Vattnet fryser inne i stallet

D

dolphinsmile

Nu har vi bestämt oss för att göra något åt att det varje vinter fryser i rören istallet. Frågan är vad det finns för alternativ och vad som är bäst. Jag vet att det finns en kabel att köpa på c**s o*****n som man för in i röret som jag förstår det.. Men tycker det verkar lite läskigt att hålla på med el och vatten.. jag funderar även på om det finns någon sorts annordning som värmer upp vattnet i rören och samtidigt får det att cirkulera. Kanske genom en behållare som värmer upp vattnet och sedan skickar iväg det igen..

Nån som förstår vad jag försöker säga?

Jag vill ha alla tips och PMa om ni inte vill lägga ut länkar här..

Sv: Vattnet fryser inne i stallet

Det finns cirkulationspumpar som värmer upp ingående vatten. Ett enkelt sätt är att trä på isoleringsrör. Finns färdiga att köpa som är uppskurna och bara att trä på. Vi har sådana i vårat stall.

Vi har fri liggande värmeslinga. Som vi har lindad runt vattenledningen. Sen har vi litte isolering runt, för att värmen ska stana kvar. Det är alrig fruset i ledning där den är.

Hej
Jag tror du tänker på en varmvattenberedare med inbyggd cirkulationspump. Det kan installeras av en VVS firma.

Det andra alternativet är att lägga en värmekabel på utsidan av rören och sen isolera dem. Detta utförs av en behörig elektriker och ni MÅSTE ha jordfelsbrytare installerad innan ni gör detta. fast man ska å sin sida alltid ha jordfelsbrytare i ett stall.

Våran har en en vanlig stickontakt.
Tror elektriker skulle bli konfunterad om vi ringde och bad honom sätta i den.

har kollat lite närmare på värmekabeln och det verkar ganska enkelt.. är med stickkontakt.. den enda man möjligtvis skulle behöva hjälp med är att fixa med rören.. men stoppa i kontakten kan jag själv :D

och självklart har vi jordfelsbrytare..

Ibland kan det räcka med en så enkel sak som att klä in rören med någon form av isolerande material - det har ni kanske redan men om inte, prova den enkla lösningen innan ni tar till "storsläggan":)

Vi har en värmekabel inne i vattenladningarna som vi stänger på om dagarna när hästarna är ute genom en vanlig lysknapp inne i sadelkammaren, det har funkat suveränt!

Vet inte vad det kostade exakt då vår elektriker fixade all el i stallet samtidigt men en vanlig värmeslinga utan installation är ju inte allt för dyrt om man tänker på hur mycket det är värt att alltid kunna slå på vattnet och slippa bäravatten, huvva :crazy:

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 748
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar