M

Muddson

Jag behöver lite hjälp av er fälttävlansryttare.. Är själv dressyrmupp men hoppar en hel del oxå och nu tänkte jag börja träna lite småhinder på våran terrängbana.. Men...

Jag har en häst som vägrar gå ner i vattnet.. Helst inte i vattenpölar heller om hon får bestämma (men det får hon oftast inte.. :devil: ) Men finns det någon klok människa som har bra erfarenheter och förslag på hur jag på bästa sätt ska lära min urtöntiga häst att vilja gå ner i vattnet? Jag kan och vill ju inte tvinga henne.. Hon går efter mycket övertalning, från mig på ryggen, ner i vattnet om bästa kompisen står i vattnet och väntar på henne.. Men jag vill kunna rida ner i vattnet när vi är ensamna oxå..

Bra förslag? :bow:

Muddson

Sv: Vatten?

De flesta hästar vill inte gå i vattenpölar. Min unghäst hatar vattenpölar men hoppar lätt vattenhinder i terrängen, det är inte riktigt samma sak.

Jag tycker du ska träna ihop med din kompis häst till din häst känner sig helt säker, då kommer hon nog att gå i även när ni är själva.

Lycka till!

Träna med en annan häst som draghjälp, och gå i större vatten - inte vattenpölar.

Massor av beröm på vägen, att få hästen att kliva i okända vatten är en fråga om förtroende!

Ååååååh precis mitt problem! Men jag har mycket bestämt kommit fram till att jag aldrig ska piska ner henne i vatten som såååå många andra gör! Tränar vatten lite då&då, så ofta jag bara kan när vi är i skogen, och med lösa tyglar och mycket övertalning så går hon i. Jag tror att vi bara ska fortsätta så, så vänjer dom sig, och får förtroende! Dom ska ju associera till nått roligt och bra när vatten kommer i vägen! :)
Min donna får maaaassor med klappar och "duuuuktig tjej" mm.mm.mm! Tror det ger sig med tiden, om inte helt - så ganska mycket! :)

Tack för era kloka ord! :bow:

Det är alltså inte vattenpölar jag menar att jag tränar att få henne ner i vattnet med. Utan vi har en damm eller vad man ska kalla den, 15*15 m stor typ vattnet räcker till knäna ungefär..

Men då va jag inne på rätt spår.. Låta hennes kompis stå där i vattnet o vänta och sen låta henne gå ner sakta men säkert när hon "känner sig redo" =) Tur att våran andra häst är cool vad det gäller vattnet!

Är det bäst att sitta på henne när man tränar vattnet eller ska jag ta på mig stora vadarstövlarna och en longerlina och ställa mig bredvid?? Eller blir det så att hon går ner med mig men inte själv då kanske??
Vad säger ni??

Muddson

Min donna får maaaassor med klappar och "duuuuktig tjej" mm.mm.mm! Tror det ger sig med tiden, om inte helt - så ganska mycket! :)

Håller med dig! Beröm kan dom inte få nog av tror jag!!! Alltid bra! Min tjeja har varit en "jag vägrar gå ut i skogen själv"-dam. Det har vi tränat bort med mycke beröm för varje steg hon gått i rätt riktning.. Då ska jag ha samma tänk till vattnet!! :smirk:

Muddson

absolut! min stumpa tycker det är såååå kul med beröm! :D hehe

min häst var livräd för vatten när vi köpte honom ibörjan skrittade jag bara runt vattnet utan att göra någon grej av det skrittade närmare o närmare så han näsan gick i det, det tog väl en vecka. Sen tog jag o ett par kompisar o gick till terängbanan en av dem tog av sig skorna o vadade ut vattnet med en havre hink o ledde hästen vi andra stod bakom o puttade lite när hon lockade med hinken o efter en stund gick han ner sen har det inte varit några bekymmer :)
Inget våld o inget bråk.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?