fast de jag kollat på (även de elvärmda då) har ändå krävt ett visst antal djur för att inte frysa ihop vid minus 25? fast som sagt, den därkanske är lite annorlunda?
Vet att russuppfödningen här i närheten har elkoppar på lösdriften oc det funkar bra, men de har ju liiite mer hästar än mig
Ang kolik så när vet var ute och löste valackens förstoppning så kom vi att prata om det där med vatten och kolik. Hon hade varit på en annan kolik innan, och det hade varit rätt många ett tag, och hon suckade uppgivet och tyckte att "Folk släpper ut sin hästar på morgonen och ger dem massor med hö, sen åker de till jobbet och kommer hem på kvällen. Och där står hästarna och äter hö utan vatten, och så UNDRAR de varför de får kolik/förstoppning? Om folk bara kunde bemöda sig om att ge dem vatten UTE med skulle jag bara behöva åka på en fjärdedel så många. (Nu var ju min valacks förstoppning efter narkosen, men).
Hon tyckte också att det var JÄTTEBRA att fler och fler ägare hade börjat inse det där med att fri tillgång i hagen är eftersträvansvärt, men suckade över att de missat att fri tillgång på VATTEN i hagen inte ansågs lika 'viktigt'. Och hade de inte fritt vatten i hagen var det bättre att INTE ge fritt hö. Och att nästa ägaren som körde med 'men de äter snö' tänkte hon slå i huvudet med stetoskopet
Jag vattnar mina med jämna mellanrum i hagen (eftersom en viss herres sjukt höga veträkningar gjorde att ThermoBarinköpet fick skjutas på framtiden) och nu när de äter hsilage går det nte så mycket vatten, men när de åt HÖ så drack de ungefär 2 hinkar/vardera i hagen under en 12 h period. Och då är de ponnyer..
Apropå dricka isvatten, kan du komma hit och tala om för mina att det inte är bra?
Korkade åringen FÖREDRAR isvatten framför tempererat. Jag börjar tro hon har en hjärnskada
Hur funkar ThermoBaren annars, håller den frostfritt även när det är KALLT? De utlovar ju inte det? Hur blir det när det fryser i den (att göra ren den sas?)