Vattenfråga

E

Energidricka

Vet inte om tråden ligger fel, men provar här.

Hur gör ni nu när det börjar bli kallt ute med vattnet? Vi har väldigt kallt vatten i stallet, det blir alltså väldigt kallt när det spolas ut ur kranen. Samma sak med vattnet i hagen, vi har en stor plastbalja och på morgonen är det ofta en tunn lshinna över.

Jag har gjort så att jag hällt 2 hinkar hett vatten i baljan så det kommer upp i mer ljummen temperatur. Samma sak med vattnet de dricker i stallet.

Men, min fråga- hur farligt är det för dem att dricka iskallt vatten? Har hört att det ökar risken för kolik. Är det sämre för dem att få utblandat med varmt vatten från kran? Vi människor ska ju inte dricka varmt vatten från kranen, funderar på om det är lika farligt för hästarna?

Sv: Vattenfråga

Jag kokar i vattenkokare för säkerhets skull.

Jag har oxå kallt vatten istallet, men brukar hälla över det på stora dunkar på dan. Borde ju bli något varmare än när det är under jord.
När det blir minus inne häller jag på 2 petflaskor hett vatten både inne och ute. Baljan ute står på frigolit.
Baljorna inne isolerar jag med halm under och runt om.

Våra brukar köra ner halm i vattnet och antagligen kör de runt det så att det inte blir så mkt is.

Jag kokar i vattenkokare för säkerhets skull.

Det finns de som påstår att varmvatten fryser fortare än kallt...med motiveringen att det varma vattnet innehåller fler fria syremolekyler som transportera kylan snabbare. Skillnade kanske inte är så stor, men man kan ju bespara sig besväret om det är så :-)

Jo , det har jag oxå hört, men jag tror det är trevligare för hästarna att dricka om det inte är iskallt.

Det finns de som påstår att varmvatten fryser fortare än kallt...med motiveringen att det varma vattnet innehåller fler fria syremolekyler som transportera kylan snabbare. Skillnade kanske inte är så stor, men man kan ju bespara sig besväret om det är så :-)

Fast gäller inte det om man ställer ut riktigt varmt vatten i kylan? Alltså inte om man bara blandar ut det så det blir ljummet och lagom dricktemp.?

jag sökte lite snabbt på google och hitta ett svar från 118 100.

Varmvatten fryser fortare än kallvatten för i varmvatten finns det mer luftbubblor som gör det lättare för kylan att spridas och därmed också lättare för isen att bildas.

Att varmt vatten som utsätts för frystemperatur fryser fortare än kallt vatten under samma förutsättningar stämmer och det finns otaliga studier och forskningar som bekräftar det.

Under förra årets kalla vinter så har aldrig det inkommit så många kolikanfall till i alla fall tre stora djursjukhus på en radie av 10 mil inom sthlms området.

Det enda sambandet man kunde finna va att majoriteten av dessa kolikanfall inkom från kallstall eller från utedrift.

En enkel lösning på problemet kan vara uppvärmda vattenkoppar.

Det man oxå bör ha i åtanke är att uppvärmt vatten(genom varmvattenberedare) innehåller mera bakterier än ett kallt vatten.

Kanske det hänger ihop med hur stor mängd varmvatten det är?
För jag har hört nåt liknande.

Nu häller jag inte i varmvattnet i första hand för att slippa is, för det lär ju inte hålla sig varmt hela natten ändå, utan för att hästarna ska slippa dricka iskallt vatten när de kommer in.
Samma så använder jag varmt vatten till betforen för att slippa ge dem iskallt foder.

Jag ger inte direkt från kran, utan kokar i vattenkokare.

Senast ändrad:

jag sökte lite snabbt på google och hitta ett svar från 118 100.

Luft leder som sagt kyla snabbare och där har vi även svaret på hur iskristaller bildas.

Det är känt att ju högre temperatur ett vatten har ju mera syrefattigt är detta vatten,, det är oxå känt att ju varmare vattnet är ju snabbare bakterietillväxt.

Man behöver bara vara "fiskmupp" och ingen expert för att känna till detta.

hästar är anpassade för att klara att dricka isvatten. Så nej de tar ingen skada så. Däremot dricker de ofta mindre om vattnet är iskallt, och det kan i sin tur ge kolik t ex.

Jag gör som flera andra, häller i hett vatten om det blivit is. Har kallstall och inget rinnande vatten. Men det byts vatten inne i boxen inför insläpp, och då får de rumstempererat. Kallvatten ur kranen som stått och fått rumstemp. Sen på kvällen fylls det på vatten så vattnet är svalt men inte iskallt, tar längst tid att frysa då. På morgonen krossas ev is och skopas ur, och hett vatten slås på så det blir ljummet i hinken.

Samma ute, på morgonen slås i hett vatten och is tas bort, så resultatet blir svalt. Vid lunch rumstemp vatten i det som är, sällan det frusit om till lunch. På em knackas bara hål på ev ishinna/skorpa och is tas bort.

Vad gäller hett vatten ur kranen spelar temp i beredaren och temp ur kranen samt materialet i ledningarna stor roll för om det är hälsorisk eller helt säkert att använda, kan ju dock vara svårt att veta om man står inackorderad dock.

Under förra årets kalla vinter så har aldrig det inkommit så många kolikanfall till i alla fall tre stora djursjukhus på en radie av 10 mil inom sthlms området.

Det enda sambandet man kunde finna va att majoriteten av dessa kolikanfall inkom från kallstall eller från utedrift.

Jag hade en en egen liten teori på detta område då jag såg en del hästar glufsa i sig snö, men en vette sågade mig då...kanske var jag inte helt snett på det ändå :-)

KL

Så här svarar de på www.fysik.org:
"Fråga:
Om man tar 50 gradigt vatten i en spann och ställer ut i -10 gradig luft samtidigt med en spann med 20 gradigt vatten. Vilken fryser till is först?. Har hört att "varmt" vatten fryser fortast men har svårt att tro på det.
/Claes L, Härryda

Svar:
Det är klart att den kallare i de flesta fall fryser först. Effekten är emellertid relativt väletablerad men utan någon enskild enkel förklaring, se Mpemba_effect .

Nedanstående länkar (bland annat den mycket respektabla sajten om vatten, länk 1) diskuterar några möjliga förklaringar till effekten.

Eftersom det avsvalnande varma vattnet vid någon tidpunkt måste vara av samma temperatur som det kalla vattnet så är det svårt att se att det från början varma vattnet skulle frysa snabbare: två vattenmassor med samma temperatur bör rimligen uppföra sig likadant. Det måste i så fall vara någon skillnad på vattenmassorna, t.ex. gasinnehåll.

En av förklaringarna i länk 1 går ut på att det varma vattnet fryser delvis snabbare (mindre underkylning, se fråga 16785 nedan) och därför uppfattas som fruset när det i själva verket bara är delvis kylt. Problemet kvarstår dock: vad är det för skillnad mellan det kalla vattnet från början och det varma vattnet när temperaturen passerar begynnelsetemperaturen av det kalla vattnet.

Men det hjälper inte att spekulera ... man borde göra ett försök att påvisa effekten! Jag gjorde ett enkelt försök med istärningsbehållarna. Det var ingen märkbar skillnad på behållaren med kallt vatten och behållaren med hett vatten. Om något så frös den varma vattnet långsammare!
/KS/lpe

Se även fråga 3551 och fråga 16785

Nyckelord: vatten/is [22];

1 http://www.btinternet.com/~martin.chaplin/explan.html#mpemba
2 http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/freezhot.html#c1
"

KL

Varmvatten kan under vissa omständigheter frysa snabbare än kallt, men det är ingen universal sanning. Om du sätter en kopp med kokhett vatten och en med iskallt i frysen så kommer naturligtvis det kalla vattnet frysa först, men det finns tillfällen där vatten som initiellt är varmare kommer frysa snabbare under samma yttre omständigheter. Fenomenet kallas "the Mpemba effect", och det finns i dagsläget ingen fullständig förklaring, utan bara teorier om effekter som kan bidra. Den som inte känner för att lita blint på 118 100 hänvisas istället till en mer vetenskaplig beskrivning av fenomenet.

Vilken inverkan, om någon, Mpemba-effekten har på vatten i hagen får nog var och en prova sig fram till, eftersom den är såpass oförutsägbar. Det kan ju påverkas av tex vilken form och storlek vattenbaljan har, hur full den är, hur ofta hästarna dricker, underlaget den står på, utsatthet för vind, omgivande temperatur och hur det jumma/varma vattnet framställts (varmvatten från kranen eller en blandning av kokande vatten och kallvatten).

Nu hoppas jag således att alla, i sann vetenskaplig anda, i vinter använder två vattenbaljor, för att till våren kunna rapportera om den kalla eller den varma gav mest isbildning :D.

Nu hoppas jag således att alla, i sann vetenskaplig anda, i vinter använder två vattenbaljor, för att till våren kunna rapportera om den kalla eller den varma gav mest isbildning :D.

Jag har gjort helt ovetenskapliga experiment tidigare vintrar faktiskt =)

Resultatet var skiftande. Vid några minus såg jag ingen skillnad.
Vid typ 5 - 15 minus så klarade sig svalt (dvs inte kallt men inte ljummet) vatten längst från att bottenfrysa. Brunnskallt (KALLT) och varmt vatten frös ungefär lika fort/mycket.
Vid minus 15 - minus 30 ungefär så frös svalt och kallt vatten ungefär lika fort, ljummet mittemellan och varmt vatten senast.

Vid under minus 30 så frös hett vatten fortast MEN det frös som en 'ishink i hinken', och om de drack tillräckligt ofta blev det bara tunnare isskorpa ovanpå. Ljummet och/eller svalt/kallt vatten genomfrös lättare. Enklaste när det var minus 30 var att låta 'ishinken' vara kvar, knacka hål på ytan, rensa den från is, och hälla hett vatten , så att resultatet i hinken blev svalt. Då höll det sig bäst, antar att 'ishinken' isolerade.

Har kallstall, samma temp som ute, vanliga 20 litershinkar som hänger på boxfronten.

Fast tvärtom, eller??? Annars stämmer ju inte teorin med att luft transporterar kyla snabbare...

När vatten värms upp så blir det syrefattigt, det är därför fisken i sjön går ner på botten av sjön när vattnet överstiger runt 25grader (har jag för mig).

mul/ har inom pluggandet gjort tester på syrehalten i vatten i olika temperaturer

hästar är anpassade för att klara att dricka isvatten. Så nej de tar ingen skada så. Däremot dricker de ofta mindre om vattnet är iskallt, och det kan i sin tur ge kolik t ex.Och en större mängd kallt vatten kan ge väldigt ont i magen.

Vad gäller hett vatten ur kranen spelar temp i beredaren och temp ur kranen samt materialet i ledningarna stor roll för om det är hälsorisk eller helt säkert att använda, kan ju dock vara svårt att veta om man står inackorderad dock.

Anledningen att man INTE ska dricka eller använda varmt vatten till konsumption är för att kopparrören fäller ut koppar i varmt vatten och koppar är giftigt. Samma sak med bakterier, men om man har varmvatten som är över 72grader(har jag för mig) så dör bakterierna. Sen har jag för mig att det var nåt med tungmetallerna med.. om dom lättare frigörs i vatten som var varmt eller hur det nu var.. Jag får i värsta fall gräva fram kurslitteraturen igen för att kolla med säkerhet..

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
603
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: Albatross
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Anläggning Alltså, nu blir jag knäpp snart :( I tre veckors tid har det pågått någon form av mass-självmord av möss här hos mig på gården. Varenda...
2
Svar
22
· Visningar
3 354
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka