våtvarmt omslag på hov

Opartisk

Trådstartare
Hur i jösse namn lägger man detta?
Har inga hästlindor hemma utan ska använda vanliga lindor som man köper på apotek.Men hur lägger man och hur fäster jag?

Sv: våtvarmt omslag på hov

Är det för att få en hovböld att öppna sig?
Jag brukar använda en gammal frottéhandduk som jag blöter i vatten och lindar runt hoven. Sedan tar jag ett avklippt byxben (jeans är bra) och trär över till hälften, viker upp det sista bakåt och drar en plastpåse över allt och tejpar med gaffatejp (silvertejp).

vaxduk är bra att ha istället för plastpåse. Det håller bättre på en hov. Elastiska lindor går att köpa billigt på apoteket. Frottehandduk var ett bra förslag istället för bomull. Men det dränks in i det medel hovslagaren tipsat om. (vissa är ju förbjuda nuförtiden. Vet inte vad de använder istället) Vatten kan väl knappast påverka bölden?

Dränk in ett billigt transportskydd i ljummet vatten och sätt på. Då kan hästen dessutom promeneras under tiden, vilket bara är bra vid tex hovböld (självklart i hästens tempo). Vid rörelse går svullnaden och därför även smärtan ner.

Jag gissar bara att du kanske vill få en hovböld att öppna sig?
När mig unghäst hade en hovböld och vi fick order från hovis att göra våtvarmt omslag.
Jag dränkte då in bomull i jodopaxlösning och tryckte dit på sulan, sen en genomvåt handduk och lindade runt hoven. Därefter en plastpåse över, sedan avklippta galonbyxor som jag sedan fäste med silvertejp. Det var mycket jobb, men gav effekt, hovbölden sprack upp på några dagar.

Jo,det är en misstänkt hovböld som ska öppna sig. Men hovis sa att jag skulle lägga detta omslag och kolla idag.Men om det nu fungerat ska jag låta det vara eller hovis måste tas ut? Hur ser man att den öppnat sig??

Boxvila tills han är ohalt? Som han är nu kan han inte gå (tänker på vad Migo skrev)

La massa indränkt bomull (ljummen utspädd jodopax) sen plastfilm och linda till sist en plastpåse med silver tejp om. Ska jag alltså fortsätta lägga detta var kväll eller enbart tills ev hovis kommer ut?
Ska tillägga att den sitter vid ballarna .

Om du har möjlighet att låta honom röra sig så är det jättebra! Smärtan vid en hovböld är "ofarlig", men väldigt intensiv om hästen har blivit stående stilla. Ofta räcker det med fem- tio steg för att man ska se en tydlig smärtlindring. (cirkulationen i hoven vid rörelse gör att svullnaden minskar, det som gör ont vid hovböld är just svullnad inuti hovkapseln)

Att "vara grym" och locka hästen att ta några steg (havre, whatever) hjälper alltså...

/Migo

Det bästa är om hästen får röra på sig, gå i hage alltså. Precis som Migo säger är det bara bra.
Hästar med hovböld blir ju oftast ordentligt halta, och det märks tydligt när hovbölden öppnat sig. Jag kan ju bara prata för mig själv men när jag har varit med om hovbölder märks det direkt skillnad när de spricker upp, hältan försvinner då avsevärt.

Boxvila är INTE att rekommendera.

Hur lång tid är det kvar tills hovis kommer nästa gång?
Är du osäker på hur ofta/länge du ska lägga omslag tycker jag att du ska ringa till hovis.

Absolut har det effekt, våtvarmt blir det av vattnet. Utan vatten blir det bara omslag...

Nej givetvis ska det vara indränkt och inte torrt, men det finns olika saker att dränka bomullen med Förr använde man alltid Burows lösning, men EU förbjöd Blysocker så efter eu-inträdet är det andra saker som gäller. Vatten har jag aldrig hört talas om tidigare, men andra preparat. De flesta rätt giftiga. (som hovlsagaren brukar ha på lager) Ämnet ska göra att bölden mognar fortare.

KL: Ok, summa kardemumma är: Jag bör låta honom gå ute í hagen utan bandage etc? Hovis har jag inte fått tag på sedan Onsdags kväll. Givetvis så ligger jag på för att prata med honom.Det är ungefär 3-4 veckor tills nästa omgång utav verkningar etc...
Kan tillägga att ingen större bättring har skett på det utsatta stället fast jag har bara haft våtvarmt omslag i 2 nätter.Dvs inte under dagarna. Han är varm på ballarna och halt,men igår kväll tog jag ut honom på stallgången när jag skulle lägga om inför natten.Och han går men väldigt försiktigt och ömt.

Har hovis konstaterat på plats att det är en hovböld? Eller bara över telefon?

Hur vet du att den är på väg upp vid ballen?

När de får hovbölder så brukar de bli REJÄLT halta. Går "försiktigt och ömt" låter inte helt som en hovböld. Det är inte bara ett balltramp el dyl den fått?

Men om det är en böld så kan det ta sin lilla tid, ibland upp till 2 veckor. Och det är långtifrån alltid som det hjälper med ett våtvärmande omslag.

Enbart gissning av hovis.Och ej varit ute. Ligger på att få kontakt med honom för detta måste utredas. Nej jag är inte säker på vad det är,då han var öm och varm vid ballarna dag1.Efter våtvarma omslag så haltar han än mer och värmen är nu jämt över hela hoven.Hittar inget som tyder på sprucken böld eller andra skador. Bara rejält halt och svullen,varm..

Nej givetvis ska det vara indränkt och inte torrt, men det finns olika saker att dränka bomullen med Förr använde man alltid Burows lösning, men EU förbjöd Blysocker så efter eu-inträdet är det andra saker som gäller. Vatten har jag aldrig hört talas om tidigare, men andra preparat. De flesta rätt giftiga. (som hovlsagaren brukar ha på lager) Ämnet ska göra att bölden mognar fortare.

Ytterligare en grej någon bara ska tjäna pengar på...Det är inte innehållet, dukan lika gärna ha sockerdricka - fungerar precis lika bra. Det är värmen i sig som mognar fram bölden!

*KL*

Hur halt är hästen? Du skriver att han inte går alls=block halt??
Isf skulle jag absolut inte rör på hästen eftersom det inte är konstaterat att det är en hovböld, skulle ju kunna vara en fraktur eller liknande i värsta fall...

Nej inte blockhalt men väldigt halt.Rör sig dock i boxen men inte så villigt.

Om du inte är säker på att det verkligen är en hovböld skulle jag hålla hästen i stillhet, med risk för att det kan vara något betydligt värre...

Är du inte säker på att det är hovböld (vilket man inte kan förrän den har öppnat sig eller man sett antydning i hoven) så var försiktig. Är det en fraktur ska hästen absolut inte röra sig mer än nödvändigt. När min häst är sådär halt tar jag först ut en vet som skriver ut smärtstillande och gör en första bedömning, därefter hovis som undersöker o antingen behandlar eller lägger ett våtvarmtomslag med gips utifall att det är en fraktur, och då har man inte förstört något.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Anläggning Utöver ladugårdslås med lös nyckel, finns det någon annan typ av handtag som inte har några utstickande delar när det inte används? I...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Pegasus63
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: Sel
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp