Z

zanne

hej.mina hästar dricker betydligt mindre vatten nu när det varit kallt ute.är det nån som har det lika dant? eller vet vad det kan bero på?allt annat är normalt,dom äter som dom ska och jag har inte ändrat nått.

Sv: vatten

Därför att när det är kallt svettas de inte. Obs jag menar även den svett du inte ser.
PL

men dom har gått ner från 30-40 liter till ca 10 liter var,menar du att dom skulle göra av med så mycket mer svett när det är plusgrader?

Mina drack oxå dåligt förut under vintertid, men eftersom de tränas så tillsätter jag lite salt i deras mat (utanJod) de återhämta sig fortare efter träningen då eftersom de förlora stora mängder vatten och salt när de svettas, Rekomendation från min vet;)

Hmmm, min pålle dricker mer när det är kallt. Fast det tror jag beror på att han äter mer torrt grovfoder och blir därmed också törstigare.

Mina hästar dricker nästan ingenting. Tror det beror på att de för hösilage med lågt TS ute. Så ute dricker de inget alls. Sedan dricker dom lite inne, men då får dom torrare hösilage. Fast inte dricker dom mkt innte heller, max 10 liter. Men en av hästarna får bara hö, och don dricker runt 30 liter/dag. Så i mitt fall tror jag det beror på hösilaget.

De flesta hästar verkar dricka mindre när det är kallt. och mer sen när värmen kommer. Men det är säkert lite olika från häst till häst. Min dricker iaf 10 lite som jag vet (hink). Sen har hon också vatten kopp som hon dricker ur. Så då är det ju svårt att veta säkert.

Min dricker ordentligt året om. Det handlar om minst 40 liter per dag. I oförsig får hon bara torr hö och lusern i varianten hackat strå. Kommer dock gå över till lusern pellets som det ser ut, åtminstone vid kvällsfodringen, då jag vill ha en lusern variant utan melass i. Då kommer jag ju blöta upp denna för att den ska svälla ordentligt. Så då blir det ju mer vatten där.

Min häst har ingen saltsten utan att jag ger löst salt från krafft så jag vet att hon får i sig tillräckligt med salt.

Sedan brukar jag alltid, särsklit nu när det är kallare, ge något varmare vatten. Inte jätte varmt men jag försöker se till så att vattnet är någonstanns mellan 10-12 grader (mellan "tummen och pekfingret s.a.s ;) , dvs. inte kanske direkt på graden. ) Har hört att dom dricker bäst då. Kan nog stämma, min föredrar oftast detta framför iskallt vatten.

Men ja, torrsubstans i grovfodret hänger det säkerligen ihop med. Samt svettförlusten osv. Oftast dricker dom ju mer på sommaren.

Det man ska tänka på , oavsett årstid är ju att vattnet är fräscht hela tiden. Och har man vattenkopp ska man kolla så att flödet i koppen är tillräckligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp