Vattenflaska utan gallerdel?

Dravena

Trådstartare
Eftersom mina marsvin går som de vill in och ut i buren, hade jag tänkt plocka bort gallerdelen. Den är bara ful och i vägen. :p Men mitt bekymmer: Hur gör man med vattenflaskan?

någon här som har gjort något liknande och kan tipsa om någon form av ställning el dyl?

Sv: Vattenflaska utan gallerdel?

Kan du inte bara lämna buren öppen?

Annars borde det nog gå att typ snickra ihop en ram i trä och sätta fast nät runt, så sätter man flaskan i ramen helt enkelt. Har aldrig testat själv utan det bara poppade upp i huvudet nu så jag vet inte om det skulle stå så bra men ändå... :p Kanske kan bli stadigt med lite finurlighet. Eller en bredare platta på botten eller nåt... :)

Hej!

Använder själv burar utan gallerdel, men har nät vid sidorna, men vet en hel del som inte har det, det finns speciella hängor som man sätter fast i burdelen, men jag kommer inte ihåg var man köper dom, har sett dom på nätet någonstans.

Men under tiden du kommer på en lösning, så kan de ju ha en vattenskål, se bara till att den inte är för djup, eller om du har ungar som kan drunkna i den, vattenskål har fungerat bra hos mig där jag haft större burar med många marsvin i, där jag inte kunnat fästa vattenflaska. :)

Buren är öppen! Jag tycker bara att gallret är fult. :p Tänkte på att göra en platta i trä med en pinne och fästa flaskan med ett tight gummiband.

Du tycker att det funkar med vattenskål alltså? Jag är nojig för att de ska dra ner vatten i lungorna, men det kanske de inte gör.

Jag föreställde mig nåt sånt här, om det nu går att se vad jag menar. :rofl:

stallning.jpg

Alltså en rejäl bottenplatta med en pinne/rundstav fastsatt på, och så två pinnar/rundstavar som sticker ut från densamma. Mellan dem kan man stoppa ner drickpipen och så sätter man fast flaskan längst upp med en snodd eller ett snöre eller nåt sånt.

Nackdelarna är ju dels att den kommer att bli kissad på, samt att de kanske gnager sönder den. Eller i värsta fall välter den om de lutar sig mot den (åtminstone en av damerna :D ).

Bara en tanke!

Jag har helt liknande tankar, men jag tänkte ha den UTANFÖR buren så att vissa bastanta damer inte välter den. :D

Om man liksom har en bottenplatta in under buren och så en pinne upp... det borde ju funka!

Ja, det finns väl plywoodskivor eller liknande som borde gå att få in under buren.

Precis! Jag får återuppliva mina något sviktande träslöjdskunskaper helt enkelt. :D

Jo.. jag tycker det funkar med vattenskål, enda nackelen jag märker är att det lätt blir skitigt, men å andra sidan ska ju vattnet ändå bytas varje dag. men annars har det funkat bra hos mig.

Jag vet att man kunde beställa från peek-a-boo's marsvinsuppfödning innan. De hade en smart uppsättningsanordning i form av en metallbit med hål i som gick att hänga över kanter.
Nu har de gjort om hemsidan så jag kan inte hitta bilder eller info om de fortfarande går att beställa, men det går ju alltid att mejla och höra.

http://www.peek-a-boos.se/index.htm

Gamla sidan med bild på hur uppfästningsanordningen ser ut:
http://wse60686.ta21.talkactive.net/foton.htm

Tack så hemskt mycket, jag ska genast kasta iväg ett mail och fråga.

Det var så lite.

Skulle de inte saluföra de längre går det ju alltid sno idén och efterlikna den i trä, som nog är enklare att bygga i än metall.

Ja, det kan ju inte vara så svårt att bygga en likadan i trä. Det var väldigt fiffig konstruktion!

Du kan bygga nån liten sak och sätta i flaskan där men bara där marsvinen brukar va annars kanske dom inte hittar vattnet.

Eftersom mina marsvin går som de vill in och ut i buren, hade jag tänkt plocka bort gallerdelen. Den är bara ful och i vägen. :p Men mitt bekymmer: Hur gör man med vattenflaskan?

någon här som har gjort något liknande och kan tipsa om någon form av ställning el dyl?

Jag vet hur du skall göra!!!:rofl:
Du borrar 2 små hål i din bur,skär av en petflaska som du vänder upp o ned sätter fast den med buntband i buren sedan stoppar du ner din vatten flaska i den!!! funkar superbra!! har en sån till utekaninen fast den sitter fast i väggen!!!:banana::bump::banana:

(alltså du använde den delen som är smalast på flaskan..där korken skall sitta där skär du av så att din vattenflaska får plats!)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 797
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
782
Senast: Grazing
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama