"Växa" sönder?

Fenestra

Trådstartare
Kanske är en jätte dum fråga men jag blir lite oroad gällande vår unge född nu 08.. är 7.5 månad gammal.
Han växer så in i vassen och är nu nästan 1.50 i mankhöjd och ca 1.51-1.52 bak.. om det nu stannar..
Han diar dagtid men sover ensam på natten. Vi var tvungna att sära dem nattetid då han mumsar i sig för mkt av mammas mat annars. (Började hänga ngt i knäna)
Idag får han fri tillgång på analyserat grovfoder. Sen ges lusern, soja och en skvätt havre.. Givetvis får han också mineraler, tokosel och vitaminer.
Foderstat är beräknad men det är lite klurigt då han också diar dagtid.. så han får inte full giva kraftfoder.
Men min fråga är alltså om de kan "växa sönder", att leder och ligament etc inte hinner med mm. Har ju märkt att det finns en lite risk att han börjar hänga ngt i knäna..saken blir ju inte bättre av att han är så långbent att han måste knäa lite för att nå ner att beta och äta hö..

Senast ändrad:
Sv: "Växa" sönder?

Hästar växer inte fram och bak samtidigt utan brukar i regel växa väldigt ojämnt. Ett par cm tycker jag inte låter mycket. Vad är det för ras på hästen? Hur stor beräknas han att bli? Självklart finns vissa risker med leder och div för unghästar som växer för fort. Om du är orolig tycker jag att du bör kontakta en vetrinär via telefonen och berätta så kan dem utifrån det kan tala om om du bör åka in på en koll.

Under skoltiden praktiserade jag på ATG hästsjukhus i Karlstad och där fick vi in en unghäst som växte väldigt ojämnt och var väldigt stor. Skillnaden på fram och bak var flera dm. Är det en stor ras så tycker jag inte att du bör vara orolig än iaf..men aldrig fel att kontakta en vetrinär om råd.
Lycka till :laugh:

Höjdskillnaden oroar mig inte.. Han är ett svenskt halvblod. Jag undrade snarare om det är stor risk för att de kan "växa sönder" eller om det är normalt att de växer så här fort?

Min hingstunge är lika gammal och lika stor. Men han var stor från början och har sett harmonisk ut i kroppen hela tiden (och i gott hull).

Jag har ett hingstföl i samma ålder som din och han är lika hög som din. Jag tror inte det är onormalt för en fölunge av rasen halvblodshäst i den åldern med normalstora föräldrar är så hög, faktiskt. Du behöver nog inte oroa dig! ;)

Så länge du hänger med och ger en balanserad foderstat och inte missar rätt mineralkvoter osv så kan han växa på för då får han det han behöver. Hästar som inte får rätt foderstat kan dock få problem med att det inte blir som det ska i skelettet när de vuxit klart.

Tack för era svar!

Det kändes skönt att läsa att flera småttingar ligger på samma storlek! Får man fråga hur stora ni förväntar er att era småttingar ska bli?

-Mitrolle han har beräknad foderstat och det är god balans :) dock vet jag inte alls hur mkt mjölk han får i sig... Men det foder han får är välbalanserat och jag utgår ifrån att mjölken ska vara bra..

Det är ju så olika ifrån häst till häst. Men tycker att du borde kontakta vetrinären för vidare info. Lycka till och hoppas att allt är helt okej :banana:

Tack för era svar!

Det kändes skönt att läsa att flera småttingar ligger på samma storlek! Får man fråga hur stora ni förväntar er att era småttingar ska bli?

-Mitrolle han har beräknad foderstat och det är god balans :) dock vet jag inte alls hur mkt mjölk han får i sig... Men det foder han får är välbalanserat och jag utgår ifrån att mjölken ska vara bra..

Hej
Har en 8 månaders arabpojke som ännu går med sin mamma o är nära på lika stor som henne men naturligtvis med en unghästs kropp. Vet ej exakt hur mycket han diar för de går i en lösdrift. Han får ett komplett avelsfoder samt fri tillgång med de andra på bra hö. Han ser ut att må bra, har gott hull, ingen direkt assymetri mellan bak o fram. Jag tror han mår bara bra. Lösdriften gör honom till en härdig häst. Hans mamma är rund o fin så jag tror inte heller hon mår annat än bra. Jag tror hon den dag hon tycker att han fått nog av hennes mjölk helt enkelt säger ifrån. Jag tror inte det är så mycket att oroa sig för o om ca en månad kommer hon nog att åka till ett annat stuteri o inför detta får vi vänja dem vid olika hagar o så.
Det är min egen magkänsla som styr här. Hade de varit vildhästar hade de ju gått tillsammans på det här sättet
:)

Slå en pling till duktig veterinär, är säkert ingen fara men bättre att vara på den säkra sidan och om möjligt sätta in åtgärder i tid. Har goda vänner med tråkiga erfarenheter från unghäst där ligamenten inte hängde med.

Får poängtera att han hänger inte nu utan det är mer en generell fråga om risker etc..
Nu ser jag här att flera har unghästar av den storleken så det är väl så helt sonika att jag får räkna med en kille på närmare 1.70 som vuxen..
Men tack så hemskt mycket för era svar:)

Jag tycker alla andras föl verkar så väldigt stora! Min kille är ca 1.42 fram och 1.44 bak (7 mån) och hans kompis (8 mån) är ca 1.44 fram och 1.46 bak.

Jag tippar att min blir kring 1.65, det andra fölet kring 1.70.

risk för bockhov finns väl.. är det senorna som då inte hinner med?

Minns inte men för ett par månader sedan kollade jag lite halvintressant på en unghäst som växt för fort så hon fått bockhov.
Det skulle troligtvis "gå över" om det sköttes om osv och ägaren sa att annars kan man ju ta föl på henne.

Frågade veterinär hur detta sågs i avelssyfte och hon sa att just skadan är inget som går i arv, däremot går växthastigheten i arv och är man seriös så sätter man inte en sån här häst i avel.

Den här hästen fick bockhov (ett framben) som tvååring först, innan det fullt frisk..

risk för bockhov finns väl.. är det senorna som då inte hinner med?

Minns inte men för ett par månader sedan kollade jag lite halvintressant på en unghäst som växt för fort så hon fått bockhov.
Det skulle troligtvis "gå över" om det sköttes om osv och ägaren sa att annars kan man ju ta föl på henne.

Frågade veterinär hur detta sågs i avelssyfte och hon sa att just skadan är inget som går i arv, däremot går växthastigheten i arv och är man seriös så sätter man inte en sån här häst i avel.

Den här hästen fick bockhov (ett framben) som tvååring först, innan det fullt frisk..

Min kille har inte haft minsta tendens till bockhov iallfall..:)

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31