karamelldrottningen

Trådstartare
Postar denna tråd här då fälttävlandshästar är så duktiga vad gäller att hoppa i och fara genom vatten.

Jag undrar hur ni tränar hästen i början med att vänja sig och detta gäller främst hästar som verkligen avskyr att gå genom vatten. Tex som föl undviker allt som har med pölar och liknande.

Om hästen inte vill gå har jag väntat ut. Ja och det har tagit sin tid i början. Draghjälp i form av annan häst kan ju vara bra. Men så stannar hon i vattnet och bara som paralyserad och tar lååång tid på sig att fortsätta :crazy:.

Hur tränar ni första gångerna uppsuttet med vatten på banan?

Jag funderar på om man bara tränar på att gå över vattensamlingar dagligen så borde det ge med sig tillslut. Nu när det börjar bli varmare så går det ju snart.

Sv: Vatten

Jag började från marken med min häst, vi gick igenom massa vatten och så fick hon stå och plaska.
Till slut var det inga problem från sadeln heller.

Jag passar alltid på att använda det som finns, gå igenom vattenpölar, gå över diken, gå över "skumma" grejor i skogen etc både på promenad o uppsuttet.
Sedan på terrängbanan använder jag mig alltid av en erfaren häst, gärna flera stycken som man ofta är på träningar, och låter de gå ner tillsammans, när det är odramatiskt går alla i ström och de ovana i rumpan på en van, sedan samma i trav. Var positiv, förstärk minsta lilla framsteg, kan vara att man bara känner att hästen tänker framåt eller inte backar i början
Hur hästar reagerar är väldigt olika, och min erfarenhet är att verkligen lägga tid på det i början och aldrig hamna i en negativ situation där hästen börjar strula/kasta sig, så det är bra om man känner hästen innan och att den litar på en.
Samma gäller med att ta sig över diken/gravar..

Ja det blir spännande! Hon vägrade ju gå över en bäck, eller heter det å? I vilket fall så väljer hon att hoppa över och landar nästan i staketet. Detta var i hagen och jag busade med de andra på andra sidan men nej hon ska inte gå över. Hon hoppar fast det är jag vet inte tre meter nått sånt. De andra går helt lugnt över. Och hon står ensam kvar och tjuter. Så hon slutade hoppa över när hon hamnade så tokigt. Nu går de förvisso i annan hage men ändå.

Hon går ju iaf om jag leder henne men nej det år inte med glädje direkt utan med största missnöje.

Edit: nej det är nog två meter snarare än tre meter.

Senast ändrad:

Jag bryr mig aldrig om att bråka med mina hästar om att gå i vattenpölar, det brukar inte ha nåt samband med hur de går i vatten sen iaf. När vi ska träna en helt grön häst i vatten så ser vi alltid till att det finns rutinerade hästar med som kan vara draghjälp ned i vattnet. Funkar inte det så hoppar jag av o leder i hästen själv. Jag är väldigt noga med att det ska vara odramatiskt att gå i vatten så man inte får problem sen om man tvingar i med våld. Likadant med diken, man hoppar efter nån rutinerad över riktigt små diken tills hästen känner sig säker. Då får man inte problem med gravar längre fram sen.

Överhuvudtaget så gäller det att ta det lugnt med terränghindren, hoppa riktigt små hinder tills hästen själv drar på mot dom o sen tar 1 trappsteg i taget utan att stressa.

min häst tycker vatten är äckligt :p, men vattenpölar och slask går hon igenom om jag ber henne, första gången ner i större vatten såg ut såhär
http://www.youtube.com/watch?v=AOgYxe--FSM, tog ett bra tag att få ner henne, hon ville men ville inte, sen tog hon ett stort skutt rakt in i draghjälpen(söt liten unghäst :p).
efter detta graciösa skuttet gick hon fint ner 2 gånger till. men större vatten samlingar är fortfarande läskigt :p så får öva på det till våren :D.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama