vattna höt räcker det?

Sv: vattna höt räcker det?

Problemet är att det är inte bara utanpå stråna som möglet sätter sig. Det sitter inuti stråna också. Det är svårare att komma åt.
Jag har provat att dränka hö men för mig fungerade det inte. Hästen hostade ändå.
Hösilage var det bästa för honom.
// Linda

Precis som ovan har sagt, damm = mögel och det försvinner inte av lite vatten. Släng höt o skaffa nytt av bra kvalité.

slänga höt? Jag har inget hö, men brukar utfodra mina hästar med hö vinter tid. För närvarande går mina hästar på bete. såvitt jag vet så är det väldigt svårt att hittat 100 % dammfritt hö då det alltid brukar finnas iallafall en liten mängd damm i ett hö.

Som sagt ovan så blir man inte kvitt dammet genom att dränka det i vatten, istället "kapslar" man in dammet i stråna och det sitter kvar.

jag har också hört talas om det, men samtidigt så vet jag veterinärer som rekomenderar att blötlägga hö till hosthästar...

hopplöst fall där alla skriver och svarar olika.

Allt damm är faktiskt inte mögel. Det är en missuppfattning.

exakt, skulle precis skriva det! det finns ju damm från jorden, från luften osv. tex om höet legat löst på skullen länge innan det pressas så kan det blir lite dammigt. eller det kan damma från marken när höet skördas. sånt damm är bara att skölja av. om höet däremot är mögligt så är det klart att det inte funkar att blöta det. men damm är inte =mögel.

Instämmer med Ylva och Centaur, det verkar vara en vanlig missuppfattning att allt damm är mögel. Trodde själv det tills jag var på en föreläsning med Cecilia Müller som slog hål på den myten.

höt luktar definitivt inte mögel och mögel brukar ju lukta. Höt luktar gott det luktar sommar.

Om du har hosthäst som reagerar så bör du inte fodra med hö. Gå över på hösilage om du har möjlighet.

då är det nog inte mögligt. men har du en häst med konstaterad copd? isf skulle jag som saigon säger välja hösilage istället. för att bli av med allt damm så ska höet blötläggas i 20 min (varken mer eller mindre) och det ska då ligga helt under vatten. rätt jobbigt att hålla på med, särskilt under vintern.... så om hösilage fungerar skulle jag gett det istället.

sen är det faktisk så att ALLT hö, även det allra bästa, är lite lite dammigt. jag sköljer rutinmässigt allt hö som ges inomhus trots att jag varken har synligt dammigt hö eller hosthästar. det är en bra och viktig förebyggande åtgärd.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar