Vatten till bebis och värme

turbofling

Trådstartare
Vi har runt 30 grader varmt här och "klibbigt". Vi var hos barnläkaren idag med Emilia (11v) och passade då på att fråga om vi skulle ge Emilia extra vatten. Läkaren rekomenderade det eftersom Emilia annars bara äter ersättning. Men vi glömde fråga vilken temperatur vattnet ska ha och när det är bäst att ge (innan mat, efter mat, mellan måltiderna)?

Vill också ha fler tips på hur man gör med småttingarna när det är så här varmt. Inne har hon bara blöja och ute har vi tunna byxor, solhatt och kortärmad body. Inne är hon mest varm och klippig men efter vi varit ute och hon legat i vagnen rann svetten om henne.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Elin som oxå åt ersättning gav jag vatten mellan måltiderna, hon var väldigt reglbunden när hon ville ha mat, så när det var varmt så brukade jag erbjuda henne vatten. Men vi fick ge henne i pipmugg, för hon ville ju inte ha nappflaskan när hon inte var hungrig, eller oxå blev hon arg när det inte var mat i nappflaskan. :D Sen använde jag väldigt tidigt teckenspråk med våra egna tecken och hon kunde tidigt göra sig förståd att hon ville dricka.

Fredrik som var är tuttgris och helammade, kunde dock tänka sig att dricka vatten nappflaska när han var törstig, men han var nästan året innan det blev aktuellt, innan var han inte intresserad överhuvudtaget.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Märkligt att läkaren rekommenderar extra vatten till ett litet barn som lever på enbart flytande föda. Barn som ammas rekommenderar man ju inget vatten till, det finns ingen anledning även om det är jättevarmt just för att de får i sig nog mycket vätska via bröstmjölken.
Man ger ju i princip samma mängd ersättning som de hade ätit av bröstmjölk.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

När vi enbart gav ersättning till dottern så var det varmt ute och då sa BVC att ge henne extra ersättning och inte vatten.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Hon sa att ett barn som ammas inte behöver extra vätska just för att bröstmjölken är tunn och törstsläckande ibörjan och sen blir mer mättande.
Men om dom äter ersättning så är det samma hela tiden och därför kan "ersättningsbebisar" behöva mer vätska. Men jag skulle inte tvinga henne att dricka, bara erbjuda.

Hon sa också att vi kunde prova att ge thé. Koka upp vatten med fänkål och kummin i, men det låter konstigt i mina öron att ge bebisar ngt med så mkt smak. (fast jag gillar varken fänkål eller kummin så det kanske är därför det känns konstigt för mig).

Det är inte lätt att bo i ett annat land, jag känner det tryggast med att följa rekommendationerna som ges i Sverige men så sägs det annat här. Sambon och jag är just nu inte alls överns om hur vi ska göra när det är dags att börja med smakpotioner och riktig mat, råden skiljer sig åt. Men det ska jag nog starta en egen tråd om.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Aha, men då kanske det förhåller sig som turbofling skriver ang ersättningens konsistens vs bröstmjölken :)
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Fast alltså, en bäbis som får ersättning får ju ändå minst en liter vätska om dagen, till ett barn under 10 kg (generaliserar lite). Oavsett konsistensen på ersättningen så tillförs ju vätskan ändå.
Jag kan inte förstå skillnaden.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Fast alltså, en bäbis som får ersättning får ju ändå minst en liter vätska om dagen, till ett barn under 10 kg (generaliserar lite). Oavsett konsistensen på ersättningen så tillförs ju vätskan ändå.
Jag kan inte förstå skillnaden.

Li visade väldigt tidigt att hon var törstig ibland. Jag ammade ju aldrig Li, pumpade och gav ersättning, mixat i 6 månader, första månaden fick hon enbart pumpad bröstmjölk. Men när vi började ge ersättning också så blev hon törstig. Hon grät och grät och ville inte ha mat, inte ha sömn, gos räckte inte.

Fick rådet att koka vatten och servera något under rumstemperatur och hon blev genast mycket nöjd med detta. En tesked räckte gott för att hon skulle komma till ro igen. Hur det kommer sig vet jag inte.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Fast är det riktigt varmt så behöver ju även små barn mer vätska än "mat", Elin blev väldigt lätt förstoppad när hon åt ersättning, speciellt när det var varmt. Men med extra vatten så klarade hon av det bättre.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Fast alltså, en bäbis som får ersättning får ju ändå minst en liter vätska om dagen, till ett barn under 10 kg (generaliserar lite). Oavsett konsistensen på ersättningen så tillförs ju vätskan ändå.
Jag kan inte förstå skillnaden.

Ammande barn kan ju välja att amma i 30 sekunder för att släcka törsten bara, då får de endast i sig den vattniga första mjölken. Där tycker jag skillnaden finns. :)
 
Sv: Vatten till bebis och värme

kl

Lite OT här.. Tycker TS att det inte är okej så ignorera då mitt inlägg! :D

Någon som vet hur mycke vätska/dygn som rekommenderas till barn under året som äter vanlig mat??

Jag frågar pga att sonen har varit sjuk och häromdagen slutade äta och dricka så jag ringde o pratade men sköterskerna på 1177. Sonen hade bara druckit nån dl vätska under dagen och va riktigt dålig, ingen mat eller något förutom den dl med vatten.
Hon i luren sa då att han hade druckit alderless för lite så då passade jag på att fråga hur mycke vätska man ska få i dom (förutom det som finns i maten) och hon va osäker men att han iallafall borde få i sig 1 LITER vätska varje dag.
Är det någon som lyckas få i sitt barn 1 liter vatten (eller vad dom dricker) varje dag? Jag som tyckte sonen var duktig på att dricka när han fick i sig 300ml/dag..
 
Sv: Vatten till bebis och värme

kl

Lite OT här.. Tycker TS att det inte är okej så ignorera då mitt inlägg! :D

Någon som vet hur mycke vätska/dygn som rekommenderas till barn under året som äter vanlig mat??

Jag frågar pga att sonen har varit sjuk och häromdagen slutade äta och dricka så jag ringde o pratade men sköterskerna på 1177. Sonen hade bara druckit nån dl vätska under dagen och va riktigt dålig, ingen mat eller något förutom den dl med vatten.
Hon i luren sa då att han hade druckit alderless för lite så då passade jag på att fråga hur mycke vätska man ska få i dom (förutom det som finns i maten) och hon va osäker men att han iallafall borde få i sig 1 LITER vätska varje dag.
Är det någon som lyckas få i sitt barn 1 liter vatten (eller vad dom dricker) varje dag? Jag som tyckte sonen var duktig på att dricka när han fick i sig 300ml/dag..

Jag tror inte att det är en liter att dricka utan en liter sammanlagt.
Äter barnet t.ex. välling 250 ml fyra gånger om dagen så är det ju en liter.
När min dotter 17 år var riktigt sjuk så ville de att hon skulle få i sig en liter/dygn för att hålla kroppen igång.
Normalt för en vuxen är ju 2,5-3 liter vätska på ett dygn och då inte bara det vi dricker utan även vätskan i det vi äter.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Vi har runt 30 grader varmt här och "klibbigt". Vi var hos barnläkaren idag med Emilia (11v) och passade då på att fråga om vi skulle ge Emilia extra vatten. Läkaren rekomenderade det eftersom Emilia annars bara äter ersättning. Men vi glömde fråga vilken temperatur vattnet ska ha och när det är bäst att ge (innan mat, efter mat, mellan måltiderna)?

Vill också ha fler tips på hur man gör med småttingarna när det är så här varmt. Inne har hon bara blöja och ute har vi tunna byxor, solhatt och kortärmad body. Inne är hon mest varm och klippig men efter vi varit ute och hon legat i vagnen rann svetten om henne.

Jag skulle prova med kylslaget vatten på tesked till en så liten.
Vill hon inte ha så ge rumstempererat och öka värmen till normal ättemperatur om hon inte vill ha det kallare.
Det handlar ju inte om några mängder utan kanske en tesked eller två.

På en så liten hade jag bara haft body och sedan haft ett parasoll som skydd mot solen.
När mina barn var små använde jag lammskinn till dem året runt, de är varma när det är kallt och svala när det är varmt och barnet slipper ligga och svettas.
 
Sv: Vatten till bebis och värme

Jag tror inte att det är en liter att dricka utan en liter sammanlagt.
Äter barnet t.ex. välling 250 ml fyra gånger om dagen så är det ju en liter.
När min dotter 17 år var riktigt sjuk så ville de att hon skulle få i sig en liter/dygn för att hålla kroppen igång.
Normalt för en vuxen är ju 2,5-3 liter vätska på ett dygn och då inte bara det vi dricker utan även vätskan i det vi äter.

Ja så trodde jag med att det var men enligt henne så skulle dom DRICKA 1 liter/dag.. Det är ju helt omöjligt ju! Antar att hon måste ha menat 1 liter allt som allt och inte som hon sa, dricka 1 liter..

Turbofling: Tack! :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Elin är ju 6 månader nu och lite mer rörlig, om det nu påverkar frågan egentligen. När vi är hemma- och inne så är det tex body eller...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp