Sv: Vattenskollor ??
Regnskållor får hästen av obalans i magen, inte av regn. Visserligen kan hudåkommor förvärras av att ständigt vara fuktiga men det uppkommer inte på en häst som mår bra i magen.
Jag anser att detta är rent struntprat. Dessa bakterier finns i luften vid var tid och hästar som utsätts för kraftigt regn får mikroskopiska sår i huden varvid bakterierna har lättare att få fäste och sjukdomen utvecklas. Eller om huden är konstant fuktig t.ex. under ett täcke, en tjock vinterpäls eller en lerig hage.
Eftersom bakterierna alltid finns i luften omkring hästen är sjukdomen svår att bli av med. Olika hästar är olika känsliga dessutom och det beror på individen i sig.
Visst är det logiskt att tänka sig att om den känsliga hästen får dåligt foder eller dylikt så påverkas allmäntillståndet och immunförsvaret och hästen har svårare att bekämpa bakterieangreppet. Men att ORSAKEN är foderbyte eller dylikt är som att säga att urinvägsinfektion hos människor beror av hur mycket eller lite den drabbade personen dricker. Har inte ett med det att göra, bakterierna finns i omgivningen hela tiden och infektionen uppstår när det finns en chans dvs när immunförsvaret går på sparlåga och DET må ha med foder eller trivsel eller vad som helst att göra.
Jag skulle för övrigt aldrig ge min häst något som inte är naturligt för den att äta t.ex. bakjäst!

Det är dessutom inte bra att äta jäst obehandlad då jäst fortsätter att växa inuti kroppen och därmed stjäl energi från kroppen.
Rena vitaminer är en sak, men när de är inbakade i något annat skulle jag tänka mig för två gånger...
B-vitaminer som är det man vill komma åt i bakjästen finns i flytande form och bör ges vid alla typer av häftiga omställningar (foderbyten, stallbyten, långa transportsträckor etc etc).
En sund lösning torde vara att se till att alla behov är uppfyllda för hästen vad gäller foder, sällskap, stallmiljö etc samt att man tvättar bort bakterierna med bakteriedödande medel samt avlägsnar krustorna i den mån det är möjligt och ser till att hästen är torr. I framtiden ser man till att den känsliga hästen ges extra omvårdnad på dessa punkter och har täcke på sig när det regnar.
Dvs man garderar sig på alla fronter utifrån det sunda förnuftet.