Vattning i samband med start

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hur gör ni med hästar som vägrar dricka vatten när de inte är på hemmaplan? Jag tänker då på när man åker iväg och startar och hästen svettas massor både i transporten och efter värmning, men ändå vägrar dricka vatten.

Har ni några trix?

Sv: Vattning i samband med start

blanda i ordning betfor med myyyyycket vatten. Det brukar funka, dom försöker sörpla i sig betforen och får då i vatten på köpet.. (ska alltså vara lite betfor o mkt vatten)

annars brukar jag spola med duschslangen i mungipan.

Om dom inte gillar betfor då? :)

Ger du betfor på banan också? Alltså efter värmning eller är det innan du åker hemifrån?

Om dom inte gillar betfor då? :)

Ger du betfor på banan också? Alltså efter värmning eller är det innan du åker hemifrån?

om dom inte gillar betfor så brukar jag ta o blanda med vanligt pellets. Det funkar nästan lika bra. :) annars är det duschslangen som gäller.

Jag har gett både hemma och på banan o så.

prova hemma först om hästen gillar mellasvatten isf kan du ge det på tävling. ta en dl melass till en vattenhink :) och blanda. mums tcyker alla hästarna hos oss o alla som jag låtat prova.men ha även tillgng till vanligt vatten :)

Min förra häst va sådan!
Vi vämde dubbelt och sedan selade vi av och duschade så hon trodde det var klart, DÅ drack hon:)
Kan ju vara värt att prova iaf:idea:

Ajdå.. En annan häst tog vi med vatten hemmifrån åt... DET kanske funkar?

Hästen jag tar hand om vid start dricker heller inte vatten på banan. Kanske nån slurk nån gång ibland men det är inte mkt vatten då.
Hästen dricker bara vatten hemifrån och bara ifrån badkaret i hagen. Så när vi kommer hem efter en tävling oavsett tid så får han gå i hagen en timme och dricka vatten. Då får han i sig all vatten han behöver och är som vanligt dagen efter.

Så vad är det för fel på att dom inte dricker vatten på banan?
Huvudsaken är väll att hästen får i sig vatten när den kommer hem.

Åker man långt för att tävla, som vi gjorde, en gång.. Startade fem på morgonen, var framme kl två på banan, värmde vid fem, startade vid sex och hästen svettades massor i transporten....
Inte så överraskad att hon "dog" i sista kurvan:(
Kan bli så när man åker med stooor lastbil och blir lastad först...
Startar man "hemma" därimot så är det absolut inga problem:)

Vi åker alltid själva med hästarna. Vi brukar vara framme 1-2 timmar före första starten, oavsett när våra ska starta. Så får dom vila i sina boxar i lugn och ro tills det är dags för värmning. Vi har haft hästarna sen dom var små så dom vet rutinerna och håller sig lugna hela dagen. Det är inga problem alls med våra hästar, dom förlorar inte så mkt vatten i kroppen förns i loppen. Så att dom dricker när dom kommer hem och inte på banan funkar bra för oss.

Vad gör ni om ni måste övernatta då?
Antar att ni inte gör det men ponnera att ni skulle det?

i som måste övernatta ger mellasvatten och tillg¨ång till vanligt vatten tills vårvattnade hästar men ingen verkar tycka det är en bra ide här eftersom ingen kommenterade det:rofl:

Vi åker alltid själva med hästarna. Vi brukar vara framme 1-2 timmar före första starten, oavsett när våra ska starta. Så får dom vila i sina boxar i lugn och ro tills det är dags för värmning. Vi har haft hästarna sen dom var små så dom vet rutinerna och håller sig lugna hela dagen. Det är inga problem alls med våra hästar, dom förlorar inte så mkt vatten i kroppen förns i loppen. Så att dom dricker när dom kommer hem och inte på banan funkar bra för oss.

Min häst blir nervös och börjar skaka och svettas från och med att jag bandagerar henne innan lastning, och sedan står hon och skakar och svettas fram tills att loppet är klart. Jag tror inte att de presterar på topp under de förutsättningarna när de inte dricker något vatten alls...

Prova dig fram på hemmaplan genom att blanda t.ex äppeljuice i vattnet och testa om det kan fungera på banan också.
Detta funkade på en av de svenska hopphästarna som var med på OS i Barcelona för flera år sedan. Den vägrade dricka vattnet där, tills matte fick den briljanta idén... :D

Eller ge ett mål uppblött mat av något slag, häll vatten över maten helt enkelt.

Sen tycker jag det beror litegrann på hur långt man reser också. Jag brukar försöka undvika att ge dem för mycket vatten före start, dels för att de inte ska ha magen full med skvalpande vatten medan de springer och dels för att jag har haft några som inte vill kissa på bortaplan..

Prova dig fram på hemmaplan genom att blanda t.ex äppeljuice i vattnet och testa om det kan fungera på banan också.
Detta funkade på en av de svenska hopphästarna som var med på OS i Barcelona för flera år sedan. Den vägrade dricka vattnet där, tills matte fick den briljanta idén... :D

Eller ge ett mål uppblött mat av något slag, häll vatten över maten helt enkelt.

Sen tycker jag det beror litegrann på hur långt man reser också. Jag brukar försöka undvika att ge dem för mycket vatten före start, dels för att de inte ska ha magen full med skvalpande vatten medan de springer och dels för att jag har haft några som inte vill kissa på bortaplan..

Ahh, äppeljuice ska jag prova i vattnet, hon gillar ju äpplen iaf :) Kanske ännu bättre med morotsjuice hahaha :rofl:

Hon kissar borta iaf, så det problemet har jag inte :)

Det jag framförallt vill åt är att hon dricker när vi kommer fram efter resan, och sedan efter loppet för att återhämta sig så snart som möjligt. Hon blir lätt uppdragen annars...

prova hemma först om hästen gillar mellasvatten isf kan du ge det på tävling. ta en dl melass till en vattenhink :) och blanda. mums tcyker alla hästarna hos oss o alla som jag låtat prova.men ha även tillgng till vanligt vatten :)

Jag tror tyvärr att det är melassen hon inte gillar, men man kan ju alltid testa. Allt foder som jag ger med mycket melass i gillar hon inte :)

Har inte övernattat med våra hästar nån gång. Men om vi skulle göra det så tror jag inte att det är några problem, bara vi får låna en hage att ställa en hink vatten i så att dom kan dricka det dom behöver ute.

Ja, som sagt våra hästar är inte nervösa eller svettiga på tävlingsplatsen och inte vid lastning och under transportfärden heller. Så dom mister inte mkt vatten, det är bara under loppen.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 559
Senast: EZMK
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
2 062
Senast: hamilton1
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka