Vatten vintertid i lösdrift

DarkInNight

Trådstartare
Snart är det dags för kyla och is.

Vi har en nybyggd lösdrift och jag vet inte riktigt vad jag ska välja för vattenlösning under vintern.

El och vatten är indraget i byggnaden.

Elvattenkopp, uppvärmd balja, finns det något mer?

Vad hade ni valt och varför? :)
 
Har man många hästar/stor lösdrift och vill ha minst besvär så kan man ha cirkulerande vatten. Tror att det är det smidigaste sättet med minst arbete för den som ska sköta det och man får alla fördelar med att hästarna kan dricka fritt utan att behöva tänka på vatten-tryck och -flöde.
Fast det är nog också det dyraste att installera.
 
Vi hade thermobar och vattenslangen inbyggd i ett litet värmeskåp inne i ligghallen i mitt förra stall. Helt underbart! Bara öppna luckan, dra ut slangen och fylla.
 
Snart är det dags för kyla och is.

Vi har en nybyggd lösdrift och jag vet inte riktigt vad jag ska välja för vattenlösning under vintern.

El och vatten är indraget i byggnaden.

Elvattenkopp, uppvärmd balja, finns det något mer?

Vad hade ni valt och varför? :)

När min gick på lösdrift hade vi stora(!), uppvärmda koppar. De funkade väldigt bra! Iom att de är så stora kan fler dricka samtidigt. Det frös aldrig under de 3 åren han gick där. De kanske i storlek mer ses som kar. De är iaf självpåfyllande med flottör.
Jättebra!

Jag vet att min ena tränare var väldigt förtjust i den lösningen just iom kopparnas storlek utöver uppvärmningen.

Finfint på sommaren med! Lätt att tvätta iom att man kan dra ur propp i botten och påverka flottören så vattnet rinner och bara skura ur utan att behöva antingen vända saker, spola separat etc..
 
Snart är det dags för kyla och is.

Vi har en nybyggd lösdrift och jag vet inte riktigt vad jag ska välja för vattenlösning under vintern.

El och vatten är indraget i byggnaden.

Elvattenkopp, uppvärmd balja, finns det något mer?

Vad hade ni valt och varför? :)

I lösdrift hade jag velat ha kopplösning.

Uppvärmt vatten ska inte stå för länge utan man måste byta ut allt dagligen och det innebär att man ska tömma, fylla och greja.

Hade då hellre haft en vattenkopp som lätt töms ut och skura på några min plus att man vet att nytt fräscht vatten fylls hela dygnet.

Är ju lite jobbigare vid installation men det tjänar man in på. Som någon annan skrev behöver man bara koppla bort uppvärmningen resten av året också när den inte behövs. Jämfört med uppvärmda baljor som brukar tas in på vårkanten och så kommer man inte ifrån det eviga manuella påfyllningen alls.

Sommartid dricker dem ju bättre om det är kallt/fräscht så det är ytterligare fördelar m kopp.
 
Senast ändrad:
Vi har också värmebaljor (det blir inte varmt, bara frostfritt) som står inne i ligghallen. Sen fyller vi på med en slang som finns i ett värmeskåp. Väldigt smidig lösning och jag vet hur mycket vatten som går åt.

Vi fyller på en gång om dagen när vi ändå mockar i ligghallen.
 
Vi har värmeslinga ner till kranen där vi kopplar vi en kortare slang. Slangen drar vi till thermobaren som står utanför själva lösdriften. Det tar 10 minuter att fylla vatten, vilket är ungefär den tiden det tar att mocka på lösdriften.

Slangen ser vi till att tömma när vi rullar ihop den, men nån enstaka gång blir det ändå en ispropp som man får bryta loss. Man får även se till att det inte står vatten kvar i själva krandelen. Thermobaren håller bra temp på vattnet och vi är mkt nöjda med den!

Hade vi gjort om det så skulle vi byggt så att kranen kunde fylla baljan direkt.
 
Har man många hästar/stor lösdrift och vill ha minst besvär så kan man ha cirkulerande vatten. Tror att det är det smidigaste sättet med minst arbete för den som ska sköta det och man får alla fördelar med att hästarna kan dricka fritt utan att behöva tänka på vatten-tryck och -flöde.
Fast det är nog också det dyraste att installera.

Är det typ sån som ofta används i kostall?
Aldrig sett en i verkligheten, och jag har bara två hästar så då hinner vattnet nog frysa :)
 
När min gick på lösdrift hade vi stora(!), uppvärmda koppar. De funkade väldigt bra! Iom att de är så stora kan fler dricka samtidigt. Det frös aldrig under de 3 åren han gick där. De kanske i storlek mer ses som kar. De är iaf självpåfyllande med flottör.
Jättebra!

Jag vet att min ena tränare var väldigt förtjust i den lösningen just iom kopparnas storlek utöver uppvärmningen.

Finfint på sommaren med! Lätt att tvätta iom att man kan dra ur propp i botten och påverka flottören så vattnet rinner och bara skura ur utan att behöva antingen vända saker, spola separat etc..

Oj som ett helt kar.
Låter väldigt bra och smidigt, men även väldigt dyrt :p
 
I lösdrift hade jag velat ha kopplösning.

Uppvärmt vatten ska inte stå för länge utan man måste byta ut allt dagligen och det innebär att man ska tömma, fylla och greja.

Hade då hellre haft en vattenkopp som lätt töms ut och skura på några min plus att man vet att nytt fräscht vatten fylls hela dygnet.

Är ju lite jobbigare vid installation men det tjänar man in på. Som någon annan skrev behöver man bara koppla bort uppvärmningen resten av året också när den inte behövs. Jämfört med uppvärmda baljor som brukar tas in på vårkanten och så kommer man inte ifrån det eviga manuella påfyllningen alls.

Sommartid dricker dem ju bättre om det är kallt/fräscht så det är ytterligare fördelar m kopp.

Ja att det blir lättskött med kopp är onekligen en väldigt stor fördel!
Mina hästar har alltid puttat och donat med vattenbaljorna, jag har alltid fått kämpa för att sätta fast de eluppvärmda baljorna på bra sätt för att minimera skaderisken.
En kopp sitter ju där den sitter :)
 
Är det typ sån som ofta används i kostall?
Aldrig sett en i verkligheten, och jag har bara två hästar så då hinner vattnet nog frysa :)
Det finns i kostall men även i häst och det är just det att vattnet cirkulerar som gör att det inte fryser. Det är tempererat vatten som hela tiden pumpas runt i systemet och då inte fryser. Men som sagt det är inte billigt att installera även om det är praktiskt när det väl är där.
 
Det är så vi hade tänkt från början, men nu har vi börjat fundera på vattenkopp istället.
Ser du någon nackdel med att ha baljan istället för kopp?

Baljan tar ju förstås lite längre tid att rengöra än vad en kopp. Vi har satt fast vår med ett spännband för att den inte ska gå och flytta och då får man kränga av det för att kunna skura och välta ut. Nu har ärvt vi en större thermobar med en propp i botten som vi nog ska prova i vinter i stället för den runda på 80 (?) liter som vi haft hittills.

Jag vet inte vad de senaste rönen säger om flöden i vattenkoppar och volymen som hästar får i sig? Är en modern vattenkopp lika bra som att ge vatten i en hink?
 
Vi har en stor thermobar, tror det är 240 liter i den. Går 4 fullstora ston i hagen. Jag tycker att det är mkt bra, det går ju inte att se individuellt hur mkt hästarna dricker, men man har iaf lite koll på vad som går åt. Vi har lång slang som förvaras inne och når till hagen så inget fryser där. När det inte är tillräckligt kallt är värmen bortkopplad. I sommarhagen har de vanliga badkar, men vi har även slang som når dit. Tackolov. På mitt förra ställe släpade vi vattendunkar och det var ett elände att göra varje dag (dygnet runt utevistelse där med så det gick åt en del)...
 
Snart är det dags för kyla och is.

Vi har en nybyggd lösdrift och jag vet inte riktigt vad jag ska välja för vattenlösning under vintern.

El och vatten är indraget i byggnaden.

Elvattenkopp, uppvärmd balja, finns det något mer?

Vad hade ni valt och varför? :)
Vi har bla en La Buvette Isobac ute. Den är eluppvärmd med flottör. Finns alltid uppvärmt vatten vintertid. Den är rejäl men rätt dyr. Har den mellan två hagar så att alla hästarna har tillgång till den. Smidigt. Vi har även La Buvettekoppar i våra lösdrifter och de är nästan 40 år gamla och funkar felfritt...säger lite om kvalitén.
 
Fel! Vi har Suevia i lösdriften.
Vi har bla en La Buvette Isobac ute. Den är eluppvärmd med flottör. Finns alltid uppvärmt vatten vintertid. Den är rejäl men rätt dyr. Har den mellan två hagar så att alla hästarna har tillgång till den. Smidigt. Vi har även La Buvettekoppar i våra lösdrifter och de är nästan 40 år gamla och funkar felfritt...säger lite om kvalitén.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 087
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 556
Senast: skogaliten
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Sleepy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 598
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp