Vattensork

Cattis_E

Trådstartare
Hej alla!
Jag tror att jag såg två vattensorkar i min lada igår.
Kan inte vara helt säker på att det är det, men det är de som ser mest rätt ut på bilder.
Jag tycker de var söta, och lite roliga. De var inte så skygga vilket förklaras av att de var minst sagt feta och antagligen ganska gamla.

Nämnde det för en kille på jobbet och han började genast noja sig om att de gräver gångar och underminerar hela marken.
Om man har några sorkar (jag räknar med att mina katter ska göra vad de kan för att hålla beståndet nere) behöver man verkligen oroa sig så mycket?
Med oroa sig menar jag oroa mig för att hästarna ska trampa i massa sorkhål och skada mig.
Jag har inte sett ett enda tecken på att det skulle finnas ett sånt problem med marken.

Min magkänsla vill ju säga mig att det inte är någon fara så länge det inte är eller blir ett för stort bestånd....

Om man har några sorkar (jag räknar med att mina katter ska göra vad de kan för att hålla beståndet nere) behöver man verkligen oroa sig så mycket?
Ja.
Katter rår inte riktigt på vattensorken.
Med oroa sig menar jag oroa mig för att hästarna ska trampa i massa sorkhål och skada mig.
Jag har inte sett ett enda tecken på att det skulle finnas ett sånt problem med marken.
Ja.
Det syns liksom inte alltid.
De gräver sig in via dikeskanterna och plötsligt så faller marken ner någon dm längs gångarna.
Hålen där de kommer upp är inte heller att busa med.
Vattensorkarna lägger jordhögen bredvid hålet medan mullvaden har sitt hål mitt i högen.

Ja.

Ja.
Det syns liksom inte alltid.
De gräver sig in via dikeskanterna och plötsligt så faller marken ner någon dm längs gångarna.
Hålen där de kommer upp är inte heller att busa med.
Vattensorkarna lägger jordhögen bredvid hålet medan mullvaden har sitt hål mitt i högen.
har inte sett några jordhögar alls. Och har inte några diken precis där, de kanske bor längre bort då.(närmare vattentäkten) och äter i min lada? Men vattensorkar bor ju inte alltid vid vatten..
Hur långt rör sig sorkar egentligen?

Eller så var det något annat iaf, men hittar inget märkt med lite platt nos?
Men vad finns att göra? Hur blir jag av med de i så fall?

Ja.

Det beror på katt tror jag. Jag och grannarna hade problem med vattensork på förra gården. Sen skaffade jag en av de katter jag har idag. I ett års tid låg det en eller ett par vattensorkar på trappen varje dag. Efter ett halvår reagerade grannen och frågade mig om jag visste vad som hänt med vattensorkbeståndet. Katten är en liten honkatt på knappt tre kg, men hon är en väldigt vass jägare.

Det beror på katt tror jag. Jag och grannarna hade problem med vattensork på förra gården. Sen skaffade jag en av de katter jag har idag. I ett års tid låg det en eller ett par vattensorkar på trappen varje dag. Efter ett halvår reagerade grannen och frågade mig om jag visste vad som hänt med vattensorkbeståndet. Katten är en liten honkatt på knappt tre kg, men hon är en väldigt vass jägare.
Jag har tre katter, varv en är väldigt vass jägare som tagit hem diverse fåglar, även större som skador, två harpaltar på upp till några månader.
Många möss och mindre sorkar.
Så jag hoppas han ska fixa det.
Och även de andra kan nog ta en och annan :)

Inte en vattensork, men en annan jakttrofé. Det är en herrstövel bredvid.
wp-1481973293129.jpg

Lite OT ... om jägare.

En granngård hade två kattbröder. Rejäla biffiga och synbart lite klumpiga och lata stallkatter.
Den en katten var med jämna mellanrum blöt och gårdsfolket trodde att han helt enkelt trillat i dammen - klumpig som han var.

tills de en dag fick se honom. Med ett jaktbyte. En and. Han ramlade inte i vattnet - han hoppade i för att jaga änder.

Min katt är ingen superjagare kanske (hon äter inte upp bytet, iaf inte vad jag sett). Hon har kommit hem med vattensork. Hon tar allt hon får tag på, småfåglar, möss, sork. Grannens katt kom springandes med en harpalt och stallkatterna har tagit råttor och harpaltar. De kan allt! Problemet är väl snarare att de ger sig på allt som rör sig utan att ens vilja äta dem sen. Näbbmöss och mullvad är ju typiska exempel som katterna aldrig äter upp.

Vid mina föräldrars gård har det alltid funnits en del sork och mullvad men de har också alltid haft katter. Det blir främst gångar i trädgården där alla mumsiga blomsterlökar finns. I hagarna är det ganska få högar och gångar, de har inte heller några vattendrag men lite diken och blötområden. Har sett hagmark helt "uppbökad" av sork med enormt mycket jordhögar, där kan jag förstå oron för att djuren trampar och skadar sig eller att marken ger efter. Ser man inget sånt skulle jag inte oroa mig.

Har mycket vattensork här och katterna tar dem, även de riktigt stora trots att de kan vara väldigt aggressiva (inte så konstigt när de blir attackerade!). Vår och sommar händer det att en katt hittar ett bo och äter upp alla ungar på en dag...

De är väldigt söta och inte särskilt rädda för människor. Tycker den påminner om en hamster. Händer att katterna kommer med oskadade ungar och då räddar jag dem och släpper ut vid dammen. De älskar att simma. Har inte märkt av någon underminerad mark.

Vad man lär sig av Buke.
Har trott att det var "grannens" råttor som gjorde hål i våra hagar och underminerade jorden men nu får jag ihop det med vattensork specielt den som en dag flydde från min hund ut i dammen.
Vilket betyder att min JRT både fånga o dödar dem :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka