Vatten test

Gecko

Trådstartare
Jag har läst någonstans att man kan göra ett test för att se hur bra vattenflödet i vattenkoppen är. Är det någon som vet hur man gör testet?

Jag har en kompis som måste få i sin häst VÄLDIGT mycket vatten. Är det någon som har något tips på hur man "lurar" i hästen vatten? Har provat med melass i vattnet och lite äppeljuice.

Sv: Vatten test

Enligt C Planck är minsta flödet 6 liter/minut. Det är det lägsta alltså.

Läs gärna mer om hästar och vatten här: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Andersson_Karolina-021.pdf

Undersökningar har också visat att hästar som hade en vattenkopp med 2-3 liters flöde/minut inte tillgodosåg sitt behov av vatten. De ökade sitt intag med mellan 30-40 % med vattenhink (se vidare http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=44)

Har hästen vattenspann idag?

Han har tidigare haft endast vattenkopp men har nu varit inne på klinik och fått konstaterat att han har väldigt mycket kristaller i urinen därför måste han få i sig massor av vätska. Så nu har han vatten hink men dricker dåligt ur dom också. Igår hade han druckit en halv hink där det var melass i och i den som det var äppel juice hade han inte rört....

Ja, fri tillgång ute även nu när det har varit vinter. Har uppvärmda vatten kar.

Jag ska tipsa om salt. Vet att han har saltsten. Men ska höra om han slickar nåt eller om hon ska lägga i maten istället kanske?

Lägg i maten och ta bort saltstenen.

Äpplecidervinäger kan funka i vattnet till vissa som inte dricker. Prova att ta med vatten hemifrån (annan vattenkälla) och se om det är smaken hästen inte gillar.

Vad gör man inte för att lösa sina hästrelaterade problem....

Jag ska tipsa henne om saltet. Hon har hästen hemma på gården och dom har egen brunn och där är han uppfödd också så han har aldrig druckit nåt annat vatten. Så det blir svårt att ta vatten någon annanstans ifrån.

fyll vattenkoppen till brädden, och sätt sedan en hink under, sen trycker tdu helt enkelt fram vatten i en minut o ser sen hur mycket vatten det är i hinken. rekommendationer är 8 liter per minut.

andra vinklar

Arbeta hästen TRÖTT och svett, ha saltstenen i krubban ( jag brukar dela en 2 kg's på 3 delar) ge betfor i maten så det är blöt mat så hästen får i sig saltet..vattna med hink...Dricker den inte ordentligt då så är det ju nåt annat fel på den.

Tyvärr får han inte arbetas så att han blir svettig just nu då han går på antibiotika för att få bort kristallerna i urinet.

Hon har gett extra mycket vatten i betforn nu. Han äter upp det men tycker det är sådär med mycket vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023