Vattenfråga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Energidricka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 373
Sv: Vattenfråga

Anledningen att man INTE ska dricka eller använda varmt vatten till konsumption är för att kopparrören fäller ut koppar i varmt vatten och koppar är giftigt. Samma sak med bakterier, men om man har varmvatten som är över 72grader(har jag för mig) så dör bakterierna. Sen har jag för mig att det var nåt med tungmetallerna med.. om dom lättare frigörs i vatten som var varmt eller hur det nu var.. Jag får i värsta fall gräva fram kurslitteraturen igen för att kolla med säkerhet..

Det stämmer till viss del det du skriver förutom att bakterier dör inte förän vattnet uppnått kokpunkt och det är därför man alltid rekomenderar att allt vatten som används vid matlagning ex ska förkokas vid en tidigare komunal vatten läcka. Detsamma gäller om kolera florerar i vattennätet. Vänder vi på steken och fryser ner vattnet så är det minst -18 grader som gäller.

Vad vi ska ha i minne är att varmvatten aldrig inkommer dirket från brunns eller kommunala vattennätet, uppvärmningen sker i en varmvattenberedare och den som ngn gång har öppnat en sådan kommer aldrig mera ens ta en kallsup i duschen så vida man inte vill duscha i iskallt vatten.

I det stallet som jag brukar hjäpa till i så hade varmvatten på vintern. Det funkade bra för då frös inte som tur var.. Saknar det stallet det låg i torsåker.

Det stämmer till viss del det du skriver förutom att bakterier dör inte förän vattnet uppnått kokpunkt och det är därför man alltid rekomenderar att allt vatten som används vid matlagning ex ska förkokas vid en tidigare komunal vatten läcka. Detsamma gäller om kolera florerar i vattennätet. Vänder vi på steken och fryser ner vattnet så är det minst -18 grader som gäller.

Vad vi ska ha i minne är att varmvatten aldrig inkommer dirket från brunns eller kommunala vattennätet, uppvärmningen sker i en varmvattenberedare och den som ngn gång har öppnat en sådan kommer aldrig mera ens ta en kallsup i duschen så vida man inte vill duscha i iskallt vatten.

Det är ju någon sort.. Legionella, var det.. Vi eldar för varmvatten och är då noga med att det ska upp i minst 70grader.

Jag vill inte ens veta hur det ser ut inuti vattenkranarna:o:crazy:

Det stämmer till viss del det du skriver förutom att bakterier dör inte förän vattnet uppnått kokpunkt och det är därför man alltid rekomenderar att allt vatten som används vid matlagning ex ska förkokas vid en tidigare komunal vatten läcka. Detsamma gäller om kolera florerar i vattennätet.

Salmonellabakterien dör vid temp över 70 grader, legionella dör rel fort vid temp över 60 grader, kolerabakterier vid ca 45 grader, listeria dör vid 70 grader, campylobacter vid över 60 grader osv (nu förekommer inte alla de där direkt i dricksvatten, men..).Högre temp dödar fortare, t ex dör legionellabakterie mycket fortare i temp över 60 grader än vid 50 grader (men de dör i 50 grader med, tillslut) och på sekunder vid temp på 70 grader.

Men om man har tappvatten (dvs det som kommer ur kranen) som är minst 50 grader, så dör i princip alla hälsovådliga bakterier som är aktuella i svenskt drickvatten (sporer däremot är tåligare).

Att man rek att koka vatten för att undvika olika bakterier vid kontaminering i dricksvattennätet är dels för att det är lätt att utan utrustning konstatera att vattnet nått en viss temperatur (100 grader) med kokning, och att om vattnet kokas så dör alla bakterier tillräckligt fort. Skulle vara mycket knepigare att instruera folk att inte dricka vattnet om det inte värmts upp till 50 grader i minst 10 minuter t ex.

Vid drygt 70 grader dör nästan alla bakterier, det är känt sedan länge. Därför mjölk t ex pastöriseras i 72 grader, då dör alla bakterier (goda som onda).

Så, om de minst 70 graderna i beredaren bara kombineras med 50 - 65 grader ur kranen (att det inte rek högre än 65 är för risken att skålla sig) så är det rätt lugnt rent bakteriemässigt.

Så, nyfiken på vilka bakterier du anser är relevanta som inte dör vid 72 grader? (Frysning däremot är vanskligare även vid minus 18, men det är ju ändå inte applicerbart på kranvatten)

Hmm....då undrar jag hur det blir i en Thermobar då? ( denna underbara skapelse jag ALDRIG mer vill vara utan.....;) ) Har två stycken en i utebox, och en i hagen. Vi har tidigare dragits med hästar som druckit för lite vintertid och nu dricker mer och mår prima.
Vi har även en unghäst som druckit ur dem sedan hon var liten fölis, och hon har ännu så länge inte (peppar, peppar) visat några symptom på att ha fått i sig bakterier och blivit dålig?

Senast ändrad:

Inte generellt farligare än att dricka kallvatten i kranen =) Bakterier utvecklas inte speciellt bra i kyla heller, och vårt dricksvatten är ju generellt rent (egen brunn bör man kolla). Du oroar dig ju inte för att dricka kranvatten som är kallt?

Det som är är att i 20 - 40 grader ungefär trivs en massa bakterier bra, så t ex om man har varmvattenberedaren ställd på 40 grader, så blir det en finfin miljö för ev bakterier, som får hyfsat stillastående vatten (man kan minska bakterierisk genom att cirkulera vatten med) och en utmärkt tillväxttemperatur - och dessutom rengörs ju aldrig insidan på en varmvattenberedare t ex, och vattnet byts sällan helt och hållet.

Tänk på hur det är i vattenkaren på sommaren, det blir alger och grönt på kärlets insida om vattnet står still och man inte byter och rengör. Samma sak om man känner på en stenbeläggning någonstans i en liten skyddad insjö där vattnet står ganska still och får en trevlig badtemperatur, det känns 'slemmigt' på stenarna. Medan en rinnande bäck som dels är kallare och vattnet rör sig (vilket bidrar till kylan) så är stenarna rena.

Så, thermobaren når dels inte en temperatur speciellt många bakterier trivs i, och så rengörs den ju med jämna mellanrum.

Mao, du behöver inte oroa dig under normala omständigheter, det är inte en miljö bakterier trivs i, varken vattnet (kallt) du fyller med, eller temperaturen det värms till.

Tack för svar, och vad underbart att höra! Livet har blivit så mkt lättare med att ha hästar på vintern..... :) förra vintern frös dessutom våra vattenledningar till vattenkopparna inne, och när trycket sedan blev för stort sprack packningarna till rören som lossnade, så det stod som en fontän i stallet. Så vi funderar även på att byta ut vattenkopparna till hörn-thermobar för box, då hästarna hellre dricker ur hink än ur kopparna iallafall:D

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: Albatross
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 960
Senast: Dopy
·
Anläggning Alltså, nu blir jag knäpp snart :( I tre veckors tid har det pågått någon form av mass-självmord av möss här hos mig på gården. Varenda... 2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023