Sv: vatten
Min dricker ordentligt året om. Det handlar om minst 40 liter per dag. I oförsig får hon bara torr hö och lusern i varianten hackat strå. Kommer dock gå över till lusern pellets som det ser ut, åtminstone vid kvällsfodringen, då jag vill ha en lusern variant utan melass i. Då kommer jag ju blöta upp denna för att den ska svälla ordentligt. Så då blir det ju mer vatten där.
Min häst har ingen saltsten utan att jag ger löst salt från krafft så jag vet att hon får i sig tillräckligt med salt.
Sedan brukar jag alltid, särsklit nu när det är kallare, ge något varmare vatten. Inte jätte varmt men jag försöker se till så att vattnet är någonstanns mellan 10-12 grader (mellan "tummen och pekfingret s.a.s
, dvs. inte kanske direkt på graden. ) Har hört att dom dricker bäst då. Kan nog stämma, min föredrar oftast detta framför iskallt vatten.
Men ja, torrsubstans i grovfodret hänger det säkerligen ihop med. Samt svettförlusten osv. Oftast dricker dom ju mer på sommaren.
Det man ska tänka på , oavsett årstid är ju att vattnet är fräscht hela tiden. Och har man vattenkopp ska man kolla så att flödet i koppen är tillräckligt.