L

lala

Har någon tips om hur man kan förhindra att vattnet fryser så snabbt?
Jag har mina hästar på lösdrigt och dom har en stor vattenhink som dom dricker ur, finns det något man kan sätta i vattnet som gör att fryspunkten sänks utan att det förstör smaken? :crazy:

Sv: Vatten

Det klart att det gör.

Simplast är att lägga något på vattenytan, tex en pinne, då ändrar sig ytspänningen på vattnet och det klarar någon grad till innan det fryser.
Eller så spikar du ihop ett isolerade skydd. Vi har ett kar av större modell och har tagit lastpallar som hjälp. Stapla lastpallarna i en hög, spika tex plyfa runt om på alla sidor, så du får en låda. Såga sedan ut ett hål i mitten av alla pallarna, utom den sista, och sänk ner hinken/baljan i hålet. Luften mellan pallarna ger god isolering. Eller, lyxmodellen så kan du isolera mellan pallarna med tex frigolit.

Eller så köper du en sån där thermobar.

Vi byggde en låda som isolerades, hinkar kunde sänkas ner i den och under monterades en frostvakt. Detta gav en billigare variant av thermobar, kostade virket samt en frostvakt á 149 kr samt en händig person.

Har doppvärmare till våra hästar och det funkar kanonbra!
Håller vattnet isfritt och lagom varmt.

Vi har i vinter ställt ut gamla kylbagar att ha vattnet i. Inte så stora men det funkar! Bara att ta av locket på morgonen och det dröjer lääänge innan det fryser! Sååå nöjd att vi kom på detta!:banana:

Eller, lyxmodellen så kan du isolera mellan pallarna med tex frigolit.

Funkar det med frigolit?

Vi har frigolit liggande från en gammal stalldörr, och jag funderar på att göra hinkskydd. Här uppe fryser det ju på en gång, och man oroar sig för att hästarna inte ska få tillräckligt med vatten.

Jag tänkte bygga träram för 12 l hinkar ,några stycken. Sedan isolera med frigolit. Tror du att det funkar? Kan det hålla ett tag ner mot -10 någonstans?

Norrland

Det klart att det gör.

Simplast är att lägga något på vattenytan, tex en pinne, då ändrar sig ytspänningen på vattnet och det klarar någon grad till innan det fryser.
Eller så spikar du ihop ett isolerade skydd. Vi har ett kar av större modell och har tagit lastpallar som hjälp. Stapla lastpallarna i en hög, spika tex plyfa runt om på alla sidor, så du får en låda. Såga sedan ut ett hål i mitten av alla pallarna, utom den sista, och sänk ner hinken/baljan i hålet. Luften mellan pallarna ger god isolering. Eller, lyxmodellen så kan du isolera mellan pallarna med tex frigolit.

denna idé är väldigt bra, det blir en stabil konstruktion, men det finns ett sätt att isolera utan att behöva pyssla med frigolit..
packa rejält med spån mellan lådan och baljan! spån isolerar jättebra!

sedan kan man göra en enklare variant, först en stor balja och en mindre som går ner i, packa med spån emellan då håller det sig bra.. vill man göra denna ordentlig så att man kan tömma vattnet så sätter man pressenning mellan spånet och hinken med vatten i, viker ut över kanterna och tejpar hårt runtom, klipp bort överflödig pressenning. då håller sig spånet kvar under presseningen i den större baljan medans man vickar hela paketet och häller ut vattnet..

Funkar det med frigolit?

Vi har frigolit liggande från en gammal stalldörr, och jag funderar på att göra hinkskydd. Här uppe fryser det ju på en gång, och man oroar sig för att hästarna inte ska få tillräckligt med vatten.

Jag tänkte bygga träram för 12 l hinkar ,några stycken. Sedan isolera med frigolit. Tror du att det funkar? Kan det hålla ett tag ner mot -10 någonstans?

Norrland

Klart det går!

Och med en träram runt som stagdar upp.

där jag hade på lösdrift en gång i tiden(va gammal jag låter:angel: ) så hade dom typ som en låda där man sänkte ner hinkarna o i den lådan va det typ nån värmegrej :D

Lådorna som beskrivs av många funkar super.
Har även fått ett tips från en kobonde om att man kan ta en frigolit bit och skära ut något mindre än baljan man har, sedan lär sig djuren att rycka på frigolit biten, funkar som en typ av flotör, har inte provat själv men ska göra det snart.

Man måste ha den typ av frigolit som är "fast" inte den lösa varianten.

Du vet att doppvärmare går sönder om de är på och inte täcks av vatten va? :(

(Förr eller senare iallafall. Har den bittra erfarenheten från min tid som djurvårdare på tropikhus. Jag pajade fyra doppvärmare för chefen när jag glömde dra ur kontakten innan jag tömde babykrokodil-tanken... Han blev rätt sur till slut...)

Jag brukar lägga hö i hinken. Annars har jag hört att lite melass i vattnet kan göra att det inte fryser så fort.

Om man tänker på hästens bästa så rekomenderar jag thermobar de har jag till min lösdrift. Finns olika stl.

Har även en sån (boles variant) men den isolerade duger bra så länge det inte blir riktigt kallt. Hästar tål att dricka kallt vatten.
PL

fogskum är inte bra för miljön, allt är bra med det förutom gifterna som avges.. tyvärr..

De flesta men inte alla fogskum avger isocyanat vid härdning. Isocyanat är giftigt men inte miljöfarligt.
Troligen innehåller termobar od liknande skum som isolering.
PL

Det klart att det gör.

Vilket jättebra tips!!!:rofl:

Hej, vill bara informera om att det finns absolut inget fogskum eller annat som kan avge isocyanat i ThermoBar.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 157
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka