ut vår distriktsvet. för att kolla rörelsemönster är som att be en blind hitta en nål på ett dansgolv så det är uteslutet... :crazy: Traven är synnerligen symaskinsartad och galoppen väljer han bort helt, den andre pojken är inte stort bättre han men han ser iaf. inte så stel ut... Jag får väl helt enkelt avvakta ett tag till och se vad som händer. :smirk:

MM, det skulle jag också göra.

Och jag förstår dig ang distriktarna, var likadant här förr (nu har vi bättre sen de la om områdena lite och vår gamla gick i pension, halleluja). Jag MUTADE ut hemmavet (som eg slutat åka på häst och bara har smådjurspraktik, han kan dock häst) för att kika på K jag, genom att 'samla ihop' en massa grejer. Typ 'heej, visst vill du komma hit och kolla på min unghäst som rör sig knas, göra ett hälsokontrollsböjprov på min valack, vaccinera hästarna, vaccinera tre katter och hmm.. *tänka febrilt* hmm.. kolla på lite lösa tänder på en hund??' :devil: Just för att någon annan än distriktaren skulle kika..

(I dagsläget däremot skulle jag med lugnet och tryggheten i behåll kunna ringa ut DV, mend et är nu det med de DV sm huserar här nu)

Jag ringde faktiskt och bokade tid till en duktig kiropraktor som skall kolla över honom på onsdag, mest utifall om att, de har ju lekt ganska brutalt tidigare. Bättre att fixa till ev. skevheter nu än senare när det kan vara försent. :crazy:

min ettåring ser ut som en smärre ferrarribil..... även om de inte växer mycket på höjden kan de växa ändå - lederna växer till sig, benet blir hårdare och mindre broskartat, inälvorna växer osv osv.
det går lite hit och dit med växandet...
chiropraktor vågar inte jag ta ut i alla fall på min häst, men där är vi alla olika (har en vän som är neurokirurg som bara tittar skrämt på mig när jag talar om chiropraktor på häst...). jag hade tagit ut en hästveterinär om jag var orolig.
lycka till med lillpållen! visst är det häftigt att se dem bli större!

*till alla*

Jaa, nu när man börjar måla :devil: på väggen så fick jag en annan tanke idag. Fång? Då mannen låg och sov i sin box gick jag ut för att kontrollera puls och jodå, där finns tydlig puls. Någon som haft fång på sin ettåring? Tycker det verkar helt orimligt men alla hästar får ju fång nuförtiden... Han verkar inte helt kurant, det är tydligt, lite hosta finns där också. Ehrlichia? Det får nog bli ett blodprov här. *STOR SUCK*

Hej! Har också en 1 åring som rört sig stelt sedan i början av maj. Hon har visserligen växt väldigt mycket och är 1,59 i mkh. Jag tog ut vet. och han misstänkte inflammation i tillväxtzonerna vilket tydligen är ganska vanligt på hästar som är storvuxna... Han ordinerade box vila tio dar och finadyne. Jag gav henne finadyne, men ingen box vila eftersom jag ansåg att hon inte rörde på sig mer än nödvändigt i hagen och pratade även med en av Agrias telefon vet. och hon trodde också att box vilan kunde bli till mer skada än nytta, men att om det blev värre åka till klinik och röntga. Hon har dock blivit succesivt bättre, men det har tagit nästan två månader och hon har stått inne på nätterna fram tills igår. Jag skulle ändå rekommendera att ta ut vet. om du kanner dig osäker alt. åka till klinik. Det är alltid bättre en gång för mycket....:smirk:

Till alla:

Jaha, nu har vet. varit här och tagit prover, röda vita blodkroppar var helt normalt, kanske något högt på vita. Sen hade han aningens förhöjda värden på ett par andra punkter bla. en som indikerade på problem med skelett, njurar el. mage, samt en som visade högt protein och något med låg äggvita. Han låg även högt på asatvärdet. Jag kan ha rört till detta då jag fick det på telefon alldeles nyss. Vi väntar på ehrlichia och boreliavärdena nu.
Vad som talar mot fång är att han trots puls och värme i hovarna ej står och avlastar samt att han inte har något dubbelsteg el. ömmar på stenigt underlag. Jag vet inte vad jag skall tro men han får vara från gräset nu samt stå inne på iaf. natten tills de andra provsvaren har kommit.

Tja, ingen mer som har tips och idéer? Jag är så tacksam för alla förslag då man lätt stirrar sig blind på en sak annars.

Inget mer tips förutom vänta på B/E-provet och höra med vet vad den blodbild han har tyder på, för det fanns ju avvikelser?

Tycker det det låter som att det skulle kunna vara inflammation i tillväxtzonerna (Epifysit). Vad trodde vet?

Ja, *suck* det är ju det som är med vår rare distriktsvet. Han har liksom inga teorier, han tyckte nog inte heller att hästen rörde sig särskilt underligt, kontentan av det hela är att han skall kontakta Beckis i Skara när E/B provsvaren har kommit. Kan de få puls av inflammation i tillväxtzonerna tro?

Ja, min hade förhöjd puls på alla fyra, men har haft mest ont i carpus vä fram.

Jaha, efter samråd med Skara behandlar vi mot epifysit i väntan på E/B svaren. Jag har dock inte fått någon riktig klarhet i prognosen OM det nu skulle vara det som är problemet. Vad har de sagt till dig ang. framtidsprognos? Hur lång tid tog det innan pulsen försvann?

Min åring är högre bak, och han har lite älgstil nu :D
Men det försvinner sedan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka