Linduzz

Trådstartare
Det verkar som min häst har börjat väva i boxen hos fodervärden.
Jag själv har inte sett det så jag kan itne uttala mig om det riktigt, Så jag litar på vad dom säger.

Har någon bra tips på vad man kan göra åt det?

Sv: Vävning

Mycket utevistelse, gott om foder. Finns också speciella vävargaller. Vet inte om det funkar. Själv skulle jag kontrollera hur hästen har det om han inte vävt tidigare.

Det är också ett beteende som kan "härmas" efter av unghästar.

Något i hans närmiljö är inte bra, hitta vad som är fel och åtgärda detta. För lite utevistelse? För lite grovfoder? För oroligt i stallet? Något med ridningen? Vävning smittar lika lite som krubbitning, det är dåligt miljö som är utlösande.

Hon skall vara ute 8-12timmar om dagen + ridning.
Hon får ca 7kg hö + krafft.
Ridningen har jag inte koll på men det skall gå bra och dom skall trivas med varandra.
Stallmiljön är hyffsad, Bra boxgrannar och stor rymlig box.

Jag tror det hela hänger på att hon kommer ut sent 11-12..
Hon är ju van vid att gå på lösdrift och när hon stod på box så gick hon ut mellan 7-9 och in 18-20.

där kan du nog ha svaret... känns som om det är väldigt sent att släppa ut hästarna vid 11-12??

Svarar som alla andra; ta reda på grundorsaken. Vilket kanske redan är gjort i och med att hästen kommer ut sent.

Annars kan vävning stävjas med en spegel. Eller rättare sagt man får sätta upp en putsad plåtskiva i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka