M

Mimmi81

Efterssom jag har haft den stora turen att aldrig på 15 år haft med en vävande häst att göra så kan jag ingenting om det förutom att det betraktas som ett stressyndrom.
Jag har som sagt haft tur och på den tiden jag hade egen häst så stod hon på en gård med 34 hästar som mest och ingen hade nåt sånt för sig, hästen jag rider nu har bara 1 kompis i hage och stall och det är inga bekymmer där heller..

Häromdagen var jag hos en kompis i hennes stall och där stod det ett dräktigt sto och vävde ordentligt, inte litegrann med bara halsen utan hela framkroppen for fram och tillbaka :cry:

Frågade lite om henne och min kompis berättade att det är en häst som ska ha sitt första föl, hon har tävlats på ganska hög nivå tidigare i hoppning.
Hon har aldrig vävt tidigare.
Nu börjar hon bli ganska stor, vet inte exakt när hon ska ha men ganska tidigt i vår gissar jag.
Hon blev "nertagen" i kondition ordentligt, ställdes inte av i full kondition men hursom så rids hon inte alls nu.
Hon delar hage med ett annat dräktigt sto och verkar trivas bra där.
I stallet står det 12 hästar och alla rids utom hon, det andra dräktiga stoet och två åringar.

Min fråga är nu alltså: Varför väver hon?
Olycklig för att tävlingskarriären är över och hon får mindre stimulans nu?
Orolig över att det är en ny situation att vara dräktig? (kan hästar öhvtaget bli bekymrade av sånt, borde ligga djupt rotat i generna ju?)

Min tanke är ju att hon saknar stimulansen av att bli riden/tränad/tävlad..

Men vad gör man åt det då? Mycket utegång verkar självklart men det har hon redan..
Leksak i boxen?
Stimulans med människa, typ tömkörning, skrittpromenader osv?
Saken är den att hon står på ett halvstort stuteri/tävlingsstall med flera stall och hennes ägare är också "dräktig", höggravid med stor mage och sjukskriven. Naturligtvis finns det ersättare som sköter stallet och rider hästarna men det här stoet har nog kommit lite i skymundan pga dräktigheten..

Så vad tror ni?
Berätta gärna vad ni tror och om ni haft någon häst som vävt och om ni fått bukt med det, hur isf?

Mvh Mimmi

Sv: Vävning?

Jag tror att det beror på understimulans.
även ett dräktigt sto behöver ju få ha någonting att göra.

Har ägaren inte tid så får hon väll fixa någon som kan hjälpa henne då.
Även om man inte vill rida på sitt dräktiga sto, så kan man ju alltid longera, tömköra eller "bara" promenera med henne.
eller varför inte träna på lite annat nyttigt.. som att stå still när man släpper henne ute t ex. eller olika trick

Tror att stoet skulle må mycket bättre av lite stimulans, såväl fysisk som psykisk

Är det så enkelt?

Vet inte hur länge exakt det har pågått men jag var där för ca 1 månad sen och då var hon inte sån (jättekelen häst föresten, har bara träffat henne 2 gånger men hon älskar att bli kliad)

Finns det inte risk att beteendet har blivit befäst nu och att hon kommer fortsätta även om hon tex får 1timmes uppmärksamhet om dagen, typ tömkörning el promenad?

självklart finns det alltid en risk att hon kommer att fortsätta, men det vet man ju inte förrän man åtminstone försökt göra någonting åt saken.

om hon fortfarande väver sen så är antagligen problemet något annat oxå, eller så är det så 'enkelt' att hon är uttråkad

Ok..

Det är rutinerat folk som äger och håller till i stallen så förmodligen har dom ju redan en "handlingsplan". Mest jag som är nyfiken då jag, tack och lov, aldrig råkat ut för en vävare..

Hur lätt är det för en häst att befästa ett sånt beteende, inviduellt eller sker det fort hos alla hästar?
Hur stor är risken att det "smittar"?

Om det nu inte skulle hjälpa med ca 9-10timmar i hage+annan motion/aktivitet, vad gör man då?

Förhoppningsvis har ägarna redan börjat ta itu med problemet

olika hästar har olika behöv av att få röra på sej och bli sysselsatta. en understimulerad häst befäster ganska snart ett sådant här beteende eller liknande.

smittar gör det inte, däremot om man har mer än 1 uttråkad häst i samma stall brukar dom använda sej av samma beteende

om det inte hjälper med så många timmar i hagen + motion får man sysselsätta hästen ännu mer. antingen motionera eller låta den gå ute mer, eller sysselsätta hästen med något i stallet.
under förutsättning att det är uttråkning som är grunden för problemet

Om det inte är tristess då? Vad kan det annars vara, överstimulering/stress?
Ngt annat?

/Mimmi frågvis ;)

Jag fick hem ett fullblod (ex galoppör) som visade stress symptom i boxen, inte vävning men hon står och nickar kraftigt med huvudet upp och ner.

Hon står nu på lösdrift och visar inte det beteendet ute, bara när hon kommer in i sin box som hon uppenbarligen vantrivs i. Så jag låter henne gå ute så mycket som möjligt och det funkar på henne.

stress är oxå en vanlig orsak.
likaså överfodring.

det är dom anledningar som jag har erfarenhet av iaf

Fråga på, annars får du ju inte veta :cool:

Om lösdrift inte är praktiskt genomförbart, tror ni då att någon typ av leksak i boxen kan hjälpa?
Nu har hon mycket hö att pyssla med, står inte på halm så höet tar ju slut nån gång på natten, kan halmbädd hjälpa?
Grankvistar att gnaga på?

Minh häst är krubb-bitare...han började med denna vannan pga understimulans och att han är ganska stirraig i psyket....tyvärr tror jag att stoet kommer att fortsätta efter fölningen också..hon har kommit på en vana och det är svårt att sluta med...det finns spec. grindar som är som ett V där häste kan sticka ut huvudet..då kan de inte väva...skit bra grej!

vart får man tag på såna V grindar? Har sett många såna på Täby.
Min häst har en tendens till att väva i bland..

:confused: :confused: :confused:

en av teavarna i stallet där jag jobbade vävde kraftigt, det folk gjorde för att få honom att sluta var att slå på gallret. Han vävde aldrig i hagen utan bara inne, så om han hade fått vara ute mer än två timmar om dagen hade det säkert hjälpt, stackars häst :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama