A

avemaria

Hur mycket är det normalt att en häst dricker per dyng?
Vart går gränsen till att den dricker för mycket?

Jag har en halvblodsvallck på 7år. han dricker hur mycket som helst och så är han lös i magen så att det rinner efter benen, ibland kommer det fina "bollar" men det är alltid kladd med.

Några tips?
Jag har testat ang. lösmage med Proviva Nyponsoppa som han blev bra med i nån vecka sen kom det tillbaka igen. :(
Testat a-fil. ingen verkar direkt.
Krafft mag&tarm som hjälpte ytterst lite under tiden han fick det.

Sv: Vatten

Normalt vatten intag ligger väl någonstans mellan 40-60 L, men det beror oxå på andra faktorer.
Kan det verkligen vara vattnet som gör hästen lös i magen??? Fodret skulle nog vara det första jag tänker på.

Är inte ökat drickande en orsak/symptom på av att hästen är dålig i magen och förlorar vätska då?
Hur mycket salt får hästen i sig?

ang skrev:
Är inte ökat drickande en orsak/symptom på av att hästen är dålig i magen och förlorar vätska då?
Hur mycket salt får hästen i sig?

hm. han får endast salt från sin saltsten. som han helst biter sönder helt så jag får lov att ha en liggande saltstenshållare. vet inte exakt hur mycket han får i sig av det.
Han har en vanlig saltsten och inte en sån med mineraler då det gjorde honom sämre i magen!

kicki71 skrev:
Normalt vatten intag ligger väl någonstans mellan 40-60 L, men det beror oxå på andra faktorer.
Kan det verkligen vara vattnet som gör hästen lös i magen??? Fodret skulle nog vara det första jag tänker på.

Nej jag tror heller inte att det är vattnet som gör honom lös. men han har helt plötsligt börjat dricka så mycket. diabetes på hästar? vilka symptom?

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 246
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·
Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 350
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama